AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
25.987

330 ägare!

Sida 1 av 3
Ge
639
George.K
330ci - 02
Skulle vara en rolig parentes, men jag skulle vilja veta hur många det är som äger 330, och hur gamla dom är? För mig skulle det vara roligt om man kunde formulera varför man inhandla 330 för?
Bara som en kul grej!
Min 330 Ci är från 01.08 Rullat snart 2000 mil.
Inhandlade den i princip bara för ljudets skull :)
M54 TU är en underbar pärla, sport och komfort.
Är kalasnöjd helt enkelt.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Vad skiljer M52 TU mot M54 TU?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Som wentdtan sa -för det gurglande ljudet, för den gurglar mer än spinner.
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
köote 330ci pga. ljudet, snabbheten och bottenvridet. Underbar körmaskin helt enkelt.....
Flåkypa: De är en hel del som skiljer sig mellan motorfamiljerna som jag förstått det. Att gaspedalen blivit drive by wire är en.
Dock inte rikigt samma steg som mellan m50 och m52.

Dessa är väl de större förändingarna:

NEW PISTONS - The piston has a shorter skirt compared to the M52TU and continues with the graphite coating for friction and emission reducing measures. The piston rings have been modified to reduce friction.

CRANKSHAFT - The crankshaft for the 3 liter M54 is adopted from the S52-B32 - M3 engine. The crankshaft for the 2.5 liter is carried over from the M52.

CAMSHAFT - The camshaft for the 3 liter M54 is modified with more lift and new valve springs to accommodate the increased lift. The camshaft of the 2.5 liter M54 is carried over from the M52 engine.

INTAKE MANIFOLD - The intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly.

INJECTION VALVES - The diameter of the injection pintle has increased slightly for the increased displacement of the 3 liter engine. The injector for the 2.5 liter engine carries over from M52.

NON RETURN FUEL RAIL SYSTEM - The M54 engine MS 43.0 control uses the non return fuel rail system introduced on the M62TU engine. The system meets running loss compliance without the use of the 3/2 way solenoid valve currently used on the M52TU engine.

The regulated fuel supply is controlled by the fuel presure regulated integrated in the fuel filter. The fuel return line is also located on the filter.

The M54 engine uses an Electronic Controlled Throttle Valve (EDK) for intake air control. The idle control valve and turbulence function of the intake manifold carries over from the M52TU engine.

kolla på Länk

BMWCS Syd #05392
Det första som slog mig vid provkörningen var det otroliga vridet...
...och sedan accelerationen, , ljudet, sportigheten, körkänslan...
...och inte att förglömma så var den ju bara så otroligt läcker!

Nu i morse åkte vinterhjulen på...:–(

Vad skall man annars välja;-)
Jag köpte 330 för jag ville ha nåt som flyttar ordentligt på sig när man behöver det:-D.

Min är tillverkad 0109 och har nu rullat totalt 3050mil. Har kört 1000mil sedan den 3/9-03 då jag köpte den:-))))))
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Håller med ufo - beskrivningen är klockren. Jag tittade länge på 328 men var inte riktigt övertygad. Sen när den första 330 demobilen kom till BMW Solna lånade jag den en halvtimme och kom tillbaka med världens fånigaste leende och skylten "JAG SKA HA EN SÅN" i pannan. Bara motorljudet är värt priset.

Sen några månader senare blev det dags att köpa en och den har jag haft sedan 010601. Den har nu rullat 6100 mil. Tyvärr är den på väg bort, eftersom jag startar företag och behöver få loss lite pengar. Men eftersom jag bor mitt inne i Stockholms innerstad har jag aldrig haft bil av praktiska skäl. Snarare tvärt om...

330 är en underbar kombination av vardagsbil och GT-vagn. Visst, den får pisk av en M3 på bana, men få bilar i den prisklassen (eller ingen) slår den på sköna dagsetapper på Autobahn.

My Bimmer is my mistress
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kan också instämma i i vad ufo skrev. Har haft min 330i-01 sedan i mars i år. Hur BMW har fått till motorljudet begriper jag inte riktigt. Jag tyckte att 328:an jag hade förut hade en skön sång, men 330-motorn låter klart läckrare.
Det finns en del som hävdar att E46 har ett mindre spänstigt chassi än tidigare 3-seriebilar, men jag håller inte med. Chassit är mer kompetent, lå gå att förbättringarna kanske kommit komforten mer till godo än väghållningen, men E46 går fortare genom kurvorna än såväl E30 som E36, det är i alla fall min erfarenhet. Väghållningen och balansen i chassit är nog nästan så bra det kan bli, om man inte vill betala med en avsevärt försämrad komfort.
Bilens utrymmen räcker också bra till, om man inte är väldigt storväxt. Det har inte varit några problem (bortsett från vissa synpunkter om att dämpa farten) att åka på semester med fru och två barn plus packning. Tvärtom är det skönt att ha 231 hk när man skall köra om med fullastad bil.
Hade tidigare en 330ci -01, men sålde den till förmån för en 02:a. Största anledningen till det var att 01:an inte hade DSC (standard först 02), vilket är riktigt skönt att ha på vintervägar. Med 231 hk på bakhjulen blir bilen rätt nervös på vintern... Vill man ha kul är det bara att koppla ur, men långa sträckor är det guld att ha det inkopplat; helt avkopplat kan man korsa snösträngar.
Har en 330i Touring.
Kollade på 325 och 328 men ville innerst inne ha en 330. Ljudet är enormt men jag kan tycka att fartresurserna är lite för väl maskerade, skulle vilja ha lite mer upplevd fartkänsla.
nu letar jag efter något billigare och större, för det kostar lite väl mycket att åka 330 just nu.
oscarv
Har en -01 som nu gått 2000 mil och jag är kanonnöjd. Mycke vill ha mer är väl enda nackdelen, man vänjer sig så fort vid fartresurser och körkänslan. Men klart den bästa bil jag haft. Till våren säljer jag och köper en 330 cab!

Oscar
Ge
639
George.K
330ci - 02
Hur gamla är ni då? Som köper bilarna, jag håller fan me dom flesta här, fy fan sikken skön bil, den leker ju me det mesta för fan!
Nu ska jag inte förstöra denna tråd men ljudet från M3(vid ca:+4000rpm) är snäpet bättre än 330 enligt mig i alla fall.
George K: du verkar vara yngst...

Starre: ...måste hålla med dig...men nu får du inte "säga" mer... ;–)
Starre: Ljudmässigt så har jag inte upplevt m3 orginal, men dock ac schnitzer m3 och de var underbart på alla varvtal.
Mycket mer race:igt än 330n som mer mullrar o oansträngt.
Kommer skaffa ett eisenmann sportsystem innan våren för att riktigt låta motorn andas ut :)

BMWCS Syd #05392
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
starre: jag håller med dig, M3:ans ljud skapar rysningar och tar bort behovet av stereo:)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Jag har en 330 Ci som är inreggad februari i år och har gått 1100 mil. Jag har egentligen inte fått bilen än, den ska bli leveransklar i slutet av nästa vecka. Vad jobbigt det är att vänta.
Så jag är ny här på AutoPower.se, hade en Volkswagen innan. Jag återkommer med bilder när jag har fått bilen...
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Rickard B

Välkommen, nu börjar livet! :)
Rickard B: har du köpt den på Paulssons i Äholm el Hbg?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.