AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.087

generator, batteri eller vad?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
vad kan det nu vara för fel på min bil?
den har alltid vart väldigt seg på startmotorn kalla mornar och strålkastarna har man aldrig haft nån vidare användning av, lyser skitdåligt...
när jag idag åker in till stan så börjar först stereon blinka för att till slut ge upp. det börjar gå ryckigare å ryckigare å till slut tar det stopp! då var jag inte glad eftersom jag redan var stressad!
testar vrida om nyckeln å startmotorn ger ifrån sig nåt litet ljud, mer blir det inte...
tog sen bussen dit jag skulle. när jag skulle hem nu ikväll så tänkte jag att jag kunde testa å få igång den.
efter några startförsök så gick den faktiskt igång.
låter motorn gå på konstant 4000rpm för att inte dö.
när jag sen kommer ut ur stan å slår på lyset så dör den. stänger av lyset å den hoppar igång igen. så jag åker hem utan lyse...
vad kan det vara för fel?
kan tillägga att laddningsreläet är bytt för en månad sen!

tacksam för alla svar!
du kan ha jordfel
jag hade exakt samma fel på min gamla bmw och då var det jordsladden till batteriet som hade eroderat
testa med en startkabel från minuspolen till motorn och se om det blir någon skillnad under tiden som motorn går
att laddningsreläet är bytt bekräftar min teori
för med dålig jord så laddar den för fullt hela tiden

helgonet
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mjae jag har haft samma problem med min. Bytte kol/laddregulator. Blev bra i nån månad. Sen dog allt på samma sätt som du beskriver. Lämnade bort generatorn och det var släpringarna som kolen löper i som var helt slut! Fick ingen kontakt med kolen. =Ingen laddning.

Kolla upp det!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tror också på dålig generator. Om det bara var batteriet som var slut så skulle bilen fortfarande gå på tomgång och inte "dö."
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ska kolla jordningen och släpringarna.
kan man se eller känna släpringarna när man tagit bort laddningsregulatorn eller lär man plocka isär hela generatorn?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Generatorn är förhållandevis lätt att ta bort. Vet ej om det ser ut likadant på 525...? på 325:an är det bara att lossa luftburken o generatorremmen och ett par skruvar på generatorn. Då borde det inte vara några problem att se hur släpringarna ser ut med hjälp av en ficklampa!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har gått igenom allt jag kan komma på nu.
kollade släpringarna å dom såg ok ut...visst fanns det spår i dom men det såg inte alls nå slitet ut.
har gjort ren alla kontakter i generatorn.
mätte spänningen från generatorn, 14,4 volt var det.
14,2 var det på batteriet, sjönk till 13,6 med alla strömförbrukare inkopplade. är det normalt?

bilen har nu funkat hela dan men fortfarande varit väldigt seg på startmotorn och i strålkastarna.
kan det vara batteriet som jävlas?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med att ladda batteriet med en batteriladdare i 2 dygn.
har det varit tomt, så laddar inte bilen upp det till full kapacitet.
Kolla syravikten så den är lika på alla celler. så att ingen cell är dålig. Byt byt batteri i så fall.
Kolla även anslutningar på batteriet och startmotorn kan vara dålig kontakt.
de späninnigsvärden du nämner är väl hyfsat normal.

///MVH Hasso
Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har bytt batteri nu å bilen har hittills gått som den ska i två dagar.
håller tummarna för att den fortsätter göra det!
bilen är import-99 å det satt ett tyskt batteri i den så det var nog på tiden å byta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.