AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.036

bilregistret lämnaruppgifter på alla som har en dyrare personbil av årsmodell 1998

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Är du en nolltaxerare som äger lyxbil, Skattmasen har antagligen ögonen på dig. Läs dagens artikel Länk
Hur många avundsjuka grannar kommer nu att invänta snabb byten av Bimmers.

"- Det är märkligt att reaktionerna blivit så starka. Vi får ju sedan tidigare uppgifter om alla deklaranters kapitalbehållning på konton, om deras bilinnehav och om deras aktieinnehav. Jag förstår inte vad som är så integritetskänsligt med att vi även begär ut uppgifter om en båt."

"Fritt land" - My A**!

Spelar nog ingen roll ändå eftersom de där killarna (och tjejerna) med en BMW, en MB och en Ferarri i garaget, en Storebro 43 ft vid privat brygga och nolltaxering oftast har råd med en jäkligt duktig skattejurist....

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är benämningen på ett fritt land att man skall få välja om man vill betala skatt eller ej? Men ändå få utnyttja alla förmåner som finns?
Tycker det är bra att man kan komma åt några skattesmitare, ju mer de betalar desto mindre behöver de höja för oss andra...
Själva grejen är ju inte att sätta dit Kalle Svensson som jobbar som busschaufför och har sparat i 30 år för att köpa sig en lyxig bil, utan de vill åt de som trots inga eller låga deklarerade inkomster men ändå har råd med ett luxuöst liv.
Det är väl bara mona saliv som tycker att det är "häftigt att betala skatt".Själv har jag så dålig lön att den inte räcker till att betala skatten.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Häftigt och häftigt..
Själv tycker jag att det vore olustigt om jag med medelmåttig lön betalar massor i skatt medans grannen har lyxiga bilar, båtar och annat kul men inte deklarerar en krona i inkomst eller i förmögenhet. Trots detta fick han en bypassoperation av landstinget då han kleggat igen blodkärlen efter att ha ätit alldeles för många gåsleverpastejer. Hans barn går i samma skolor som inte har råd med ens ett papper om dagen till barnen för de måste spara som galningar. (OBS exempel, har ingen sån granne).

Och nej, jag röstar inte vänster eller rött överhuvudtaget, men att gnälla över att vi inte har ett fritt land bara för att man inte får smita undan skatten om man så önskar, det känns lite larvigt.

Visst, om du eller ngn annan jobbar svart som extra inkomst det skiter jag i, men de som verkligen utnyttjar detta rör sig med betydligt större summer än några hundralappar i timmen.
Sverige är nog det enda landet i Världen där en snickare eller målare tjänar mer än en högutbildad. Så blir det när systemet uppmuntrar till fusk och de som kan fuska gör det.

Jag vill se lägre skatter men jag anser också att alla skall följa spelreglerna. Nu menar jag inte svartjobb i storleksordningen byta vinterjhul-åt-grannkärringen-och-få-100-spänn. Däremot är det trist med egenföretagare och hantverkare som systematiskt smiter undan skatt.

För övrigt är det vanligare än vad ni tror att grannen kontaktar skattmasen när ni köpt ny bil.
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Vi vill väl att alla ska köpa bimmers på samma vilkor

Håller med Hubbe325 och Bjoerck. Som den tok på bildvärdering jag är känns det som slöseri med resurser att kolla upp alla som råkar äga en porsche...finns knappt någon porsche äldre än 1990 exkluderat 911 och andra rariteter som kostar 100KSEK.

Klart slöseri med resurser, hade varit smartare att samköra ett register med gröna eller vita listan vad bilar är värd med nolltaxerarna. Enligt logiken(förenklad sådan)

Select nolltaxerare where bilvardering>100 000

/Simon
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bygger på din sqlsats lite, simon :)

select nolltaxerare from befolkning where bilvardering > 200000 AND (profession = hantverkare OR profession = egenforetagare)

Skall det inte vara:

select granskningsobjekt where objekt=politiker OR hög chef inom statlig verksamhet

se bara på Schyman m.fl. .......

Låt huvudena rulla!!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Bra grej ta alla smitare, den gynnar alla seriösa företagare..

Då slipper vi alla lågprisföretag som bara anställer svart för att kunna vara billiga.

Dessutom så åker väl en del gangster dit kan man hoppas.

NON UNQUAM CEDE
wolv och GM, ska vi inte ta med några inner joins när vi ändå håller på....

select nolltaxerare from befolkning where bilvardering > 200000 AND (profession = hantverkare OR profession = egenforetagare) inner join kandafifflare_misstanktafifflare

Måste öva upp mina SQLkunskaper igen...:)

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.