AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.800

Ljusbild halvljus på E34

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Mina halvljus lyktor står helt fel, snett och högt. Eftersom jag snart ska besikta bilen så kommer jag få underkänt på dessa om jag inte fixar dem. Jag har tittat på www.bmwe34.net, där finns en beskrivning på hur man ställer lyset genom att rita upp en mall på en vägg och ställa bilen 7,5m bort vinkelrät mot väggen. Någon som provat detta? Vart kan man hitta en Svensk sådan mall så man kan rita upp hemma?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Upplysningsvis kan jag meddela dig att när besiktningen utförs så ställer besikningsmannen ljusen under förutsättning att skruvarna går att skruva på
ställde in lyktorna på min för nån vecka sedan när jag ändå hade av grillen. verkade inte vara så lätt (om ens möjligt) att komma åt skruvarna med grillen kvar på bilen.
Hmm, det måste ju gå att komma åt genom något hål eller nåt.. Kollade inte så noga hur det såg ut. Passade som sagt på när bilen var grillbefriad.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jodå, det är inga problem med grillen på heller. Det finns 2 skruvhål, där sticker man in en skruvmejsel och skruvar.
om besiktingsgubben är snäll så ställer han in dem åt dig
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
om du ska ställa in själv, låna nån annans bil (helst en likadan) och markera på tex en vägg, hur den lyser. Sen ställer du din bil på samma plats, och voila du har en mall. Som Per skriver finns det två skruvhål, djupa, som ibland inte är precis mitt för skruven, så man får lirka runt litet i botten av hålet. Ställ gärna litet för lågt, så har du marginal. Och som sagt, en smärre justering brukar dom hjälpa till med på provningen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Höjdledsjusteringen fixar du som sagt framirfrån, genom dom två hålen (dom yttre för halvljus, inre för hel), och om du måste börja vrida på ljuset åt sidorna fixar du det inifrån motorrummet, på en vit plastgrej, som är lite lagom bräcklig efter några års salt och avfettningsattacker.

Lycka till!

// Björn Eriksson
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag provade justera ljuset i sidled med den vita plastpinnen som sticker ut, men den är helt stum, den gick t.om. av när jag skruvade på den! Det jag funderar på är om detta kan ha med nivåjusteringen att göra? Jag har ju elektrisk höjdjustering av halvljusen, man ställer dem mha en ratt inne i kupén. Vet inte hur jag ska lyckas ställa halvljusen i sidled nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.