|
|
|
|---|---|
| Hej jag har funderingar om att skaffa mig en e36 Alpina (2,8 eller 3,0). Det jag undrar är om en alpina är dyrare att äga än en M bil? Dels i försäkring och reparations kostnader. | |
|
Köp en riktigt fin bil så har du nog relativt goda chanser att få den entusiastförsäkrad=BILLIGT! Denna chans är i princip obefintlig med en M3. Annars ligger försäkringspremierna troligen ganska jämnhögt. Angående reparationskostnader så finns en nackdel med alpina: vissa av deras prylar/reservdelar är SVINDYRA. M-prylarna är nog inte billiga de heller, men jag tror nog att Alpina kan vara snäppet värre, på grund av mindre serier. Kan löna sig rejält att köpa sina Alpinadelar i Tyskland, har jag förstått. Vissa alpinadelar finns i identiskt utförande som BMW originaldel, fast till ett mycket lägre pris. Kan också vara värt att kolla upp om något går sönder. En annan aspekt att väga in är att Alpinabilar generellt sett troligen är bättre skötta och mindre hårdkörda, det är i alla fall mitt intryck. Jag tycker absolut att du ska ha en Alpina, det hade jag valt! Lycka till! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Klart du skall välja Alpina.Otrolig kvalite och körglädje.Att reservdelarna skulle vara extremt dyra är mest ett påstående från folk som gossar men inte vet.Är man lite "om sig och kring sig"och väljer andra leverantörer än BMW.Sverige är det mesta helt överkomligt.Mitt tips är att du letar reda på en E36 3,2.En i mina ögon perfekt bil som går att hitta till rimligt pris. | |
| Det skulle givetvis vara GISSAR. | |
|
>BMW MACKAN Försäkringen för min Alpina kostade ungefär hälften av vad den M3:a skulle kosta för mig. Vad gäller delar så är många delar i den standard, min B3 är byggd på en 325, de delar som Alpina har lagt i kostar pengar det gör det. Men å andra sidan som Kalle Hansen säger är Alpina bilar oftast mycket bättre skötta eftersom det är en mer (entusiastbil) Köp en Alpina, du kommer inte att ångra dig. Det är en speciell känsla att köra Alpina. Jag kan maila dig en reservdelskatalog till Alpina, så får du se vilka delar du ska kontrollera extra noggrant också. Mvh Hawar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.