|
|
|
|---|---|
Suppe |
Slutsteg, hur många kanaler? Vad är det exakt för skillnad mellan 2 kanaler och 4? Högtalare, ska man köra på i dörrarna eller hatthyllan? Hur många Watt behövs igentligen, och hur många högtalare/diskanter? Baslåda, bara att sätta i bagageutrymmet och skruva fast med baen riktad in imot bilen eller? Själva stereon, räcker 4x45 eller vad ska man ha där? Som ni redan sett så är jag helt ny på det här men har precis köpt mig en 328i -97 och vill ha sjyst ljud, men har ingen aning om hur. Händig är jag när jag väl vet vad jag ska använda, så jag har ingen lust att köpa/montera allt i butik då det kostar multum. Tack på förhand. |
|
Här finns det en hel del matnyttig information för såväl nybörjare och "proffs": Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Suppe |
Tack för snabbt svar, ska kolla upp sidan direkt och se om man lär sig något. |
|
Kolla främst under "tekniska sidor", där finns det mycket bra information! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Suppe |
Jag har ett slutsteg som det står "NXS Mosfet Power Amplifier" på, 600 Watt. (N2600 X2,har sökt efter det överallt men hittar inget info om det) Undrar bara om det är något att ha eller om man ska börja leta nytt. |
Robsarve |
NXS steget duger bra till att driva en normal bas. Det ger i väl närmare 300 än 600 W i verkligheten, men det duger till de flesta basar. Rekommenderar ödmjukt Lilla billjudskolan på www.nordicaudi.com (titta i under "bilstereo" & "artiklar") |
|
Kolla även Ailens inlägg .. då jag själv var välidg osäker på vad man skulle ha osv. Länk |
|
Suppe |
Ok, tack alla. |
|
Utöver de nämnda källorna ovan, tänk generellt inte så mycket på si eller så många watt. Det gör mycket större skillnad med hyfsat bra högtalare som är ordentligt monterade än med t.ex 100 eller 200W. Tag alla effektsiffror med en stor nypa salt, i synnerhet de som anges för själva huvudenheten. Nöj dig helst inte med en baslåda i skuffen utan öppning in till kupén, det blir stor skillnad. FP |
|
Suppe |
Folke: "Hålet" mellan armstödet i baksätet och skuffen, räcker det som "öppning" eller ska man ha tex rör från baslådan och in i kupén/hatthyllan? |
Suppe |
Läste nu på en av länkarna jag fått att man ska ha en öppning mellan bagage och kupé för sin bas, och det verkar som frontsystem för högtalare är bäst. Då monterar jag bara ur orginalhögtalarna i hatthyllan och låter "gallrena" sitta kvar och så får det vara öppningen för basen, efter allt läsande så tycker jag det låter bra. Har ingen aning om hur stora högtalarna i fram ska vara, eller ens vart dom ska placeras men, jag har 2st GAS 300w liggandes hemma. Dom är förmodligen för stora att placeras i fram på bilen, vet inte vad högtalarna kallas (6"9:or /8'':or etc) så om någon skulle kunna peka på en länk till ett par 6"9:or så jag vet vad alla pratar om, skulle uppskattas. Frontsystem,,, hur många högtalare + diskanter i fram blir det, och vad får jag plats med (utan ombyggnader/hemmabyggen) i fram på en E36'a? |
|
En baslåda som spelar genom öppningen för armstödet/skidluckan är bättre än varianter med rör eller bara galler i hyllan. Helst en sluten låda alternativt portad låda där både element och port spelar genom öppningen. En låda dikt monterad under hyllan som spelar upp genom lämpliga hål/galler funkar också men är svårt att få till rent monteringsmässigt. Varianten med rör eller bara öppet ner genom hyllan ger varierande resultat med resonanser och framför allt oljud från skuffen in i kupén. Ingen människa i världen som seriöst vill skapa lite välljud hemma skulle komma på tanken att stänga in en bashögtalare i ett rum och sedan lyssna genom ett rör i ett annat rum, men i bilar kan man tydligen... Sen är vi där igen med högtalare på si eller så många watt. En högtalare är eg. inte på x antal watt, men kan möjligen tåla ett antal innan den brinner upp. Men allt beror på montering, typ av låda osv. Finns gott om exempel på element som på pappret är specade för förhållandevis låg effekt men som skåpar ut andra med "många watt". Det vore en stor välgärning om man utelämnade de stora färgade braskande effektsiffrorna och t.ex bara skrev "tillräckligt" eftesom siffrorna till 99% är felaktiga. Men det skulle förstås inte sälja så bra då. Det är lite synd, men för några år sen verkade branschen sansat sig lite, men det tycks ha svängt och nu är det värre än nånsin. FP |
|
|
Den här Watt-hysterin har funnits länge. Trodde själv på den när jag skulle köpa min första hemstereo-anläggning (ett stereo paket på 2 x 70 W förstärkare och 300 W högtalare på OnOff för närmare 20 år sedan). Grejorna finns faktiskt kvar hos släktingar än idag och fungerar fortfarande som de ska. Sakerna jag har hemma nu är långt bättre, i fråga om ljudkvalitet, trots att "effekterna" är ungefär desamma. I vilket fall, vilken effekt en förstärkare har säger i praktiken ytterst lite, såvida man inte vet enligt vilken norm den mätts. Även om känner till normen ger Wattsiffran bara en grov uppskattning av hur högt man kan spela på en viss högtalare. Dock, om effekten är mycket låg kan det dock spela stor roll, men har man t ex 50 W, mätt med vettiga metoder, så räcker det långt. När det gäller högtalare är det än mer tveksamt om det säger något. Som folke skriver är det ju bara ett mått på hur mycket effekt den tål innan värmeutvecklingen blir för stor. Hur högt det går att spela (om man nu eftersträvar höga ljudtryck) avgörs mer av högtalarens verkningsgrad, som kan skilja stort. När det gäller högtalare för hemmabruk så kan det vara rimligt att tala om verkningsgraden (eller känsligheten), eftersom vi då talar om en komplett högtalare. Att ange känsligheten på en bas för bilbruk är minst sagt svårt (vilket i och för sig inte hindrar tillverkarna från att basunera ut siffror) eftersom lådan och montaget spelar en mycket stor roll. Det är inte ovanligt att man kan spela högre med 50 W med ett element som är lämpligt monterat, jämfört med ett annat som är felmonterat men som matas med 200 W. Dessutom är risken för distortion större om man måste mata elementet med mycket effekt för att få ut högt ljudtryck. Tyvärr får man väl misstänka att detta med Watt kommer att fortsätta vara ett av reklammakarnas favoritteman. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.