|
|
|
|---|---|
|
Satte i halsen idag på vägen hem när temp mätaren plötsligt gick upp på rött på min 523:a -98. Stannade genast och väntade 30 minuter innan jag körde hem den sista kilometern, då var tempen konstant på normal hela tiden. Nu när motorn svalnat har jag konstaterat att det gick att slå i ca 5-6 dl vatten i kylarn för att komma i rätt nivå. Det har aldrig behövts fyllas på med kylarvätska innan, fast nu var det väl några månader sen jag kontrollerade senast. Passade på att leta efter läckage och såg att det fuktade lite olja i bakkant på motor längst in under vid skarven insugningsrören/motorblock, är det topplockspackningen som är trasig, eller..?? sitter verkligen skarven topp/block så högt? Tacksam för tips. MVH Johan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tycker inte du ska mål "fan" på väggen med en gång. Tycker att du gjorde på rätt sätt, för att klara toppen, och toppackningen ska tåla detta. (förhoppningsvis i normala fall.) Orsaken att den gick upp i temp, kan vara krånglande termostat eller luft i termostathuset som gör att termostaten inte öppnar. även om du fyller på vatten i expansionskärlet så kan det fattas vatten i systemet. Den kan ha tryck ur sig lite vatten pga att trycket ökar av värmen och när du stängde av motorn. Se detta mektips för du bör nog kolla så du inte har luft kvar i systemet.Länk Med motorn i gång fyll på via luftskruven i termostethuset och se till att det är fullt hela tiden. Fattas det en halvliter vatten i sytemet så krångla det. Vattenpumpen kan också ha gett upp om du har en originalmonterad så är det ju inte omöjligt att plastimpellern har spruckit ?? Och då blir det dålig i cirkulation om någon allas ,men det tror jag mindre på. Har du gjort nått ingrepp i systemet tidigare ?? Oljeläckaget kan ju komma från ventilkåpspackningen om du tycker det kommer "högt" upp. och inte alla ha med detta att göra. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svaret, det här med luftningen skall jag kolla upp. Några ingrepp har inte gjorts sen bilen var på service för snart ett år sen, då gjordes byte av bla. kylarvätskan. Men det har ju funkat bra i 1300 mil så det är ju inte det. Däremot är det säkert orginal termostat och vattenpump kvar, kan inte se att det skulle vara bytt någon gång. Kanske är normalt att dessa ger upp efter 11000 mil. /Johan |
|
|
Hej , hur ser motoroljan ut ? Ser den ut som den ska så bör du ju ha klarat toppen , är motoroljan vit så är det värre!! Men troligtvis så har du lite kärv thermostat.... Prova med att byta den... Billy B-10 |
|
|
Vi hade liknande problem med morsans 523:a. Fyllde på vatten och allt var frid och fröjd. Efter några månader var det samma sak igen. Problemet var en liten spricka i termostathuset (plast). Nytt hus kostade ca 150:- och tog ca en halvtimme att byta. |
|
|
Oljan har jag kollat och den ser normal ut. Fyllde upp med kylarvätska igår och chansade att ta bilen till jobbet idag, 1,5 mil gick utan problem, nålen konstant rakt upp. Tror jag skall byta termostat och termostathus. Tack för tipsen!! /Johan |
|
| Vattenpumpsläckage är något som är svårt att upptäcka men som kan orsaka det du beskriver. Polarn råkade ut för samma sak, han bytte expansionskärl m.m men problemet kvarstod,då bytte han vattenpump. Sen funkade det perfekt! Värt att kolla noga efter läckage där! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.