|
|
|
|---|---|
|
Godafton på er! 540-e34 är en helt fantastisk bil!! Vi är jätte nöjda med vår & har då några frågor! Luftspjället ovanför radiouttaget på vår (stora ac) blåser endast med kalluft. Det finns både röd markering samt blå markering på spjället. 1: Hur tar man bort luftsjällen då reglaget "fjädrar tillbaka" då man väljer kallt eller varmt. Kan det vara ett spjäll där uppe som kärvar eller är det något annat som akn vara lite i behov av om vårdnad? 2:Hur kontrollera jag om det verkligen kommer värme dit upp? Tackar på förhand "All förändring börjar med dig själv" | |
|
Jag har samma fel, det vore trevligt att få höra om någon har fixat det. Det ska tydligen sitta en vajer (?) till reglaget så det kanske är den som kärvar... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| För mig är det tvärt om ställer jag in det på kallt så kommer det kall luft i 30sek därefter kommer det varm luft. | |
|
Detta fenomen tror jag alla e34 ägare med klima kan vittna om. Det är ingen vajer utan en potetiometer, tyvärr medväldigt dålig friktion som sitter där. Inte ens då man har demonterat luftutblåset kommer man åt att gör något med det här reglaget. Nästa problem är att felet förmodligen även sitter någon annan stans. Elektronik, stegmotor, eller dess infästning se länk Länk |
|
|
Den länken har man sett förut... tycker inte att det ser så trevligt ut måste jag säga! Skiter nog i värmen ifall jag ska behöva riva hela bilen, då hinner det väl bli sommar igen innan man får ihop allt igen. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Powertoy: Det finns faktiskt modeller med vajerstyrd värmejustering för mitt- och övre luftmunstycket, jag har det :-) Min vajer var trasig vid köp av bilen men vajern kostade bara 67:-så det var inga stora pengar. Widehall: Kolla denna Länk för att se hur det ser ut. Bilden är på en bil utan mittreglaget för värmen men principen för att ta loss är den samma. Pressa ner hakarna med två långa skruvmejslar från mitten och ut. Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
Fel av mig om bilden! Det är visst ett mittreglage men om det är vajer eller motor styrt ser man inte Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
Jippa: Tackar för det utomordentliga tipset. Bara dit & meka. tar man bort gallret på panelen först? Hur tar man bort det? I´ll B back & talar om hur det gick!!! |
|
|
Länken som postades tidigare har en sida med all info: Länk |
|
|
Jättebra länk! Jag har oxå haft lite problem med att få värme ur mittenventilen...jag får vrida "rullen" mellan rött å blått några ggr ,då brukar värmen komma till slut... I texten står det nåt om "bulb"...det gällde iof en 735i men har E34 oxå belyst ventilgaller? |
|
|
vet inte om E34 har den lampan (har inte tänkt på det, men ska ut och kolla), men den avser iaf inte gallret utan reglaget, dvs bakgrundsbelysning till de röda och blå strecken. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jag har det till utblåset till baksätet, någon mer? |
|
|
Widehall: Gallret på panelen sitter fast med två små skruvar i framkant, lossa dessa så lyfter du upp gallret. Detta kan göra att du kommer åt de övre "clipsen" lättare. Jag tog även bort radion och hela mittkonsolen, detta för att byta vajer, men det gjorde att det blev lättare att få ut luftmunstycket. Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
| Ja,naturligvis menade jag reglagen...att själv gallret skulle vara belyst är ju ingen större vits! :) | |
|
Den där vajern: Kan den ha att göra med att jag det för mig ej spelar ngn roll om min ratt står på rött eller blått vad gäller värme/kyla? Dvs det blir ingen tempskillnad för mig vart jag än vrider den. |
|
|
tjena! Jag löste problemet för länge sedan men vill dela med mig. I vårat friskluftsutblås så sitter det en potensiometer av kol misstänker jag. Fjädern i den var trasig då fästet spruckit. hittade en på skroten som kändes fin. mätte på den & jämförde med den trasiga. Värdena ändrades i ohm på den riktiga medans det stod stilla på den felaktiga. Verkar vara hjärtat i anläggningen då allt funkade kanon efter att jag bytt reglaget.!!! |
|
|
Widehall> Vad var det du bytte ut exakt? *BAWORAK* |
|
|
Sitter det lampa i båda reglagen alltså till gallert och den nedred vredet? |
|
|
Nej, ingen lampa på min i.a.f., rätt svårt att se i mörkret. Har haft den ute och kolla om det fanns nån sockel, men icke. Märklig blandare det där, tycker även min "AC-mentor". Knack, knack, min funkar perfekt ännu. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
tjena SvanteE: jag bytte ut det stora utblåset uppe i mitten på instrumentpanelen. Mellan de två utblåsen sitter varm&kall reglaget. Det reglaget verkar styra hela ac:n för när vi köpte bilen så fjädrade vredet tillbaka till mitten då man ville reglera till varmt eller kallt. Symtomen var: Vi fick endast värme på fötterna & "frugan" är lite kinkig vad det gäller sådana saker....-den ska väl funka när den sitter där...eller??? Vad svarar man på en sån sak. Var på en skrot i ett annat ärende & fick med mig ett reglage som inte fjädrade tillbaka. Vi mätte på den & konstaterade fakta. summa summarum: Åk till en skrot & hitta det kompletta utblåset & känn på vredet att det stannar vid respektive stopp..(varmt&kallt.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.