AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.847

Underbar M5 Touring i BRG

Sida 2 av 3
Hmm, en tanke slog mig. BMW köpte in sig i Rover tidigt 1994. Kan M3 GT vara en konsekvens av detta? En hyllning till de nyvunna brittiska affärsrelationerna....

Jens
MrMarsupilami: Forska vidare! Om så är fallet finner jag det acceptabelt att M3 GT är lackad i BRG.

För övrigt är BRG en mycket läcker färg.
Trodde den tyska racefärgen va silver... Men där ser man att man hade fel :)

/Johan

Tysklands officiella racefärger är röda siffror på vit botten efter vad jag vet.

Silver användes ju av Mercedes en hel del så man kan ju på sätt och vis kalla det en tysk racefärg :)

Jens
Johan99; Forskade runt lite på nätet och enligt många källor så var Tysklands officiella racefärg först vit och senare omålat (silver).

Jens
Ok. Då ska jag pränta in vitt i skallen :)

/Johan

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Även MB fins i BRG! Här i stan finns en MB E-klass AMG i BRG:

Mvh Abbe

Länk
li
1.959
liste
535i -89
Jag har kollat lite närmare på den där bilen och enligt säljaren så är det samma bil på alla bilderna fast en del är med förre ägarens skyltar och en del med saluskyltar. Kan säga att jag är fullt medveten om dess värde och inte skulle tveka en sekund i vanliga fall, men det är en del frågetecken som säljaren inte riktigt kunde eller ville räta ut åt mig. Han blev tvärtom rätt sur. :) Underbar modell, men inte just detta exemplar.
Hummm, jag tycker nog inte att den färgen är så lik min.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Enligt legenden skulle Mercedes ha skrapat bort den tjocka vita lacken på sina tävlingsbilar när de visade sig väga för mycket inför en tävling. Silverpilen var född!
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
bilen är lackat i -british racing green- vilket är en 'individual'-lack
från BASF tillhandahållen av BMW-Individual, det finns 10 st. M5touring i den färgen alla i "Italien"-utförande, jag har chassis-nr på denna bil och även de andra, bilen har nu varit till salu nästan ett år, varför köper ingen bilen trots alla sagor of 'special edition', 20 st. osv. INTE SANT ! (kollat med M-GmbH, Mobile Traditon samt BMW Italia) - det finns inget speciellt med dessa bilar (förutom) färgen annars än att de är välutrustade 95B av sen tillverkning, -Elekta- är namnet av en försäljningskampagn av några BMW-handlare från den tiden, det gjordes aldrig ens någon broschure men sådana sågor har tendens att hänger med 'forever', fina bilar MEN 'NIX-PIX' special eller något annat,
grön verkar vara populär i Frankrike/Italien i olika former -
vill någon köpa bilen så har jag fler uppgifter -
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
lite = ja så, blev han sur ? jag får inte heller längre några svar
på min mail eftersom jag tydligen vet mer om bilen än han själv vet inkl. chassisnrt, de låssas hela tiden att bilen säljs privat men
den bollas mellan olika bilhandlare, den har varit till salu minst i
10 månader nu, olika annonser, olika namn, samma bilder -
den ursprungliga ägaren heter -Lorenzo- från Vincente/Italien
som också har ägt en annan M5touring efter denna (Diamantschwarz-met.) OBS! bilen har tydligen inte rullat en mil på 2år (altern, bortkopplat mätar-givare) - vem åker till Frankrike
för att prov-köra ;) ??
li
1.959
liste
535i -89
m5toureg - jo, jag började ifrågasätta vissa detaljer och då fräste han ordentligt. :) Bl a så undrade jag hur det kunde komma sig att bilen - enligt honom - inte varit omlackad mer än lite grann på en framskärmen, när han skickat bilder med en rätt stor lackskada på huven till mig.

Han hävdade att bilen är i absolut nyskick och att den absolut, definitivt inte varit omlackad, förutom det lilla på skärmen då. Jag frågade då om skadan på huven - hur kan man kalla en bil med den skadan för nyskick... Jag sa också att skadan ju naturligtvis kunde vara åtgärdad på allra bästa sätt, men att hans uppgift om att den inte var omlackad nånstans förutom på skärmen då föll.

Han blev som sagt rätt förbannad och tyckte att jag upptog hans tid i onödan och att bilderna var dåliga etc etc etc. Jag bad honom då att skicka bilder som var bra och som gjorde bilen rättvisa, men då var det bara tack och hej.

Hursomhelst är det en bil och en säljare jag skulle råda alla att undvika om priset inte är extremt attraktivt. :)
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
hehe ;) det finns ju en anledning varför bilen inte är såld trots att den varit till salu så länge - den som är seriös intresserat i denna bil kan kontakta mig för fler uppgifter såsom produktionsbla -
vad jag vänder mig emot är de eviga sagor om 'edition-bilar' som
inte finns, en privat säljare kan alltid säger att han inte visste bättre, en bilhandlare därmemot har skyldigheter och att marknadsföre en bil för vad den INTE är kan tolks som försök till
bedrägeri, det finns inga fakta varken i form av dokument eller på själva bilen som styrker vad säljaren påstår - det finns ingen
'fabriks-edition' av M5touring eftersom E34 M5touring redan är
en 'special customer order' bil i sig själv -

M5touring register
Se: Länk

Jag tror att "Benny 540" reder ut mysteriet med varför GTn är lackad i BRG: GT var homologiseringsmodell för att få köra brittiska GT-kuppen 1995! Låter väl rimligt och bra? :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Låter väldigt rimligt, Kalle! Skönt att det fanns en giltig anledning till att "låna" BRG till GT:n.

Jens
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Vacker M5... men BRG är inte En färg..
den är olika hos olika fabrikanter.
Färgnamnet/färgen blev till när Mr. Bentley,
på 20-talet såg träden speglas i sin SVARTA racer.
Så blev det Den färgen...typ...
alfatok; Den exakta färgkoden(CMYK el dyl) kan säkert vara olika men faktum kvarstår ju att BRG är en färgbeteckning som används av flera biltillverkare. Diskussionen rörde huruvida olika tillverkare har "giltiga" skäl nog att använda BRG på sina bilar.

Rolig fakta om hur färgen "blev till" BTW :)

Jens
Ahh underbart med mer onödigt vetande! :))

Om någon har NCS-koden för den första (och således äkta) versionen BRG, så vinner ni månadens Onödig-info-pris :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Jonas M3
snygg bil....

har själv en m5 touring-94 med rätt speciell inredning. gillar ni den? jag tycker den e helfräsch

bild: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.