AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.393

Nackdel/fördel extern wastgate?

Lotus Samuel
Vad är det för fördelar med en extern wastgate? Eller rättare sagt nackdelar med intern? Jag har bara haft turbos med intern änsålänge och jag tycker det funkat bra men har ju inget att jämföra med. Ska köpa ny turbo så det är därför jag frågar.

Nackdelarna jag ser med extern är ju att den tar massa plats. Men det kanske inte överväger fördelarna? =)
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Lotus Samuel, Lotus Emil har en KL-racing extern wastegate att sälja. Ring honom om du är intresserad. Han ska ju köra med den interna så den är helt oanvänd.

Fördelen med en extern torde vara att den ofta kan evakuera mer avgaser eftersom att de inte är lika kritiskt med plats. Men även att den leder bord avgaserna längre bort från turbinen vilket borde ge ett mindre hett avgashus.

Finns stora aggregat som har intern, kolla t.ex. beepbeeps gt40 på rejsa.nu där sitter de intern och de aggregat storknar nog inte i första hand.

Lotus Samuel
Jo jag vet att beepbeeps har en GT40, det är nämligen en sådan jag har på G med intern wastgate. =) men man ser ju aldrig några värstingbyggen med intern wastgate, det är därför jag undrar vad haken är.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
*host*lastbilssnurra*host* :)
ska kalla dig för scania samuel sen istället :p
Den interna Wastegaten är ofta för liten och sitter inte på ett optimalt ställe och skapar därför mer mottryck än nödvändigt. På vägen ut från aggregatet är det, enligt diverse böcker, viktigt att gaserna får flöda fritt ner i downpipen med sin roterande rörelse (från turbinen) utan att störas. Men avgaserna från den interna wastegaten kommer ju rätt in här i början och stör. Man kan se vissa modeller som har försökt avhjälpa detta med en skiljevägg en bit ner i downpipen mellan dessa två.

En extern kan man leda i var man vill eller kanske inte alls. Det verkar också som att man kan ha flyt med placeringen av den så man får ner mottrycket rejält jämfört med en intern. Inget jag själv har erfarenhet av men hört vissa som lyckats med detta.

Mats
Lotus Samuel
addek: du får kalla mig vad du vill. Jag kör ifrån dig oavsett. hehe...

tack Mats, då vet jag hur det funkar.

mvh
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Mats! du har mail på mats_ivarsonhotmail.com

BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.