AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.836

Motor går ojämt

St
1
Sten1
Bmw 525
Hej!

Jag har en Bmw 525 med en M50 motor. När jag startar motorn när den är kall går den VÄLDIGT ojämt. När motorn sedan blir varm går den bättre. Om jag kört med bilen så att den blir varm, och sedan skall starta en halvtimme senare är den trögstartad! Jag får vrida på nyckeln ca tre gånger innan bilen startar.

Vad kan detta vara för problem?
Mvh Sten
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har exakt samma problem, fast jag har 525 med M20 motorn. Jag har felsökt överallt men inte lyckats hitta felet. Det jag fått reda på nu är att det har någonting att göra med bränsletrycket. Det kan vara en backventil som kärvar, det kan vara bränslepumpen som inte funkar, bränslepumpsrelät, bränsletrycksregulatorn m.m. Det kan även vara en läcka på bränslesystemet.
76
Böss
740IA -95
Jag kan ju dela med mej av en del erfarenheter.

Motorn är en M50 i en 525:a och problemet har varit att bilen har saknat 20-30 hp lite till och från.

Ibland har den också varit svårstartad som Sten1 skriver.
Det problemet har kommit och gått men bara hållit i sig 2-3 dagar
åt gången.

Efter diverse felsökning, uppmätning av komponenter m.m. lämnade jag bilen till BMW som konstaterade att tryckregulatorn
inte höll trycket, utan det pendlade upp och ner på ett sätt som det inte ska göra.

Enligt verkstaden skulle startsvårigheterna bero på att regulatorn
släppte tillbaka bensinen när motorn stängdes av.

Efter att ha bytt regulator går bilen bättre, men jag är inte helt säker på att den går OK som innan, när problemen började.

Lite svårstartad är den fortfarande vilket kan betyda att en ev. backventil i bensinpumpen kan vara kass eller på väg att ge sig.

Jag ska kolla upp detta under dagen.

\\Mikael
min 525 -91 har liknade problem, men efter uppstart (oavsett temp) så går den en stund sen börjar den bluddra, gå ojämt på tomgång å svarar inte på annat än fullgas i 30 sekunder sen går den som folk igen, fast den går inte helt rent på tomgång. bytte soppafilter, hällde i "antivatten-behandling" + spridarrens, problemet kvarstår
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Böss har litet otur med valet av verkstad. En riktig verkstad vet att bränsletrycksregulatorn inte har något att göra med det så kallade resttrycket . Mekanikern som sade detta har inte gjort hemläxan. Frågan är då om han kan resten av hemläxan.
MVH
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Nu är det nån som är ute och cyklar..hemläxa!
Bränsletrycksregulatorn ger systemet ett tryck som varierar med undertrycket i insugningsröret och vid avstängning av motorn stänger ventilen i regulatorn och skapar på så sätt resttrycket ihop med backventilen i pumpen!
FAF
Y!
kanske dags att byta soppapump?

//Jonn T
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Der är riktigt att bränsletrycksregulatorn varierar bränsletrycket beroende på undertrycket i insugningsröret. Vid full gas råder atmosfärstryck i insugningsröret, precis som vid avstängd motor. Bränsletrycksregulatorn känner av undertrycket i insugningsröret via en slang som förbinder regulatorn med insugningsröret. Om regulatorn stänger vid atmosfärstryck, då stänger den också vid full gas. Detta skulle leda till ett bränsletryck på mellan 6 och 8 kilo per kvadratcentimeter. Motorn skulle kvävas av all bensin.
Slumpen gjorde att jag idag hade en 530 inne för byte membran i insuget. Jag startade motorn och drog bort slangen från regulatorn, och se, motorn storknade inte. Regulatorn släppte uppenbarligen förbi bränsle till tanken, trots att regulatorn nu trodde att motorn var avstängd.
Det skulle vara dumt att ha en regulator som stänger om det blir hål på en gammal vacuumslang.
MVH
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Nu är det så att regulatorn är konstruerad på det viset att den släpper tillbaka soppa till tanken så att ett lämpligt tryck bibehålls i systemet även om inget undertryck finns i tunna slangen, det är alltså ingen regulator som påverkas bara av undertrycket i tunna slangen. regleringen sker istället kring det lämpliga systemtrycket av undertrycket i insugningsröret.
Regulatorn tror alltså ingenting om motorn. Istället bibehålls ett konstant skillnadstryck över insprutningsmunstyckena för att de insprutningstider som beräknas av styrboxen ska stämma vid olika gaspådrag.
När pumpen stängs av stänger också regulatorn för att bibehålla ett hålltryck så att inte soppan bildar ångblåsor i spridare/rail av motorvärmen.
FAF

76
Böss
740IA -95
Ja, någon har inte gjort läxan.

Jag kan konstatera att backventilen i pumpen inte fungerar och att regulatorn håller sitt tryck vid avstängning.

Regulatorn är märkt 3,5 Bar och det systemtryck som finns när motorn är igång är 3-3,1 Kg.

Frågan är om man ska anta att pumpen inte orkar hålla systemtrycket uppe och man därför ska byta pump

eller om det räcker med att montera en lös beckventil efter pumpen.

Jag har dock inte hittat någon i handeln, inte ens på Dieselservice.

Jag frågade på verkstaden om dom kunde mäta flödet på pumpen.

Ingen jag frågat tycks veta om tryck och flöde är linjärt.

Man tycker att det borde vara så men det finns kanske någon
här som har koll på detta.

\\Mikael
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Trycket ska vara runt 3 kg på. Regulatorn klarar 3,5 Bar. Så jag tror din pump är OK. Däremot insprutarna, har du kollat dem?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Om spridarna håller tätt kan kollas genom att montera tryckmätare på slangen framme vid regulatorn på trycksidan.
Kör motorn eller bara pumpen, stäng av och klämm åt både tryck och returslang och vänta.
Sjunker trycket så är det spridarna som läcker(såtillvida inte o-ringarna på fuel railen läcker-borde dock lukta bensin i motorrummet då).
För den intresserade finns här en artikel om eftermontering av backventil:
Länk

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.