AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.916

Stora Aggregat=skenande laddtryck pga för lite mottryck?

Visa användare
15
Pysselmicke
533-85
518-87
Hej jag har hört talas om folk som har haft problem med skenande laddtryck på de stora lastbilsagregaten tex gt42 och kkk k29.Det handlade då om att kunna upprätta ett lägre laddtryck på ca: 1 bar.Han som hade problemet hade en 2,3 liters 16v motor och han menade att avgasimpellern var så stor och därför mottrycket så litet att avgaserna inte ville pressas ut och förbi wastegaten, utan istället gå rakt igenom impellern = skenande laddtryck.

Jag hade iofs tänkt att köra mitt k29 agg på en m30b35 motor som är ca 50% större en 2,3 liters fyran.Hoppas att storleksskillnaden på motorn ska kunna göra att jag inte får ett skenande laddtryck, för det vore ju kul att slippa dra på med 2bar redan från början bara för att hålla laddtrycket på en konstant nivå, vilket säkert är = Generalhaveri.Vore tacksam om någon ville dela med sig utav sina erfarenheter!

-mvh Micke-
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Stämmer bra den teorin.
Men mycket handlar om grenrörets utformning där wastegaten sitter...

Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Hur vet man att man fått till rätt utforming dÅ? Finns det någon "grund"regel för grenrörsbyggnad med extern W-gate?

Mvh
//Uffe
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja montera wg röret mot flödesriktningen, så avgaserna kommer rakt mot ventil helst

PussyPOPPER
Kan också nämna att om man har en för "liten" wastegate så får man detta problem.
Visa användare
15
Pysselmicke
533-85
518-87
Jag tänkte iofs mest på de aggregaten med intern wastegate, men det framgick ju inte i min fråga...Har du själv någon erfarenhet utav skenande laddtryck Andreas?

-mvh Micke-
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Japp pga för liten diameter på wg rör.

Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Ok, bättre att överdimensionera än underdimensionera då :)..

MVh
/uffe
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
4" WGrör =D ehm...

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Liten fundering.

Varför är alla så besatta i obcent stora aggregat? Risken att man kommer att utnyttja aggregatets prestanda verkar liten. Den som lyckas ladda 2.5 bar vid 6000 varv utan härdsmälta skulle jag vilja träffa.

Varför inte använda mindre aggregat och få lite bättre respons och körbarhet.

Phalanx.
PussyPOPPER
Phalanx: Hmmm, ja du. Om det nu är frågan om en topp som flödar 300 eller mer Hk så är INTE aggregaten alls stora o det blir inte speciellt höga laddtryck eftersom aggregaten inte kan leverera speciellt mycket luft. Exempelvis kan vi ta ditt fal med laddtryck på 2,5 bar vilket ungefär blir 2 "effektiva" bar om då toppen flödar 300hk genererar det 900hk!!! Kontentan av det hela är att det är inte speciellt stora aggregat vi talar om. Som topicen säger så är det snarare så att det gäller laddstyrningen o vad som styr o begränsar kontrollerat laddtryck.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Laddtryck har inte så mycket med effekt att göra.

Ju mindre ladd vid samma effekt ju bättre byggd motor

PussyPOPPER: Den där uträkningen får jag inte ihop, Bara för att en topp flödar 300hk så ger inte varje bars laddtryck 300hk till. Och om man har en motor som har så pass bra luftvägar så behövs det mindre laddtryck för att uppnå en viss effekt än om motorn har sämre luftvägar. Då kvarstår frågan, varför så stora aggregat? Använder mann ett bättre matchat aggregat så kommer man fortfarande att få ut samma toppeffekt men man får bra mycke bättre responstider, lågvarvsprestandan blir bättre. Körbarheten ökar.

Phalanx.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
små agg är inte alltid bättre respons.
se på tex GT37 som räcker till 500hk. det har bättre respons än en gammal liten T3 som räcker till 300hk.

bmw-andreas: Nu är ju inte T3an från igår direkt, men visst har du rätt i det fallet. Men jag tänkte närmast på lite modernare laddare. Vad jag fiskar lite efter är att man ofta ser folk som resonerar att bara för att Scania D16 får ut 850hk med en Holsetxxxx så borde jag få det med på min M3 också. Vad man verkar missa är hur mycket körbarhet man samtidigt missar.

Phalanx.
Lotus Samuel
phalanx: Det handlar ju om hur mycket luft motorn behöver och hur mycket turbon kan pumpa. En mistu TD04 har mycket bra respons men vad hjälper det när det bara kan pumpa luft till 350hk? Antingen köper man ett stort dyrt aggregat med bra respons eller använder man ett billigt lastbilsagg. För alla vill och kan inte lägga 40k på en turbo.
PussyPOPPER
Phalanax: Beräkningen är väldigt enkel o gäller om följande kriterier är uppfyllda: liten temperaturhöjning efter trycksättningen, bra avgastransport med litet motstånd. Om dessa kriterier är uppfyllda blir beräkningarna enkla. Tar man ett aggregat som t ex T19 o använder det i en topp som flödar 330hk betyder det att det inte kan generera mer än något hekto laddtryck ifrån aggregatet, då det inte kan leverera luft för mer än ca 350-400hk. Finnarna använder sig av dessa beräkningar o för dom fungerar det ypperligt med mycket god körbarhet trots bra med effekt. T ex en OPEL 4:a med flöde 260Hk 2.35Bar gav 850hk o dom ville försöka ta ut 300flödade hk vilket skulle räcka till 1000hk. En topp som flödar bra gör att man enkelt hamnar i ett område med bra verkningsgrad på stora turbos, vilket även gör att responsen blir mycket god trots storleken på turbos. Det som många inte då tänker på är laddstyrningen som i många fall underdimensioneras p g a. att man beräknar att man ska använda sig av mindre effekt än aggregatet kan leverera o att "han o han änvänder det ju".
Fram för rätt dimensionerat wastegate/turbo-förhållande... Fråga kunniga som t ex BMWandreas o Bäckis då dom säkerligen stött på problem rörande stora aggregat.
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Jag kör kkk k 29 ... Har inga som helst problem med skenande laddtryck.. Mvh Limmet

Visa användare
15
Pysselmicke
533-85
518-87
Vad kör du med för laddtryck och vad har du för wastegate?Vad jag är ute efter är om det fins utrymme för att prova sig fram och kanske börja på ett halvt kilo och kunna ligga där stabilt utan massa laddpikar (dvs laddtrycket far iväg till kanske 1 kilo för att sedan gå ner till 0,5)

-mvh Micke-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.