|
|
|
|---|---|
|
Frågade en verkstad ang. knak i bakvagnen vid gas. Fick svaret att "Knak bak brukar vara gummibussningar i framåtriktad bärarm.". Skulle kosta 600:- per sida. Undrar dock. Gör detta bilen "slingrig"? För min bil är det. Och om detta inte gör bilen slingrig så vet jag att det förmodligen är något annat som knakar... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu | |
|
Antar att d är främre bakvagnsbussningen du pratar om. Den bussning som sitter längst fram på länk/bärarmen och som går upp i karossen. Isf. så kan bilen upplevas slingrig. Bytte dessa på min 328:a för nån vecka sen och resultatet blev över förväntan. Bilen upplevs mycket styvare och stabilare. Sen kan d ju alltid vara fler bussningar som är kassa men denna är den vanligaste. "skulle kosta 600:- per sida" - detta pris är inkl. byte va? Isf. är d billigt och inte mycket att fundera på för att få sin bil hel igen. Verkstaden där jag gjorde bytet (Jarls Bilservice) tog 1500kr för bytet inkl. bussningarna. Allt går ju att byta själv men just denna typ av jobb med inpressningar är inte så kul om man inte har rätt verktyg. Endast bussningarna går på 250kr på BMW i Hbg. Lycka till Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Är det någon som har nån specbild på bakvagnen? verkar som alla har olika namn på bakvagns detaljer? bärarmsbussning, silentblock etc..... Jag har fått liknande problem Började klonka vid höger bak, trodde det var stötdämparfästen men dom var hela, samtidigt tyckte jag ratten blev sne åt vänster och något slingrig gång, Att någon eller några gummibussningar är slitna är nog klart men frågan är ju vilka!!?? borde vara fler som har haft dess bekymmer // |
|
|
Det vanligaste (enda) återkommande bussningslitaget i bak är främre bakvagnsbussningarna. Precis framför bakhjulen ca 1 dm innanför karossen från sidan sett. Har tyvärr ingen skiss. 1800:- tog bmw för byte på min 325:a jag hade.. |
|
|
Precis som Anders S säger så är denna bussning den ända och helt klart vanligast förekommande. Byte av denna tillsammans med övre stötdämparbussningen, så ska klunkandet försvinna. Så till vida att d inte föreligger "allvarligare" fel i bakvagnen så som fel på fjädrar el. stödämpare mm. Har endast en pappersskiss som jag ifs. kan faxa till den som är intreserad... Annars har BMW sprängskissar på detta som kan mailas direkt till dig utan någon kostnad. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
| Stort tack ALLA!! | |
Mattan |
Jimmyboy! Uppförde bilen sig slingrigt, typ när man kör över nån ojämnhet med ena bakhjulet? Min gör så. Besiktigade i förrgår, men han kunde inte hitta nåt som va slitet. Har bytat övre std.-fästet, vilket resulterade i en tystare gång på ojämnheter. |
|
Om man drar handbromsen, lägger i vxl och släpper kopplingen sakte uppåt så ser man om bussningen är dålig då rör sig hela hjulet framåt resp bakåt.. / Andreas |
|
|
Nu är bilen inlämmnad hos BMW gbg, 3000kr INK 4 hjulsinställning som är ett måste när man byter bussningarna bak Värt att tänka på om man byter bussningarna själv sa kundmott då "to in" ändras mycket och däck slitage blir onormalt stort bak. //Johan |
|
|
Mattan: Min bil uppförde sig inte särskilt konstigt. Va inte förrens jag bytt som jag märkte skillnaden mot tidigare. Bytet gjordes nästan i "förebyggande" syfte, alltså innan de bef. bussningar va helt slut. Detta i samband med min egna "lilla" årliga totalgenom gång av bilen. Så jag är nog inte rätt man att svara på just den frågan. Nån annan som har erfarenhet av detta? Anders S? Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
| Bilen blev som ny!! | |
|
Skönt, När mina var slut kändes den något slingrig, men det var framförallt över gupp och skarvar som den "neg lite i sidled" vilket kunde kännas jäkligt skumt... |
|
|
oggy: Så där ja, låter ju underbart. Inte kul när d är nått som inte stämmer med sin lilla ögonsten. Kul att man kan vara till hjälp. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.