|
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Är Nikasil problemet enbart realterat till bensinkvaliten i England och USA, har suttit och spanat på en Engelsk BMW sajt lite grann idag och såg att detta tydligen var ett bekymmer för en hel del BMW ägare, som fått nya shortblock på garantin bla. ///MVH Hasso Länk |
|
Har läst en del om detta och vad jag erfar så är det endast Storbritanien och USA som drabbats eftersom deras soppa tydligen skall ha högre svavelhalt. Minns inte vilken svensk tidning som (för länge sedan) tog upp det här, Teknikens Värld kanske? /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Jag har inte hört att någon i Sverige drabbats av detta. Om jag inte är felunderrättad har vi Europas renaste bensin i Sverige med mycket låga svavelhalter. Kanske kan spela in!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| är jag helt ute och cyklar om påstår att detta endast gäller M60 motorerna mellan typ 92-94 eller nått sånt? eller gäller det alla motorer? | |
|
sökte runt lite och hittade detta: Länk Vad jag förstår efter att ha skummat igenom lite så gäller det m60 motorn och m52 motorn (m52 endast i europa) kvaliteten på soppan som är boven i dramat |
|
|
doh, pundare man är. såg att hasso postat länken... nu går jag och lägger mig... :) |
|
|
Här i England pratas det mycket om Nikasil. Rådet är alltid att undvika bilar med M60 och M52 motorer fram till 98. Dessa kan därför köpas riktigt billigt! Problemet försvann tydligen nån gång under 98 när man bytte till cylinderfoder i stål. Hade själv tur som köpte en 00:a(visste inte om problemet när jag letade bil) |
|
|
Var det inte Jaguar som hade problem med samma sak på sina V8:or? Rörde främst England om jag minns rätt. Stod en del i pressen om det... nån/några månader sedan tror jag. Så problemet är nog inte isolerat till BMW:s motorer enbart.. ___ Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
problemet är inte isolerat... läste inte hela texten i hassos länk... ___ Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Bones> Var inte det att vid tillverkningen av Jaguar blocken så blev de inte tillräckligt rengjorda utan att det fortfarande var blästersand kvar, vilket gjorde att de blev problem? /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
Paap Reeder |
Hej! Är till 90% säker på att jag har Nicasil-lopp i min M70. Skall efter att jag monterat kammarna ytterligare försöka fastställa detta. Nicasil-lopp går inte att borra eller ens hona har det sagts mig. MVH /// Paap R |
|
tryggve : Inte helt säker, men har för mig att det inte var ett tillverkningsproblem utan efterföljande effekter p.g.a. större svavelhalt i bensinen.... precis som i hassos länk. Men är som sagt inte säker. ___ Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Paap Reeder: Kolla om denna sida kan hjälpa dig Länk För resten, Googla nätet efter nikasil och du får tusen träffar Mvh |
|
Paap Reeder |
Muchos Gracias! MVH /// Paap R |
|
ska man ge upp drömmarna om en V8 nu eller? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Nikasil är ju väldigt vanligt i tvåtaktscylindrar. Där finns tydligen nästan inget vettigt alternativ idag. Och som Paap Reeder skriver går det inte att borra. Man kan dock hona lite försiktigt för att fusklaga och få bort lite vassa kanter på skador. Men som sagt, fusklagning som används av mindre nogräknade personer som skall fixa för att sälja. Annars finns företag som lagar, eller lägger på ny nikasilbehandling. T.ex. Länk //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.