|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Thorssa: Jag har ju just lagt två praktexemplar på skoda-bilar som inte har varit några fel över huvud taget! Den första som brann var ett el-fel som kunde vara på alla modeller så dom fick dra tillbaka många bilar, men sånna fel har ju alla. Se bara på ny S40:n. Som Kalle sa... | |
|
Audi är världsbäst på att bygga saker med "oförstörbar" känsla i, att sedan den reella kvaliten är ja, om inte kass så åtminstående dålig är ju bara synd. Kört flera Audi bilar och måste säga att så mycket irriterande små fel kan man nog inte ens hitta på en gammal Citroën BX.... Beträffande service så är den under ALL kritik hos VAG.... tex. min f.d jobbarkompis lämnade in sin passat på service och märkte att den svarade dåligt på gaspådarag när han fick tillbaka den....han hittade en snusdosa i insuget.... Så jag skulle alla gånger köpa en RS istället för en A3 1.8Ts.... RS känns dessutom lite spåååtigare som vi säger i Halland... Fast jag dricker hellre Tjeckiskt än kör det, bättre öl är svårt att hitta :) /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Jag håller med Kalle i det mesta han säger. Det är någon som säger att "Ingen Skoda är byggd på samma bottenplatta som nya A3'n". Kan det ha att göra med att A3'an vad jag vet var första bil ut på nya plattformen, Golf som nyss kommit är den andra och nästa på kö är nya Skoda Octavia ? Visst kan man såga Skoda men inte för att bilen heter Skoda för då kör man troligen bmw bara för namnet också... Skit i va bilen heter, det viktiga är väl hur den är att köra, äga etc ? Men visst, det är väl ingen hemlighet att en del av bilköparna bara är ute efter att köpa en bil med ett fint emblem på... Själv har jag ingen uppfattning om Skoda som bil mer än att jag inte ser nån mening med att köpa t.ex. en Passat när man lika gärna kan köpa en Skoda Superb för mindre penger och få bättre service och mer utrymme. Är man någorlunda prestigelös kan man nog leva med det där att bilen heter Skoda och inte Volkswagen (inte för att VW är ett statusmärke men det har ju lite bättre klang än Skoda iaf). |
|
|
Faktum är att Skoda byggs i VAG-koncernens modernaste produktionsanläggning (undantaget den pompösa phaetonfabriken). Detta innebär att karosspassningar och dylikt är gjorda med högre precision på Skodorna än vad Audi och VW har. |
|
| Enligt många "världens modernaste bilfabrik"?! | |
| Tycker faktiskt att Skoda är en mycket prisvärd bil, speciellt då RS. Ingen Audi men klart bättre än många japanska bilar t.ex. som kostar mer. | |
|
Den här tråden har halkat iväg lite... Någon som har en åsikt om Motorjournalens RSR? |
|
|
Motorjournalens RSR verkar väl helt ok, rätt prisvärd om man köper den trots att Dahlbäck gjort den... 230Kkr om jag inte minns fel? Den blir säkert en trevlig "klubb racer light" att köra till och på banan.... Säger dock som föregående inlägg, Dahlbäck är överskattad! /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Om jag lägger fram det så här istället då: Jag vill ha en bil med lite känsla i! I t.ex. en Skoda får jag inte den upplevelse jag söker om jag så bara ska åka till konsum! I en BMW eller t.ex. en värre modell från Audi så "flirtar" bilen med föraren. Skit samma, ni får försvara dessa bilar om ni vill det! Den som vill får ta åt sig, alla andra: låt bli. //Thorssa |
|
| Thorssa: Lungt! Är väl bara bra att alla har olika smak!? | |
|
Att lotta ut en bil som inte är laglig är det ok tycker ni? Även om det är saker som inte kontrolleras på bilprovningen så är väl den effekthöjningen inte godkänd. Eller har jag fel nu? Jesperado lär väl snart svara... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Vad jag vet så får köparen av bilen välja om hon/han vill orginal motoreffekt eller trimchip, om sedan den som vinner just Motorjournalens bil får samma möjlighet det vet jag däremot inte. Det kanske är bättre för alla känsliga tv-tittare att de lottar ut en Toyota Corolla med takbox istället? ;) Förövrigt anser jag att AB Svensk bilprovning skall skita i om jag trimmar min egen bil eller inte så länge avgasvärdena håller sig inom en lämplig nivå, tyvärr är det ju inte så i kontrollsamhället Sverige....är så urbota less på att allt ska regleras och kontrolleras in i döddagar.... Men det är bara min högst alldeles egna uppfattning (grrrr...) /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Vore det inte bättre att lotta ut en vass bil i orginalskick istället då? Det behöver ju inte vara en Corolla med takbox bara för att man inte chippar bilen. Kanske som tidigare en lätt begagnad sportvagn. |
|
|
Motorjournalen har tidigare lottat ut bla. en Porsche 911 så de ville nog ha ett litet nyare koncept, åka lite på tuning/styling treden. Men kan hålla med dig där, vinner hellere än lätt beg. 993 eller varför inte en Maserati Bi-Turbo än en ny Skoda RS... /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
...eller en 996 GT2. Jag tror Skodan är helt ok med tanke på vad man får för pengarna. Chassiet överraskar många positivt också och då är det originalchassie jag åsyftar. Kvalitetskänslan och kvaliteten är det nog si och så med. Jag vet en som rasade sin växellåda efter inte alltför många mil. Visst, det går på garanti, men det är inte kul. Dessutom pajar (pajade?) tyget i säterna rätt tidigt och kvalitetskänslan är skral. Fast originalet kostar å andra sidan bara som 1/2 BMW. |
|
|
Den RSen jag provkört hade ca 600 mil på mätaren. Det var lite oljud här och var dessutom hade sömmarna gått upp på förarstolen (!?). Någonstans måste man trots allt snåla för att kunna pressa priset. En annars trevlig bil RS om än med lite trist "look". |
|
|
Den RSen jag provkört hade ca 600 mil på mätaren. Det var lite oljud här och var dessutom hade sömmarna gått upp på förarstolen (!?). Någonstans måste man trots allt snåla för att kunna pressa priset. En annars trevlig bil RS om än med lite trist "look". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.