|
|
|
|---|---|
|
vad är det för skillnad på låg och hög ohmiga spridare? har hört att låg är snabba, vad menas med det? vad ska man ha på en turbo m20? | |
| Lågohmiga spridare kan man öppna snabbare genom att lägga på en stor ström precis när spridaren ska öppnas. När den väl är öppen lägger man på normal ström för att hålla spridaren öppen. På det sättet öppnar spridaren fortare. En högohmig spridare kan ta över 1ms att öppna. Framförallt beror öppningstiden på aktuell spänning från generator/batteri vilket gör att insprutningstiderna blir inexakta. Svårt att få vettig gång och avgasutsläpp på låg belastning då. En lågohmig spridare öppnar mycket fortare och är därmed exaktare. | |
| Högohmiga spridare är normala grejjer och flödar runt 200cc och upp till ca 500cc. Lågohmiga spridare är racing grejjer och flödar till ca 960cc. Och så är dom mycket snabba. Men dom drar ruskigt med ström så du behöver ett fett slutsteg som driver allt. Inge kul om tex el-fläkten startar åsså har du inge kräm kvar till spridarna så börjar det spika...så du bör använda ett system som kan kommpensera batterispänningn när den sjunker för att öppna spridaren lite tidigare så att den hinner skjutsa in rätt mängd brännsle. Du bör också köra med ett sekventiellt system. | |
|
Orginal sprut: Högohmiga Jag körde med 465cc högohmiga spridare på min maskin. //Ticco www.ticco.com |
|
| Fett stora slutsteg för att öppna spridare är lite överdrivet. Det handlar om väldigt korta tider och kanske 30A. Anledningen att man har de lågohmiga spridarna är ju att slippa kompensera för sjunkande batterispänning. En kondensator i slutsteget räcker säkert för att täcka strömbehovet vid öppningen. | |
|
Jonhy, jasså du säger att man har lågohmiga bara för att kompensera för sjunkande batterispänning? Högohmiga spridare drar lite ström och är lite slöare i öppnings tiden. Låg ohmiga spridare drar mycket ström och är snabbare i öppnings tiden plus att dom flödar mer. Det handlar inte om att batteriet inte kan leverera 30A eller vad det nu är, för det kan garanterat leverera 60A om så behövs. Men det går för långsamt. Jag vet inte om man kan använda låg ohmare utan slutsteg, men om det fungerar så försvinner ju hela poängen med det eftersom bilbatteriet inte kan ladda ur tillräckligt snabbt. Bilsport har en liten guide i det här ämnet där dom talar med en expoert vid namn Robbert som jobbar på MRM. Läs mer i nr 5 2003. |
|
| Flödet har ju inte nödvändigtvis ett skit med flödet att göra. Finns i stort sett hur stora spridare som helst, jag körde med 1600cc förra året. | |
|
Micke325: Läs inläggen så ser du att jag skrivet om både kort öppningstid och spänning... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.