AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
840

Dragkrok till E34...

Jag funderar på att köpa en begagnad BMW-original dragkrok med avtagbart drag till min 525-91 och undrar om man alltid svetsar fast dessa drag, eller om det finns andra sätt att montera fast dragen på, ex bultas eller skruvas fast?

Mvh Jögge
Inga drag får svetsas, det skall alltid skruvas. Det är inga problem att montera på din bil, se till att få med elsatsen bara.

ah
476
ahlstedt
540iAT-99
10 st M8 bultar och 4 st M8 muttrar, använde jag när jag monterade drag för ett par veckor sedan.
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Hur gör man med kofångaren i bak... sitter inte draget bakom?? man har ju normalt inte luckan då??
Någon snygg bra lösning??

Stort och brett
Lyfter på hatten och tackar för svar!
Jag skulle alltså i princip kunna göra det själv då alltså? Det är inte så att det finns färdiga hål för att dra bulten i för just BMW-originaldrag, eller måste man själv dona och borra?

Porginal: Det drag som jag funderar på är avtagbart och kommer väl att inte synas när kroken är borttagen och luckan är på plats igen skulle jag tro... Det är väl först när man behöver använda draget som luckan tas bort och man hakar på kroken... Jag gissar lite i och med att jag är lite osäker...

Mvh Jögge
Jack Bauer: Jodå elsatsen skulle visst vara med.

Mvh Jögge
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Observera att det kan vara bra att ha (kan vara ett måste)monteringsinstruktionen för just ditt drag med dig när du skall besikta.
Det ska inte behöva borras utan hålen finns där vill jag minnas. Ang luckan så finns den som orginaldel på BMW med mall för att såga ut ur din stötfångare. Du fixar säkert detta Jögge ,det är inte speciellt svårt. En sak du kan tänka på är att det bra om du har en monteringsanvisning till kroken då bilprovningen kan vara väldigt petiga med att se den vid besiktning. Om du ej kan få fram denna så brukar det gå att hitta på nätet.

Ojdå, nån hann visst före med monteringsanvisningen.

Okej, men den där luckan sitter där redan under stötfångaren. Den är bara att ta bort, fast jag har aldrig gjort det. Vem vet det kanske sitter ett drag därunder... :-) Nej, men då borde det naturligtvis stå i papperen med fordonsidentitet tycker jag. Jag har liksom inte hunnit kika så mycket på bilen nyköpt som den är och avställd över vintern i ett garage 27 mil härifrån jag bor. Jag får nog ta och skaffa ett garage HÄR tror jag, så man har möjlighet att jobba med bilen... Det där med monteringsanvisning hade jag ingen aning om, men det går kanske att få fram på nätet...

Mvh Jögge
Vad är det för fabrikat på draget?
Har några länkar till monteringsanvisningar om det är rätt sort. Kolla du för säkerhets skull så det inte sitter drag på redan. Kan inte förstå varför dom annars satt dit luckan.

Bilen är en importbil och registreringsbesiktigades i Sverige 2000, inte kan dom väl ha glömt att se det besiktningen tycker jag..? Borde inte det stå i papperen med fordonets identifikation...? Jag har inte frågat killen vad det är för märke på draget, det enda jag vet är att det ska vara BMW-originaldrag. Jag har inte köpt draget än, men jag har annars sett märken (nya) som Bosal, Monoflex, Siarr, men jag vet inte vilken av dessa som är bäst... Om jag skulle köpa nytt dvs.. Sedan finns det begagnade av märkena Westfalia och Kovil att köpa...Om de finns kvar dvs...
Nu måste jag ut och kuta en sväng..., vi hörs!

Mvh Jögge
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Jag har ingen lucka... kolla om du inte har ett drag under den iallafall... varför skulle luckan finnas om det inte vore drag...
har ju sett andra typ av drag som går utanför luckan... ser för dj..ligt ut...

Mvh
robert
Porginal: Tyvärr så kan jag inte kolla just nu ioma jag har bilen 27 mil härifrån, men jag har försökt ringa killen som jag köpt bilen av för han vet säkert... :-)
Fast det borde väl stå i papperen angående fordonets identitet och utrustning...?
Finns det någon som med säkerhet vet att det förhåller sig så?
Jag håller med dig att det inte ser speciellt snyggt ut om man skulle åka omkring med draget synligt hela tiden...

Mvh Jögge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.