|
|
|
|---|---|
|
Jag känna bara Bauhaus, Bulltofta Bygg och Clas Ohlson :-) Dom har inte Castrol olja... Kanske Svensk Bilutrustning? | |
|
Ni må väl ha Mekonomen därnere? Eller varför inte en BMW verkstad.. |
|
|
Mekonomen? Vet inte, måste kolla. BMW är "lite" för dyrt tror jag. |
|
|
I Östersund är Castrol billigare hos BMW (Ivars bil) än Mekonomen... "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Köpte min Castrol SLX för 510:-/4L hos Toyota i Gävle. Acceptabelt pris tycker jag, Mekonomens 183:-/1L är ockerpris ! |
|
|
Varför denna fixering vid just Castrol-olja? Finns många oljor som har lika hög kvalitet, t ex Mobil, Valvoline, Shell, BP etc... Kolla klassningarna på oljan i stället och köp sedan den billigaste oljan av de som har rätt klassning (t ex BMW-longlifegodkänd)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nått ska man ju prata om: engelsmän pratar om vädret, pensionärer om hälsan och BMW ägare om motorolja. Jo det finns förvisso en del annat att tala om som Nikasil, Philips Visionplus eller den där gången jag körde i kapp med en Toyota Yaris på Essingeleden. När det gäller Castrol SLX och några andra mycket lättflytande oljor som är nästan omöjliga att få tag på, så hade jag fått uppfattningen att dessa mer eller mindre var specialutvecklade för tyska >4 cylindriga motorer för att hålla nere bränsleförbrukningen, förbättra kallstarter och stödja långa serviceintervaller. Jag vet att t. ex. Valvoline Synpower 5W-40 är nästan lika bra och lite billigare. Problemet är att nästan alla mackar tar ut ockerpriser för sina motoroljor och min bil behöver 6 1/2 liter !! Mina Nordfrost 3 195 65 15 satt perfekt på BMWn, ljudnivån är lite hög ! Kör lugnt i vinter. |
|
|
Castrol rekommenderas mycket av andra BMW ägare. Jag vet inte mycket om olija och eftersom jag tror att det är viktigt för motorn att olja funkar bra har jag alltid köpt Castrol. Nu ska jag kolla priserna hoss BMW och Mekonomen och kanske Svensk Bilutrustning... Ibland är det inte lätt at vara bilentusiast :-) |
|
|
Dode, då skall jag kungöra något hemskt för dig! När din bil såldes ny i Sverige, rekommenderade BMW Mobil1! Hoppas att du klarade chocken! ;oDDD Motorolja är i det närmaste en standardiserad produkt! Om det står Mobil, Castrol, Valvoline, Shell etc. på flaskan spelar ingen roll, bara specifikationerna på oljan är de rätta.... Gå in här: Länk De oljorna som är BMW-longlifegodkända, är automatiskt godkända i din motor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hjälp, så har jag använt helt fel olja! :-) Faktisk skriver BMW i min Betriebsanleitung att de rekommendera Wintershall Viva 1 Motoröl. Jag har en fråga: BMW skriver 1992 att man ska använda 15W-40 eller 15W-50 olja. Just nu har jag Castrol RS 10W-60. Jag undrar om jag kan lämna den här oljan i Motorn för vintern? Är det korrekt att 10W-60 oljan är tunnare vid låg temperatur än 15W-40 eftersom 10W < 15W? Jag tvekar om jag ska byta till 0W-40 eftersom jag har två gröna lampor kvar på serviceindikatorn och jag ska köra väldigt lite i vinter. Jag vill inte köra med 0W-40 i sommar heller, eftersom det blir som vatten vid hög temperatur och jag har läst att oljefilmen kan brytas. Dessutom står bilen i ett ganska varmt garage och det blir inte så ofta riktigt kallt här i Malmö. Vad tycker du? Skulle 5W-40 olja vara en bra olja för hela året? Din tabell är mycket interessant, tack för det! |
|
|
Fråga 1: Ja, det går bra med den oljan på vintern, men det finns bättre vinteroljor (tunnare kallviskositet). Fråga 2: Ja, desto lägre första värde i SAE-klassningen, desto mer lättflytande vid 40 grader C (det är vid den temperaturen som kallviskositeten mäts), men det innebär även strängare krav för lättflutenhet vid sträng kyla (typ kallare än -15grader C), har inte detaljtemperaturerna i huvudet då de skiljer sig beroende på vilken kallviskositetsklass det är på oljan. En 0W40-olja är i princip lika tjockflytande som en 15W40-olja, när de är varma, dvs 100 grader C! (det finns ett visst spelrum i varje viskositetsklass med min- maxvärden för viskositeten) Med tanke på att din instruktionsbok anger att en 40-olja är ok, räcker det! (även senare rekommendationer från BMW anger att BMW-longlifeklassade oljor räcker till din motor, och det finns 0W30-oljor som uppfyller det kravet!) En 5W40-olja räcker för nästan alla behov, även för de flesta M-motorerna! Undantag är om man kör extremt hårt, varma sommardagar (typ bankörning). Det har tyvärr blivit lite viskositetshysteri i vissa kretsar. Väldigt få bilar/förare "behöver" racingoljor som t ex Castrol TWS, men det är iofs en bra olja (som kostar mycket) och det låter alltid tufft att man minsann har en "racingolja" i motorn, när man står vid korvmojjen! :oDD De enda motorer som BMW anger att man skall använda Castrol TWS i, är: S54 S62 (M5 E39 fram tom 02/2000, därefter en "vanlig BMW-longlifeolja"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu har jag en fråga igen: Vad är skillnaden mellan Castrol RS 10W-60 och TWS 10W-60? TWS är BMW LongLife men RS inte, varför? Och när man tittar på Länk får man intryck av att RS 0W-40 ar mycket bättre än 10W-60 (tre gånger bättre skydd för slitage etc.) och dessutom har 10W-60 ingen "poäng" när man tittar på "Leistungsprofil Motorenöle". Bara reklamsnack? Faaaan är det komplicerad :-) Med glädje minns jag tiden när jag körde mina gamla Opel Kadett B och C, den billigaste olja från OBI (byggvaruhus) har varit mer än bra nog för motorn... |
|
|
Skillnaden mellan Castrol RS 10W60 och TWS, är att RS är en modernare olja med bättre specifikationer. Däremot är den tydligen inte testad och godkänd av BMW...ännu. Troligen uppfyller den alla krav som ställs på TWS och några till... (observera "Troligen"!) För de allra flesta applikationer är nog RS 0W40 ett bättre alternativ än RS 10W60. Den förstnämnda oljan får igång oljecirkulationen snabbare när du kallstartar motorn (allt under 80 graders motortemperatur!), samtidigt som den ger tillräckligt tjock/stark oljefilm för de allra flesta situationerna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan, för förklaringar. Troligen byter jag till 0W-40. Jag har också läst mycket om att 10W-60 skyddar inte särskilt bra mot slitage, speciellt i vinter... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.