AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.565

Varmgarage eller Kallgarage under vintern?

mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Varmgarage eller Kallgarage under vintern?? Vilket är bäst för min bil och varför? Motivera gärna era svar.

Mip
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Varmgarage är såklart bäst. Skinnet mår bra i rumstemp, och även packningar, elektronik osv.
mip:

Ser att du har köpt bilen:)))har du testat om bilen gör 0-100km/h på 5,2:)))

vad har du för spec?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Kallgarage (med motor- och kupévärmare) är bäst om du använder bilen ofta för då slipper du den kondens som kan uppstå om man kör ut och in i varmgarage när det är kallt ute.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Bör man köra en runda ca 1 gång i veckan för att hålla bilen 100% frisk?

Mip
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Starre: Tjena. Ja det blev en M3 E46 till sist och fan va nöjd man är nu. :)))

Har inte provat 0-100 för att jag tycker det sliter för mycket. Har du provat LC ?? Hur accar man fort utan LC ?

Bilen är absolut fullutrustad med allt som går att få till M3:an.

Mip
mip:

Har inte testat LC av samma anledning som du säger, sport läge och utan DSC(växel 5/6)är nog att föredra om man vill ha bra acc. Den gången jag drog en båge vi rödljuset hade jag hastighet 5 sportläge med dsc inkopplat det räckte för att dra bågen i all fall:))

Fullutrustad hmmmm.....har bara sett en med all utrustning du får gärna skicka ett privat mejl med mera info om utrustning och bild kanske till mig/tack

Och ja SMGen är underbar trist att den står under vila

Tjena!

LC är ju ett måste... Det är bara starre som är så tråkig ;)
För att accelerera snabbt utan LC är det ju att föredra att koppla ut DSC för att den går in och spärrar alldeles för mycket när man slänger i tvåan, bilen dör ju nästan. Sedan är det ju bara att trampa så mycket som greppen håller, vilket är en hel del!

Men i vädret som är nu är det ju omöjligt att accelerera ifrån någonting ;)

Grattis till ett bra köp!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller med Villarosa om kallgarage om bilen ska användas dagligen.
Ett varmgarage är också utmärkt även om du åker ut och in varje dag. Men det krävs bra ventilation och en rejäl fläkt så fukt o kondens försvinner på nån timme och minst 15grader.
i sådan fall. Vanliga element i ett garage är inte alls bra, då det bara är punktvärme.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Korta "varmkörningar" gör mer skada än nytta!

Om du inte får upp oljetemperaturen i normal driftstemp (ungefär 85 grader) eller mer, finns det risk för kondensvattenutfällning i motorn.

Om motorn har fräsch/högkvalitativ olja kan den lätt stå över vintern utan att ta skada!

Det enda som egentligen mår lite dåligt av långtidsförvaringen (förutom batteriet) är kylkompressorns tätningar.
Men det bör inte vara något problem med några månader i ett garage!

Underhållsladdare för batteriet kan rekommenderas (C-tek har en smidig laddare som kan vara ansluten under hela vintern, finns bland annat hos Clas Ohlsson)

Bäst för bilen, är en stabil temperatur i garaget om den skall "stå stilla".
Men vid "aktiv användning" håller jag med om kallgaragets fördelar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Jag har min i kallgarage, inte för att jag behöver oroa mig så mkt, men jag har hört att kallgarage ska vara bättre för att förebygga ROST. Men det borde mest gälla bilar som körs dagligen på vintern o sedan ställs i varmgarage om kvällarna...

Underhållsladdare är suveränt - köpte på Biltema o står på hela vintern.

Illa gött.

nicke
Jag antar att du inte ska bruka bilen under vintern och isåfall skulle jag rekommendera varmgarage. Om bilen inte används utan får stå i en jämn temperatur av 20grader så mår väl det mesta bäst av det.

Det är också mycket trevligare att vara i garaget och göra något då.. =)

Sedan är det väl bara att öppna garageporten och varmköra bilen med förhöjd tomgång tills man fått en oljetemp på över 85grader.

Grattis till ett bra köp, är grymmt avundssjuk på dig =) Komemr nämligen inte äga en M3 E46 förrän om tidigast till nästa vår.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.