AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.618

Vad tror ni om Motorjournalens RSR?

Sida 1 av 2
Ja, rubriken talar väl för sig själv. Vad tror ni om Motorjournalens vinnst-bil, Skoda Octavia RSR?
-Daniel-
det är ju en skoda så det behövs nog ett helt nytt chassi för att den ska bli snygg.....men dom gör väl det bästa dom kan med en från början helt gräsligt ful bil

-Daniel-: Ja, dom är inte snygga. Någonstans. Dom har en "snygg" modell och det är Octavia-kombins 4x4 i Elegance-version. Lite högre, lite bredare.

Annars är ju Felician ett kap..
OBS!! glöm inte skoda 130 rapid coupé , det var en grym bil på sin tid (((((=

Billy B-10
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Den gamla felician som är en halv vw polo och en halv skoda favorit är nästan lite frän.... gillar dock inte vajer kopplingen....

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Billy: Den har jag tyvärr missat, but I'll take your word for it! =)

Tryggve: Kopplingen pajade när jag lånade min morsas Fabia när vi häslade på flickvännens mamma i somras. Körde 25 mil utan koppling och mer eller mindre bankade i växlarna. Fasade för att hamna i ett rödljus! =) Hände bara en gång, och då blev jag tvungen att stänga av bilen, annars stod den ju inte still. Väl grönt var det bara att lägga full gas och vrida om. Nyttigt? Kom ju hem i alla fall...
saverman: Det var den gamla svansmotor - skodan !! , coupén hade en rätt så frän kaross -86....
Fast den hade bara ca 60 hp....Hade den haft 160 så hade den varit riktigt grym !!

Billy B-10
Dahlbäck Racing är nog ett av motorsverigs mest överskattade företag. Mycket snack och lite verkstad råder på det stället. Finns det några dokumenterade tider/siffror på Hans Dahlbäcks alster? Tycker alltid Dahlbäck drar sig ur på grund av problem med bilarna eller andra svepskäl så fort det skall upp till bevis.

Och Skodan... Tja, hur mycket man än putsar på en gris så är det fortfarande en gris.
Bjoerck: Och grisen blev ju inte snygare med dom där fälgarna och texten över hela jäkla sidan...
Enl. Motorjournalens hemsida:

"Den har 225 hk, Porschebromsar, justerbart chassi och R-däck."

Men snygg är den definitivt inte.

Den är iallafall 5 ggr bättre än det fruktansvärda "monster" som de håller på med i Prestanda. Usch .... fy ..... och Lexuslampor.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tycker att Skoda lyckats bra med sina modeller!
Väger man in kostnaden är det svårt att tycka nå´t annat. En Octavia RS är billigare än en 316 compact...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
CoolBlueM3Coupe: Ja, den är inte trevlig! Dom lever efter att trycka i allt som någonsin funnits på marknaden...

Kristian Larsson: Ja, inget ont om Skoda på det viset. Mina föräldrar har haft 3 i sina dagar.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
saverman> hårt att "krasch-växla" med en fabia ;)

Tycker att gamla öststatsbilar har en viss charm ändå...
kolla tex. en Tatraplan med svansmonterad V8 på 60? hästar en
rätt vacker bil på sina ställen.
Moderna Skodor är ju bara en våldtäktswagen i lite billigare utförande,
faktiskt riktigt prisvärda och riktigt fula (speciellt Fabian är INTE vacker).

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Hallå! Det är en Skoda! Behöver man ens ställa frågan vad någon tycker om den???

Kör mycket hellre Civic a la F&F än en sketen tjeck!

//Thorssa
Kör lika gärna runt i en skoda som en VW eller Audi, samma prylar under skalet och bättre service hos skodaverkstäderna, samt att man kan åka till tjeckien och serva och reparera för en spottstyver.

Bra bilar till vettiga priser helt enkelt! Kan absolut tänka mig en RS om några år, de är riktigt trevliga att köra. Hur många av er som klankar ned på Skoda har ens provkört en?

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har kört en Felicia.. En av dom läskigaste bilarna jag någonsin kört. Köra fortare än 100 var det knappt tal om. Ormade sig över hela vägen. (+ att det behövdes en bit för att få upp den i dom farterna). Octavian däremot känns som att köra vilken folkvagn som helst.

///Jesper
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kalle Hansen:
Att påstå att Skoda och Audi är samma saker under skalet får mig att tro att du aldrig någonsin åkt varken Skoda eller Audi. Det finns ingen Audi (idag) som är byggt med samma prylar (vissa komponenter undantagna) som Skoda. Felicia byggs på samma bottenplatta som VW Polo och Octavia på samma bottenplatta som gamla VW Golf och gamla Audi A3.

En Audi A3 (gamla) och en Skoda Octavia är dock inte i närheten av varandra i kvalitetskänsla och detta beror på att det nästan tar DUBBELT så lång tid att skruva ihop en Audi. Stora delar av Skodans inredning är bara pressad på plats vilket märks. Har själv kört en Octavia med bara 800 mil på mätaren där hela inredningen skakade i minsta gupp.

En bottenplatta för er som undrar avser egentligen numera inte själva chassit utan det handlar om en kombination av komponenter som jobbar ihop. Plattan består alltså av att systemen är utprovade mot varandra och funkar ihop. (Sagt av Christer Karlsson, Professor Handelshögskolan och fd konsult Volvo) Tänk bara på XC90 och S60 som är byggda på samma platta men som varken är lika långa, breda eller höga. Inte känns de likadana att köra heller.

PS Inget av detta är ont menat DS

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jag har tidigare nämnt två av mina föräldrars skoda:or (eller hur säger man? skodor?=))

Först hade dom en Octavia som hade en motorbrand efter 7-800 mil. Mer på försäkringen än dom gett för bilen, så dom la det på en nya Skoda. Återigen en Octavia, den här gången Octavia Elegance TDI 4x4 6-vxl som chiptrimmades efter inkörningen. Chipet gav typ 20%+ på hk:n. Klart att den inte är nåt 0-100 fenomenmen men den är stark som ett monster!
Fyrhjulsdriftssystemet är ett Haldex-system som gått runt 12500 mil och den var ett tag den bil som gått längst med det systemet I VÄRLDEN! Helt problemfritt oxå, hela bilen dvs. Och SÅ lättkörd är den inte. Pappa jobbar på Ferrita men han har inte satt på något avgassystem än. Varför? Ingen aning. Ska försöka övertala...

Den andra (tredje) är en Fabia som såldes efter 7000 mil på 1,5 år. Faktiskt riktigt rolig att köra, annars hade den ju inte gått så långt! Lite tryck hade den ju oxå, även om större motorer fanns. Tror däremot att Fabia RS:orna är riktigt roliga. Vad tror ni?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det handlar inte om att det är just en Skoda. Även om det skulle vara exakt samma grejer som i en Audi A4 så skulle jag inte köpa en Skoda! Jag litar inte på kvalitén, service eller något annat när det gäller det märket. På samma sätt skulle jag aldrig köpa en Hyundai, en Daihatsu eller en Kia. Det är säkert bra bilar, men hur länge håller de??? Man får vad man betalar för!

//Thorssa
Andreas,

Jodå jag har åkt många Skoda och Audi. Visst är kvalitetskänslan (och en del andra saker, utan tvivel) betydligt bättre i Audi, men vad gör det när den reella kvalitén inte är så mycket bättre som prisskillnaden vill göra gällandes??

Thorssa,

Man får faktiskt inte alltid vad man betalar för! Men det är givetvis upp till dig att inte lita på ett märke. Jag anser dock inte att du behöver göra arroganta kommentarer om märket, eller landet där bilarna byggs för den sakens skull.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.