|
|
|
|---|---|
|
Har precics bytt termostathus och termostat på min 525 -88. När jag skulle skuva i avluftnings skruven i kylaren gick den av. Är det någon som har råkat ut för smma sak eller har något tips på hur man kan får ut den på ett bra sätt. /Ian | |
cede |
Samma hände för mig på en 518 -90, den skruven var av plast. Det var inga problem att få ur den, hitta en mejsel med rätt bredd värm den och tryck ner den i det som finns kvar av den gamla skruven så får du ett nytt spår i den, skruva ur. Det funkade för mig lycka till. mvh Anders |
|
Låter som cedes tips är bra mycket bättre än så som jag gjorde när min skruv gick av då jag hade en 520-88. Jag borrade hål i skruven och skruvade i en grispitt. Korkat, då den spräckte skruven OCH röret skruven sitter i. Skruven kostade bara 12kr men rörhelvetet gick inte att byta utan jag fick byta hela kylaren 5700kr + 1200 i arbete... trist. Så var försiktig, annars får man öppna stora plånkan.... |
|
|
Tack för tipset ska testa så fort jag kommit hem. Hur pass varmt ska man få det? tändare värme ljus eller brännare? /Ian |
|
| Ja, luftningsskruven är tyvärr av plast på M20 motorerna. (Alltså den på expansionskärlet.) Men de ska inte gå av i första taget? Någon måste ha dragit den snett eller dragit åt alldeles för hårt. Man brukar använda sig av en 5-krona när man skruvar på den, hårdare än så ska den inte dras åt. Men om plasten spricker runt skruvhålet så kan man byta bara expansionskärlet, man behöver inte byta hela kylaren. Expansionskärlet går att plocka bort från kylaren. Men CEDE:s idé är mycket smart. Skruven sitter inte hårt. | |
|
Per-j82: skruven sitter i expansionskärlet, ja, men bara "inbakad" ifrån hålet går en rörböj in vinkelrätt i sidan på kylaren och den är inte utbytbar, det är den som spricker om man är oförsiktig. Tro mig, jag har tyvärr erfarenheten, dyrköpt historia.... Blev ju inte billigare av att kylarhelvetet dessutom kyler automaten... Vet inte varför den går av, antagligen är det ngn tidigare som skruvat ner den för långt så hatten liksom lyfts av, för jag behövde inte applicera ngn kraft alls för att dra av den. Den kan ju gegga fast lite också i glykolkladdet. |
|
|
Skruven gick av för morsan för någon månad sedan när hon var ute och körde, visserligen är det en E36. Det jag gjorde då var att ta en skruvmejsel och slå ner lite försiktigt i plasten såatt det blev ett litet spår sedan var det bara att skruva bort. Men varianten med att värma skruvmejseln är nog bättre än att slå ner en skruvmejsel och riskera att förstöra. När jag köpte ny skruv så frågade jag om det var vanligt, hans svar var att det var väldigt vanligt och dom bytte numera skruven vid varje service. Kör nu SAAB 9-5 |
|
|
Tappskruven i plast gick av på min E32. Som väl var hände det när jag skulle tappa vattnet för att byta ut kylaren, men konstruktionen är uppenbarligen dålig. Jag kan tänka mig att plasten blir sprödare med tiden, pga av värme. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.