AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
792

någon som vet ngt mer om Goldfish?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vore kul om man kunde få veta lite mer om den än att det är en V16 motor som satt i en E32 prototyp...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En av mina vänner har en bok som innehåller information och bilder på alla motorer, bilar, mc, prototyper mm som BMW någonsin byggt eller utvecklat.

Där i kunde jag hitta en hel det roliga experiment motorer...

M66 V12 = motor med avstängningsfunktion på vissa cyl. kom aldrig i produktion.

M70 V12 = motorn i BMW 850, 750 (300 hk), motorn skulle ha varit gammalmodig redan från start, man var lite försiktig med ny teknik där, man körde fortfarande med föredelare och rotor..

M71 V12 = skulle bli efterföljaren till M70, den här gången skulle man satsa på all sorts teknik på en gång, man satsade bl a på 4 ventilsteknik i V12an = 48 ventiler. motorn kom aldrig i produktion

M72 V12 = motorn som ersatte M70, här har man åter igen åter gått till 2 ventilssystem, men man har iaf behållt det rortorlösa tändsystemet.

Någon som vet något mer om dessa motorer så skriv gärna in det här...vore kul att veta lite mer om det o så... själv väldigt nyfiken på varför BMW har så pass gammal teknik i sina V12or.

När Mercedes-Benz gav ut sin S600 så var den motorn det modernaste som utvecklats av företaget för en personbil, där kan man bl. a. välja en cyl.-avstängningsfunktion (extra utr.). Under acc. så arbetar 12 cyl. när belastningen är lägre så slås 2 till 3 cyl av på varje cyl.rad, föraren ska inte känna av systemet.
Resultatet blir att en V12:a på 6 liter har en förbrukning på 0.8 liter per mil på landsväg. för brukning utan den systemet motsvarar 1.1 liter per mil på landsväg.

Systemet fungerar ju och Mercedes kör redan med det som tillvall på sina 600or.. frågan är då hur det kommer sig BMW inte kör med ngt liknande? Man har ju uppenbarligen forskat i saken och vi vet ju att BMW ligger i täten när det gäller motor teknik.

En annan sak som stör mig lite är att man kör med 2 ventilssystem på sina V12or... personligen tycker jag att 4 ventilsteknik är en lika stor självklarhet på en modern motor som ett insprutningssystem. (har svårt att tänka mig att BMW skulle ge ut en ny 6:a med 2 ventilsteknik). Inte ens 850 CSI har 4 ventilsteknik, det är speciellt underligt med tanke på att motor från början var tänkt att sitta i en M8 och motorns modell betekning avslöjar det hela då motorn heter S70.

som sagt...vet ni ngt så skriv... vore kul...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.