AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
798

Olika ljudsystem?

Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Jag antar att BMW utrustar sina bilar med olika "typ" av Hi-Fi system original. Är det någon som vet om BMW kallat dessa olika typer vid namn, och hur många varianter kan ha levererats original t.ex -93?
Har hör talas om t.ex RDS-professional utrustad bil som ett exempel. Har jag uttryckt mig så att någon förstår?
Mvh Peter
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Vad jag kan i huvudet (har inte broschyrsamlingen här..) så:

Ett antal olika "orginal" huvudenheter med BMW logga på sig men tillverkade av Blaupunkt,Phillips etc. ex. BMW Reverse C, BMW Business RDS

Diverse högtalarpaket med eller utan externa förstärkare som är tillverkade av Nokia.
-Standard sitter det 5.25" bas + en 0.5" diskant och 5.25" bredband bak,
-HiFi paktet har passiva basar i hatthyllan + diskanter bak och 3" mellan register fram, övrigt som standard.
-Sedan finns det ytterligare ett paket med aktiva högtalare.

Det var fritt för kunden att välja precis som man ville, dvs. bara för bilen inte har den största huvudenheten (Professional tror jag?) så kan man likväl bara ha orginal paketet. På en e36a så kan man lätt se om den är utrustad med större högtalar paket, kolla på framdörren om det sitter två högtalargaller (diskant och mellanregister).

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Tack Tryggve, för informationen.
Jag har då en följdfråga. I dörren sitter 2 högtalre på min E36. Alltså det stora högtalarpaketet förmodar jag, då jag dessutom tycker att det låter bra ;-)
Det sitter nu en Business cassette-RDS och jag vill montera en business CD-RDS. Är det bara att byta originalenhet och det fungerar? Eller är det något jag bör ta reda på så att det verkligen passar? Tänker då på all olika originalenheter med BMW-loggan på, då jag har en beg CD-RDS enhet på gång. Eller har man konstruerat på BMW så att det passar oavsett modell ifall man vill byta?
Mvh Peter
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Det borde inte vara några problem så länge anslutningen är BMW (nästan fyrkantig med många stift, sladden är en stor klump med bygel) och enheten är i DIN storlek.
Kolla bara så att du får med CODE pappret (enheten frågar efter en 4 siffrig kod varje gång den varit utan ström).

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.