|
|
|
|---|---|
snake1 |
jag ska köpa en bmw å funderar på en 525 i eller m5 jag vill ju ha myket häst krafter men vad jag förstår så är försäkringen dyr till en m5 ja hela bilen är ju dyrare men det kanske är värt det är det några som har några tips vad man ska köpa mera hästkrafer åt folket |
|
Tja, en 535 eller 540 kanske skulle vara roligare än 525? Mvh |
|
snake1 |
ja en 540 vore kanske inte så dumt är v8 lika bra som bmws 6 mera hästkrafer åt folket |
|
Tja , kraft finns det säkerligen men 2 cylindrar till ökar på soppan något... Det klassiska felet på V8:na är lösa oljepumpsbultar som man kollar genom att ta ner tråget har ja läst, annars är det väl precis som med alla bilar, det är skicket som avgör köpvärdheten! Kör du mycket stadstrafik skulle nog en 325 med 4 dörrar vara bäst om du vill hålla förbrukningen nere, en 540 drar nog bra där... Jag undviker helt klart att köra in till Sthlm med bimmern! Mvh Robban |
|
snake1 |
okej jag förstår men skiljer det så myket i efekt på 525 å 535 en 91 525 har ju 192 hästar å en 535 211 men det klart motor volymen är ju större i 535 så det blir väll mer ork i 535 mera hästkrafer åt folket |
|
Vet faktiskt inte hur karaktären på 2,5l 192Hk-motorn är men 3,5l har ju 300Nm. Kör du mycket stadstrafik? |
|
snake1 |
nä jag kör mest till å från jobbet cirka 5mil tur å retur å man vill ju åka skönt när man väl åker så lite soppa hit eller dit är väl inte hela värden mera hästkrafer åt folket |
|
Köp 540 , inte törstigare på landsväg men avsevärt bekvämare. Osäker på 530 med v8 men den torde vara i samma division men är som sagt osäker , det kan skilja på utväxling och detta avgör landsvägskomforten till stor del. Har själv haft 5-6 stycken 540.. mkt bra bil.. A |
|
-Daniel- |
är det verkligen värt att köpa en 535 eller 540? är inte försäkringen endå väldigt mycke högre än 525 M5 är ju endå ganska billig å köpa nu så satsa antingen en 525 eller M5 istället för nått mitt imellan |
|
Som sagt, det intressanta är om du hittar en FIN bil till rätt (billigt) pris, sen om det är en M5, Alpina eller 540 spelar faktiskt inte så stor roll, bra skick betyder allt! Tyvärr kan försäkringen fluktuera mycket mellan olika bolag, både när det gäller villkor o pris... Kollade på flera BMW i Tyskland innan det vart den jag har nu! Mvh Robban |
|
| 540i är en mycket skön bil! Letar själv lite försiktigt efter en sån, men har just nu en 525i -90 som går väldigt bra. M5 är ju lite väl saftiga enligt mig, dessutom tar det emot rejält att köra i vinterväglag med M5, men även 540i. Vet inte hur försäkringen skiljer sig mellan 540i och M5, men mellan 525i och 540i så skiljer det inte så mycket, kanske 2000:- / år. Bränsleförbrukningen skiljer sig dock ganska mycket mellan 525i och 540i, det beror på vilka årsmodeller man pratar om... Men en 525i -90 (som min med 12V motorn) drar ca 0,8-0,9 L/mil blandad vinterkörning medans 540iA -93 drar ca 1,3 L/mil blandad körning. Skatten skiljer också 500:- per år på 540i och 525i. Så visst är det dyrare med en häftigare maskin, men det kan det vara värt om man vill åka som en kung? Jag anser det... | |
|
rob_t_j72: du menar altså på fullaste allvar att du åkt ned till tyskland ett flertal ggr utan att köpa något ?? För att sen köpa en 518 i Svedala ?? Är det så är du defacto inte frisk. Alternativet är att du är en sån som bestämmer skick per telefon , stämmer inte detta heller finns nog bara ett alternativ, du ljuger och anser inte alls att skick är intressant utan bara pris.. (nu kanske han tycker att jag är elak,, vilket det faktiskt låter som men jag inte alls vill vara) flåt.. |
|
snake1 |
okej har fått lite olika svar det lutar väll åt en 540 eller m5 ska bara köra på sommaren med bilen kör opel på vintern men ett alternativ är ju att köpa en 525 å trimma lite men det fins väll viss risk att grejerna inte håller då har trimmar opel moterer en del å skiten håller inte men det är ju opel det verkar va kvalite på bmw dom går ju skit gott å verkar inte rosta så myket heller opel är ju hoplösa på att rosta har verkligen gått in för att sköta om oplen exemplariskt det hjälper föga är skit trött på oplar nu tänkte kan ha den som andra bil å vinter bil det är en omega 92 mera hästkrafer åt folket |
snake1 |
hej det är jag igen är det någon som har någon till salu kan ni maila mej Mvh mike mera hästkrafer åt folket |
|
Neej, jag menade att frugan o jag tittade på flera bilar i Tyskland när vi var där, ville inspektera några bilar som vi sett på mobile.de o till slut vart det en 735:a från Berlin... Hehe, så rik är jag inte... men bra bruksskick till rätt pris tycker jag är det bästa! Vart fick du 518 ifrån? =) Mvh |
|
|
jag har hört att M5an är snuskigt mkt dyrare än en 540... vet dock inte om det stämmer, detta grundar sig bara på rykten... vore kul om ngn kunde komma med lite siffror på ägande kostnaderna och rep kostnader alt reservdelar.. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Hej, jag hade en 525-95 förut o den kostade ca 8000 kr helförs, helår, 1000 mil. 540n jag har nu kostar 9300:- Men det är ju mycket högre service o driftkostnader på en 540 el m5. 540 är ju ett bra alt till m5 men det går inte att jämföra körglädjen tycker jag. En m5(el m3) är enligt mej det roligaste man kan köra på 4 hjul. |
|
|
Hr haft själv en 525ia 24v och den var helt underbar bil det skiljer sig inte så mycket på försäkringen med den jag har nu ca 700-1000kr om året! %30 dricker runt 1,1 liter blandat körning, landsväg någonstans på runt 0,75 till 0,85 normal körning! 525 drack under 1 liter på blandat körning men sen tyckte jag att den drack runt 0,80 på landsväg! 530 kan nog ung samma prestanda som 535 men det verkar som 535 dricker mer än både 525 och 530! men 530 har betydligt mer kraft än vad 525 har, 530 sticker som raket vid 3500varv, och gämför man 540 mot 530 så har du ännu mer kraft speciellt vid högre hastighet! MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.