|
|
|
|---|---|
Peppes |
Eftersom jag nu letar Z3 så kollade jag upp hur mkt försäkringen skulle kosta med det bolag som jag hade min förra bil i. (Golf Gti -99, Trygg hansa 2800/ år) För en importerad 2.8 -98 skulle de ha 12 500 / år. För en 2.0 svensksåld -00 skulle de ha 6 500 / år. Tycker inte ni att det verkar dyrt, med tanke på hur lite jag betalade för min förra bil. Jag vet ju naturligtvis att det finns många omständigheter som gör att en Z3 med R6 blir dyrare, men måste det bli så dyrt? Vad betalar ni och vilket bolag använder ni? Vore tacksam om jag kunde få lite koll på läget innan jag ringer runt till diverse bolag. |
|
Peppes! Frågan har diskuterats flera gånger på forumet och har inget generellt svar, eftersom premien beror av bl a bostadsort, ålder, skadefria år etc. Själv har jag passerat 30-strecket, bor i Stockholms innerstad och har bilen försäkrad hos Länsförsäkringar. Månadspremien är 970 kronor i månaden. Jag tror att det enda sättet att få en rättvisande premie är att ringa alla bolagen (de flesta har äve premieberäkningar på Internet) och jämföra deras priser och villkor. Marianne |
|
Peppes |
OK, jag använde sökfunktionen men kunde inte hitta något om Z3. har du något tips på en sådan sida? |
David Hermansson |
Tjena! När jag skulle täckna en försäkring så blev det if försäkring. Jag landa på ca 950-1000 kr i månaden men eftersom att jag ställer av bilen vinter tid så blir det inte så blodigt. 6 månader på ca 5700kr, 6 månader avställd 1400kr. if har ett bonus system 2 fordon 10% 3 fordon 15% mm. Var nogrann när du täcknar en försäkring att bilen har rätt försäkring kod. Jag har en 2.8 l 98 års import. Då visa det sig att bilen var en Z3 M roadster enligt dom. men då sa jag att det är en roadster men ingen M. Då finns det en annan kod, för en Z3 2.8 roadser. Då skönk premien med 2000 kr med en gång. Å du skall veta det att uppgifterna plockar dom hem i från vägverket. LYCKA TILL!! |
BoZton Grodan |
Tjenna, go´morron, hallå & hej. -Jag gjorde med en liten efterforskning på vad det kunde kosta att försäkra min "Groda" 2,8. Nu är det ju inte så att jag bor i Stockholms innerstad direkt, men jag bor i Skånes huvudstad...njae...den lilla staden som ligger mitt i skåne... Det billigaste alternativet visade sig vara Länsförsäkringar, men jag valde istället Folksam...(konstig kille). -Anledningen va att Länsförsäkringar inte krävde Imobilizer. Visserligen är där väl någon typ av startspärr & det finns ju larm på bilen men att jag dessutom skulle montera in en ytterligare imobilizer kändes en aning galet. Utöver detta skulle jag köra hem bilen 30mil och då enbart på en halvförsäkring känndes inte så bra. -Det dyraste alternativet va försäkringsbolaget som jar en räddningsboj i sin logga. Dessa banditer ville ha nära på dubbelt så mkt för min groda. Anledningen va att den va importerad sas det... -Samma stora skiljnad va det när jag skulle försäkra min Volvo S70 2,5T. Skärpning... // BoZton Grodan |
|
Har med min tidigare bil (roadster) använt If men blviit gruvligt besviken på servicen. Efter att den blivit påbackad när den var perkerad skulle front etc. repareras, men när det väl kom till kritan var de mycket sammarbetsovilliga tyvärr. Bytte därefter till Länsförsäkringar vilka varit mycket smidiga att ha att göra med. Även verkstäderna jag varit i kontakt med har ansett länsförsäkringar bättre & smidigare att ha att göra med. Självklart skall du inte ta beslut baserat på enskilda fall, men mitt tips är att höra dig för bland verkstäder och BMW säljare. De handlar ju med f- bolagen på daglig basis och deras perspektiv kan vara vädefullt. Dessutom tror jag mig minnas att det finns BMw entusiastförsäkrningar att skaffa. Har däremot ingen erfarenhet av dem. Lycka till.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
Dufvis |
2.2i -01 Svensksåld (inkl. vagnskadeförsäkring) 28 år, Länsförsäkringar, vischan på Gotland, full bonus med 10 skadefria år. Helförsäkrat med alla tillägg. =drygt 250:-/månad. Enda fördelen med Gotland? //DD Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls..... |
|
I Storstockholm visade sig BMW orginal billigast. I alla fall för mig som har full bonus och bor i lugna (?) Solna. Betalar 9600 kr /år flör helförsäkring med Plus. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Importerad Z3 2.8 -98 TryggHansa Helförsäkring inkl "Bilplus" (dvs maximal försäkring) dock med högsta självrisken (5000kr) kostar mig ca 6700kr/år. Då har jag visserligen angivit att jag kör max 1000 mil/år. Funderar på att ändra detta till 1500 mil nästa år. Bor för övrigt i lugnt villaområde ett par mil utanför Göteborg. Mvh |
|
| Trygg-hansa helförsäkring inkl bilplus med minsta självrisken kostar 7800:-/år för mig. Milbegränsingen är 1500 mil/år, Bilen svensksåld och jag bor i villa med garage. Samt har mina 2 andra bilar och huset försäkrade i samma bolag. Men det priset fick jag först, därefter flyttade jag över allt annat dit också. Men det kan väl tänkas att det var för att jag hade så många försäkringar där som jag inte fått någon höjning på 2 år heller. | |
|
Jag gick in på Pricerunner på nätet- de jämför priser, och de letade upp Salus/ansvar a´7200 per år. Hade strax innan kollat med if o. Trygg Hansa. båda var dyrare. Bor i Göteborg, parkerar på gatan (hyrd p-ruta). Jag tycker det är dyrt, men inte i förhållande till vad jag trodde!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.