AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.545

M30 3.5 Turbo

Sida 1 av 2
In
28
IngoKga
535i -91
Aloha

Vad tror ni att ett TD04 16T kan göra för en 3.5 liters maskin? Är den för liten för runt 400 hk (målet)?

En annan sak som är lite intressant: Nån som vet om ett 745 Turbo grenrör passar till en 535... Givet att man inte kan använda original avgas, men annars? Skulle man kunna använda 745:ans insug också?

Vet ni eminenta forum användare om det finns nån som grejar avgassystem? Till en rimlig krona vill säga. Skulle säkert kunna svetsa ihop ett själv, men tiden rinner iväg :)

Ingo
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ett 16t räcker definitivt inte. Du bör ha en mycket större snurra, dessutom passar den inte på ett 745 grenrör. Däremot så kan du ju börja med ett k27 som passar på grenröret...
In
28
IngoKga
535i -91
Ok. Vad kan KKK turbon ge? Då jag vill slippa ta ner kompet kommer jag nog att satsa på en 0,6-0,7 bar. Kommer detta att ta upp motorn till önskade 400 eller måste jag ladda mer? Vilken sorts respons ger en k27:a?

I
du borde nog ladda 0.9 för att få 400. räkna med att 1bar e 100% effektökning ung.
du borde alltså sänka kompet lite
In
28
IngoKga
535i -91
Ok. Enligt mätningar har jag 12 i komp i samtliga cylindrar, vilket självklart är fina siffror, men inte så roliga när man ska ta ner kompet. Vad tror ni är det bästa sättet? Duger det med lite kraftigare topplockspackningar eller behöver jag nya kolvar?

Nån som vet vilka kolvar som funkar bra för ett komp på 7.5 (borde man kunna ladda 1 bar på)?

Ingo
FK
11
FK
325T -05
850iA -92
745:ans grenrör och passande turbo är en bra och enkel lösning för en tung högrerfot. Jag sänkte kompet till c:a 0,8 med två toppackningar med en kopparpackning (lite pyssel att fixa) mellan, Toppbultar av högre hållfastighet slutdragna med 30 Nm mer än orginal. Kapa kamkedjespännarkolven c:a 10 mm så att kedjan räcker till, fila upp hålen i kammkuggen för att kompensera kamvinken (den ändras när toppen lyfts).
En laddluftkylare och ny "flödesreglerare" för bensinen och fixa så att insuget klarar tryck.
Ladda sen +0,8 och få C:a 350 kusar och ett underbart vrid.
Detta håller!!! har kört över tre år med tung fot och ett stort leende på läppen.

FK
11
FK
325T -05
850iA -92
Jo, ett nytt luftfilter som inte kväver maskinen bör du fixa, annars fixar orginalprylarna luft så det räcker till.
Sen skader det ju inte att spänna upp bilen i bänk justera.

FK
In
28
IngoKga
535i -91
FK: Tack för tipsen!
Vad menar du med fila upp hålen i kamkuggen? Ovala? På vilket sätt kompenserar det kamtiderna?

Vad använder du för ic?
In
28
IngoKga
535i -91
FK: Hur är det med spridarna? Klarar de av att leverera soppa med den konvertering du använder?
FK
11
FK
325T -05
850iA -92
Kammens läge i förhållande till vevaxeln fås ju av den spännda sidan av kamkedjan, lyfts toppen nån mm. vrids kamkuggen och kamen med den och vipps så är kamvikeln ändrad. Med avlånga hål i kamkuggen kan du justera tillbaks kamen till sitt rätta läge (du får alltså en justeringsmöjlighet till på motorn).
Spridarna tycks klara soppamängden, jag vet inte var gränsen går men jag använde original.

FK
In
28
IngoKga
535i -91
Ok, då förstår jag. Hålen skall alltså vara ovala, eller avlånga, för att man skall kunna flytta kuggen?

Vilket sprut använder du? Har du erfarenhet av SMT6?
FK
11
FK
325T -05
850iA -92
Sprut vadå ????

FK
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
inSPRUTningssystem.

In
28
IngoKga
535i -91
Ja, som powerpak sa... :)
FK
11
FK
325T -05
850iA -92
Självklart.
”Sprutet” var original förutom Tryckreglarton från Gik.

FK
In
28
IngoKga
535i -91
Ok.
Tack för alla tipsen och svaren FK.
Är det ok om kag mailar dig framöver om det är något mer jag kommer på?

I
FK
11
FK
325T -05
850iA -92
Javist de e OK, maila gärna resultaten av trimmet också.
Kopparpackningen satte jag dit som stöd, den var bara 0,5 m.m.
Det här gjorde jag 1990, då fanns ju inte såna här forum. Gik hade en del litteratur som var rätt bra.

FK
la
248
lappen
m536i 85
funkar kanon med 745ans grenrör har ett sånt liggande om intresse finns maila mig i så fall
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Text från tidigare inlägg i denna tråd:::

Ok. Enligt mätningar har jag 12 i komp i samtliga cylindrar, vilket självklart är fina siffror..

Vill bara tilllägga en sak att det e inte kompressionstrycket du ska sänka, det e ju kompressionsförhållandet du vill sänka när du ska t-kovertera....I Ovanstånde text Låter det som du har mätt kompressionen med T.e.x en kompprovare, denna mätning är helt ointressant till ditt ändamål... Kompessionstrycket skvalrar endast om motorns skick(att ventiler och kolvringar e täta)... Kompressionstryck och kompressionsförhållande har inget att göra med varandra och skall hållas helt isär..

Mvh Limmet

In
28
IngoKga
535i -91
Limmet: Jo, jag såg själv det efter jag skrev inlägget. 12 är det effektiva kompet, vilket i sammanhanget är helt ointressant. Vad som är mer intressant är att jag har 9.0:1 i geometriskt komp.

Bra att du påpekade dock :)

Ingo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.