|
|
|
|---|---|
|
Kommer köra mkt i trakterna kring jönköping, nässjö och däromkring och det är rätt så dåliga vägar utan belysning, så jag tänkte ha lite kompletterande belysning till helljusen. Har kollat lite på nätet och så, där står det extraljus och så finns det fjärrljus.. är det ngn skillnad eller är det samma sak men två olika namn? slutligen, kommer bilens reläer ta stryk av att man kopplar in ett sådant? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! | |
|
Den korrekta benämningen är fjärrstrålkastare. Men det är samma sak. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Du måste använda ett separat relä för styrningen av fjärrstrålkastarna. På det viset påverkas inte bilens befintliga elsystem. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
gällande extraljusinkopplingen måste du sätta exra relä för sånt. då ska du koppla på detta vis: 85 (ström från batteri), 86 (ström till batteri), 87 (bef. helljusmatning) och till sist 30 (jord). 85 och 86 är "kontakten som sluts" när man kör ström genom spolen (30 och 87). strömmen till x-ljus matas då alltså genom kontakten och matningen till relämanövereringen via den helljuskabel som matar de vanliga helljusen, alltså ingen extra belastning för det elektriska "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Jesperado , Patrik Nilsson, Tack för hjälpen! 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Inte så mycket som stämde där. 85/86 är spolen på reläet, ena kopplas till befintlig helljuskabel på t.ex ena strålkastaren, den andra till jord, nu kommer reläet att jobba när du slår på helljuset. 30 är kraftplus in och 87 är kraftplus ut från reläet (men omvänt går också lika bra), kopplas via säkring från batteriet eller lämplig matningspunkt, via reläet, och ut till fjärrstrålkastarna. Klart! FP |
|
|
blah, vad hände egentligen?? skrev utan att efterkorrigera, körde totalt ihop sig, ursäkta för mitt fatala fel, det var så dimljusen var kopplade på min bmw och tjuvade strömmen. tänkte på den kopplingen. usch, hade blivit en STOR kabelbrand!!!! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
om mugge kopplat så som jag beskrev "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Tack för hjälpen gubbar! 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Dessutom bör du inte koppla mer än 2 strålkastare per relä. Reläsatser med säkrade kablar och kopplingschema finns att köpa OKQ8 för runt en hundring! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Några typer av extraljus: Pencilbeam = Smalt men långt ljus, ofta runt kilometern Helljusbild = Samma som helljuset fast mera ljus Flood = Mycket brett men kort. |
|
|
så alltså ska man helst sräva efter 2 pencilbeam och 1 flood om man vill ha optimalt ljus?! eller är jag o cyklar nu? "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Nej, helst så ska du ha 2 flood och ett pencilt. Om du nu ska ha tre ljus. Men även 3 flood funkar jävligt bra. Blir stor skillnad! Ett pencilt ljus är oftast en dryg hundralapp dyrare dessutom... // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
okey, tackar för det erik! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Patrik, glöm inte att koppla in en strömbrytare... annars kommer du inte ha annat än en vit vägg framför dig när det är dimma eller när det snöar!! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
hehe, man har ju dimljusen =D skämt åsidå, man får väl leta reda på en bmw e36 original strömbrytare av något slag för att det ska smälta in så bra som möjligt i mittkonsolen "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.