AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
707

Överkylning?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tempmätaren går under normal körning endast upp till en tredjedel ungefär... Vid kökörning och liknande går den å andra sidan upp farligt nära det röda...

Trodde det var ett klockrent knas med termostaten och bytte därför. Nu har jag visserligen blivit av med överhettningstendensen medan överkylningen fortfarande består, dvs mätaren går bara upp till ca en tredjedel vid normal körning.

Kan det vara fel på någon givare? Var sitter den i så fall (på en 518i -87). Har överkylningen över huvud taget någon betydelse, eller kan jag betrakta beteendet som normalt/ofarligt, typ...?

Mvh
/Pewe
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det skulle kunna vara systemet som är otätt så att du inte får något tryck i det. Drar den något vatten? Pyser det om du öppnar (försiktigt!) locket till expansionskärlet lite? Kylsystemet fungerar på ungefär samma sätt som en tryckokare, är det inte tätt så fungerar inte värmeregleringen ordentligt.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Nej, jag har kollat under en längre tid och den tycks inte dra något vatten. Tyder på att systemet trots allt är tätt. Något expansionskärl finns inte på min modell och jag har inte haft "modet" att skruva upp kylarlocket då bilen är varmkörd :-/ Jag kanske ska försöka lite lätt...?

Har kollat i Haynes handbok, men tycker att den är lite oklar i just det här avsnittet. Det står något om en kylvattentemperaturgivare, men inte var den sitter. Det står också att man kan kolla spänningen på drivremmen (så att vattenpumpen snurrar ordentligt, antar jag...?) Jag har inte gjort det ordentligt ännu...

Jag tycker även kupévärmen är dålig. Kan det hänga ihop med ovan?

Mvh
/Pewe

p.s. Tack för hjälpen!
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Kylarlocket är lite riskabelt att öppna när bilen är varm, _ifall_ det skulle vara bra tryck där så kan det bli en präktig fontän av kokande vatten... det brukar ju vara fjäderbelastat så först händer inget och sedan händer inget också händer inget... och sen kommer allt på en gång... om du ska prova så ta på dig ordentliga arbetshandskar, öppna lite försiktigt och var beredd att vända bort huvudet... Det går, jag vet, jag har gjort det, men var försiktig... Annars kan du prova med att byta kylarlocket, det vanligaste läckan när systemet inte är tätt på äldre bilar, är just kylarlocket...

Kylvattentemperaturgivaren brukar sitta någonstans på motorblocket och för det mesta ser det ut som en mässingsskruv (rätt stor) med en sladd som sitter i mitten och lite porslin eller liknande mellan skadd och mässing, för att isolera...

Det är riktigt att om du inte får upp trycket i systemet så blir kupévärmen dålig, vattnet förångas innan det uppnått rätt temperatur...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan det vara för lite glykol? Min förrförra bil hade dålig värme pga för lite glykol i sig..

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad stoppade du i för termostat, det finns olika
temperaturer. du kanske behöver en med högre gradtal.
Går motorn för kall ökar slitaget samt bensinförbrukningen.
Den gamla hade förmodligen låst sig i ett halvläge,
så den var aldrig helt stängd samt att den inte kunde öppna fullt när den behövde.

Hasso
BMW-Yoda
Allt mellan blåa och röda fältet är normalt. D.v.s. har du bra värme i kupen så är det inget problem.

BMW-Yoda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.