AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.309

Trafikmagasinets test av nya 5-serien

-BeeMWe-
Vet inte om detta har varit uppe tidigare, hittade igen tråd om det.

Iaf, någon som kört den ännu?

Kom att tänka på att E34 530/535 med 6orna är de sista bilarna som inte har så jävla mycket el som styr bilen och som man kan meka med själv. Är det så mycket program som hjälper till att den blir tråkig att köra?
E60 är INTE tråkig att köra! I mitt näst senaste dagboksinlägg kan du läsa lite om mina intryck från provkörningen: Länk

Nu var det förvisso en bil med 18" och Dynamic Drive jag körde, men den var helt otroligt kul för att vara så stor och tung, trots automatlåda och fritös!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Tråkigt att se sådana reportage som det i måndags där reportern redan ifrån start har förutfattade meningar om både bil och dess köpare.
dessutom lite trist att så grovt generaliserande "experter" skall få tillfälle att fälla dom över bilen. "en bil för närmare miljonen ska vara kul att köra, det är inte den här." Ursäkta, har jag missat något? Har inte BMW lovordats i snart sagt varje seriös biltidning i världen för det adaptiva styrsystemet? Och närmare miljonen? Det var väl inte två och en halv 5- serie de provkörde va?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Kowalski
Men snälla nån hade ni verkligen trott att reportrarna på Trafikmagasinet skulle lovorda nya femman!? Det programmet har väl passerat bäst-före datum för 15 år sedan, minst! Staffan Borglund är i mitt tycke lika tråkig som instrumentpanelen på en Mazda 626.

Och den där stackars fossilen som yttrade sig ang E60:s körglädje verkade de ha hämtat ut från närmsta 90-års fest. Gubben kunde ju knappt stå upp :-)

Provade 530:an i helgen med farsan på Förenade Bil i malmö, Motor och automaten är kalas ihop (var det den safirsvarta med kastanjebrunt skinn som du också körde Kalle?), dock var jag inte lika imponerad av den aktiva styrningen men övriga väghållningen är i toppklass. Tyvärr tycker jag de har maskerat motorsången för mycket :-( 18'' med 275:or och 35-profil bak förstörde en del av komforten (men långt ifrån så mycket som jag trodde det skulle göra!). Mycket troligt att farsan köper sig en orientblå inom kort.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Nu förstår jag faktiskt inte vad ni menar, jag tyckte att testet var helt OK, speciellt för att vara Trafikmagasinet! BMWn fick ju i princip idel beröm... "En bil för drygt en halv miljon ska vara MYCKET bra...och det ÄR BMWn..." osv. Jag tyckte inte att borglund gnällde så mycket, förutom på priset, men det kan jag förstå. Programmets målgrupp är ju medelsvenson som INTE köper BMW för en halvmille. "Experterna" i början kunde dock gärna fått gräva ned sig igen.

Borglund var helt OK innan han började med trafikmagasinet tycker jag. Han har en god kunskap om bilar, även om jag ytterst sällan delar hans åsikter.

Kristoffer,
Det lär ha varit samma bil ja, Sportstolar och diesel?

Mvh,
Kalle
_____

Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
mbolo: Men Staffan sa att styrningen är "enastående" och att bilen är "ruskigt bra". Vad begär du mer?

Å vad hade han för förutfattade meningar om köparna???? Missade jag något?

Det är tråkigt att vissa redan från start har förutfattade meningar om Trafikmagasinet...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tycker det är kul att höra vad andra "vanliga" människor tycker, men det borde vara underbyggt med fakta (en bil i miljonklassen som sagt och är inte rolig att köra i relation till vad, en Alfa Sprint eller en Volvo 340?).
Borglund verkade ju annars tycka om bilen!

Förövrigt tycker jag att BMW håller på att tappa stinget lite grann, nya femman känns inte färdig på något vis. Visst kul att köra men alldeles för maskerat motorljud och lite sävlig i sättet.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Gubben" i programmet är Staffans farsa,tidigare chefredaktör för Teknikens Värld...Den andra mannen är en reporter på Teknikens Värld.

Tyckte inte testet var speciellt negativt för BMW's del,så jag tycker testet överlag var hyffsat informativt/bra..

Mvh Janne.
-BeeMWe-
Så ska d iförsig lägga ned programmet också. Jag anser att Ingemar skall tillbaka om det skall finnas kvar.
Jag tyckte reportaget var bra, jag menar; Borglund måste ju faktiskt yttra vad HAN tycker om bilen, inte vad entusiasterna anser (då hade det inte varit överdrivet sevärt om man inte fick höra de negativa aspekterna).

Skulle ni föredragit Collin??? ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kikade på reprisen för en stund sedan, inget speciellt att anmärka på i hans kommentarer, bilen fick den bedömning den förtjänar tycker jag, det mesta var ju positivt, tyvärr är det ju så att bara för att bilen kostar över en halvmille att det skulle vara överlägsen på nått sätt eller bättre kvalitet är ju vad folk i allmänhet tror, men det är ju inte sant. Det är ju inte det man köper när man köper en BMW utan ASWD.

///MVH Hasso
Länk
Kowalski
Kalle: Nej det var inte oljebrännaren vi körde utan bensinaren, kan tänka mig att 530d är grym!

Boogie Elvis: Om du hade läst mitt tidigare inlägg ordentligt hade du insett att kritiken inte var fokuserad på Borglunds tycke och betyg av E60:an (som ju för övrigt fick full pott förutom när det gäller ekonomi) utan den generella gråaktighet och präktighet som genomsyrar tv-programmet. Dock skrämde du mig rejält med ditt sista utkast :-)

Programmet vänder sig naturligtvis (som redan påpekats) till en annan kundkrets, dock kan man ifrågasätta vitsen med att testa en maxad 530 och sedan bli nojig på ekonomisidan. Det går ju trots allt att köpa en ny 170hk 520 med klima, snygg metallic lack, billigare 16-tums hjul samt komfortpaket för under 350' vilket idag får ses som ett normalt pris för en bil i premium segmentet.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Inte för att det hör hit men vad tycker ni om programmet "Top Gear" som kommer på BBC?

Tycker att information är lite spar, men mycket underhållande. Och kul reporters.

KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag håller med Staffan Borglund när det gäller nya femman.
Ont om prylfack är det.
Spakarna till blinkers och farthållare är lätta att förväxla.
I-drive är kanske lite överarbetad och tillkrånglad.
Dålig bakåtsikt.
Aktiva nackskydd borde vara standard på en nyutvecklad bil i denna klass.
I övrigt så är bilen suverän.
När det gäller körglädje så är den troligen bäst i klassen så Staffans farsa är ju verkligen ute och cyklar.
Kristoffer,

Den fritösen skall ICKE underskattas! Rekomenderar en provkörning, för skojs skull. Om det inte vore för den förbannade dieselskatten... Bilen du provade kan vara samma som finns med i E60-filmen som du kan ladda ned genom att högerklicka här: Länk

bayerischemotor,

Instämmer angående Top Gear. Dåligt med information och inte opartiskt för 5 öre, men förbannat KUL är det iallafall :)) Även där fick ju E60 massivt beröm när den provkördes förra veckan.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
bj
291
bjorasen
M535i -87
Kalle: Måste man vara riktigt seriös spekulant för att få testa E60 eller går det att provköra även om man inte skulle ha råd att lösa en sådan inom de närmaste 10 åren.. :)

MVH///Christopher
Christopher (bjorasen),

Du har mail...

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.