|
|
|
|---|---|
| Konstig fråga, men nån som vet. Om det nu symbolisera något? mercedes stjärna betyder väl Land, Sjö, himmel eller nåt sånt. | |
|
Det var uppe för diskussion för inte så länge sedan: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
En stiliserad flygplanspropeller, BMW började ju med att bygga flygmotorer som bekant...och gör det fortfarande fast då heter de RollsRoyce. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Om jag inte minns fel var Mercedes logga "stulen" från en fasadutsmyckning som fanns på Daimlers eller Benz hus! (erinrar mig en dokumentär om Mercedes historia, namnet Mercedes var väl för övrigt en hyllning till Daimlers dotter som hette just Mercedes!?) Land-sjö-himmel låter som en efterkonstruktion! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite utanför ämnet: Men namnet Mercedes:1898 tog Emil Jellinek en man som sålde Daimler produkter och var med i ett bilrally han tog namnet mercedes och körde under pseudonym vilket var Emils dotters namn och han vann rallyt åt Daimler.Stjärnan 3 uddar symboliserar dom då 1909 års motoriseringar på vatten i luften och på land.ideén till stjärnan fick en av Gottliebs söner från ett vykort som pappan sänt till sin fru och på kortet hade han märkt ut huset där han bodde i Deutz med en sådan stjärna. ---- Länk |
|
|
Ja, jag kanske minns fel (eller var det fel uppgifter i "dokumentären")! All information som vanliga människor tycker är "onödigt vetande", tycker jag är lite kul! Jag är inte heller någon "vanlig människa"! ;oDDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Jag hoppas jag har rätt uppgifter men jag tog ett info blad från tekniska museet i München när jag var där förra året.Onödigt vetande är faktiskt riktigt roligt,(älskar jeopardy) ---- Länk |
|
|
Såg samma dokumentär som Johan och har även innan den hört samma storry om att namnet Mercedes är taget efter Benz dotter. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Johan B och Micke hittade en sida om detta:Länk ---- Länk |
|
|
bayern münchen, verkar trovärdigt! Men jag tror faktiskt att "dokumentären" hade fel i såfall (är nästan säker på att de sa det där med Daimlers dotter!), men det spelar iofs ingen större roll! Litar mer på din info, inte minst eftersom den stärktes av MB:s officiella papper! :o) Mer "onödigt vetande" åt folket! ;oDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var som attan, då har man lärt sig något idag oxå. :-))) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
BMW loggan symboliserar en propeller mot en blå himmel. Kort och enkelt . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Har hört att mercedesloggan symboliserar nåt helt annat. Nämligen; I faderns, sonens och den heliga anden... Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.