AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.377

Ven 4 adapter köper jag var?

Sida 1 av 2
Er
15
Erik P.
BMW 328ci -99
Hej!
Jag har lämnat min 328ci -99 till vår lokala bilstereoinstallatör för uppgradering av ljudet. Jag skall behålla stereon men ha nytt framsystem och en baslåda i skuffen. Ljudet blev helt kass! Efter att ha kollat lite på forumet står det klart att jag behöver en Ven 4 Adapter eller motsvarande. Det verkar som om min stereoinstallatör inte har hört talas om denna adapter, så jag undrar var jag får tag i denna.

Det är roligt nästan jämmt!
Börja på tillverkarens hemsida: Länk där hittar du mycket matnyttigt

Lycka till

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Er
15
Erik P.
BMW 328ci -99
Är det någon som vet om Ven 4 går att köpa i Sverige? Det hade ju varit bra att få tag i den omgående.

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
verkar vara svår att få tag på i sverige , hade den uppe i en länk för ett tag sedan .

///MVH TONY
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Vi har haft ett par i lager, skall väl kunna plocka hem igen om så önskas, prata med den bilstereobutik.

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom
Er
15
Erik P.
BMW 328ci -99
Min bilstereo-handlare tog kontakt med Alpine´s representant. Han rekomenderade en adapter som hette antingen HRC UNI eller MFI 55. Kan detta stämma? Är det något som mtsvarar Ven 4? Jag vill vara säker på att det funkar till 100% eftersom det varit mycket strul hittills med installationen.

Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Jag har kikat på VEN4:ans kopplingsmanual och hittar inget speciellt med den, det är en vanlig hög till lågnivå omvandlare, med tillägget att den är justerbar.

Hur är det kopplat i din bil idag?

Mvh Jonas.N
/////Alpine & Macrom
Er
15
Erik P.
BMW 328ci -99
Jag behåller själva stereon, som arbetar med sk. Balanced differential signal (alltså inte vanlig högnivå). Jag driver nytt framsystem och baslåda med ett 4-kanals lågnivåslutsteg. Har provat en vanlig adapter högnivå till lågnivå men resultatet blev precis lika dåligt som utan adapter alls. Efter att ha kollat runt lite här på forumet verkar det som om Ven 4 adaptern är en av få som kan avhjälpa problemen.

Erik P.

Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Jag har hittat något som KAN fungera och jag har pratat med Peter på Ocom.
Ven4 dröjer....måste få ihop mer på beställningen först.

Mvh Jonas.N
/////Alpine & Macrom
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Är också intresserad av en Ven 4:a om det skall beställas ! maila mig i sådant fall .

///MVH TONY
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Samma här!
Vad bra att det är fler som äntligen har upptäckt det här med "balanced differential" signaler och att det behövs en speciell adapter typ Ven 4 för att det ska fungera i E46. :-)

Men ännu bättre är det med slutsteg som tar dessa signaler direkt (JL Audio, a/d/s, Soundstream, PPI, Zapco, Xtant, etc.).

/RS2
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Tyvärr finns det inte många av dom märkena i Sverige, fast Kenwood Sverige skall tydligen börja med JL Audio till våren.

Mvh Jonas.N
/////Alpine & Macrom
Är det alltså omvandling från balanserad till single ended som är problemet?
Vad är det för signalnivå på den "balanced differential" som kommer från originalstereon?
Går den till originalhögtalarna i vanliga fall?

Kan inte tänka mig att det skulle vara nån konst att slängaihop en adapter själv.

>>Jonas.N har du nån länk till den manualen eller kanske möjlighet at maila den?

Hittade manualen.
OK, jag skulle tro att alla jordanslutningar i en vanlig hög-lågnivå adapter är sammankopplade, dvs skärmen på alla rca-kontakter och alla högnivåkablar med ett svart streck på..

Om stereon är balanserad betyder det att den skickar ut -1/2 signalen på dom svartmarkerade kablarna, som kopplas till jord i adaptern, inte bra..

Enklaste lösningen borde vara att köpa en vanlig adapter och öppna den och separera dom fyra svartmarkerade kablar från varandra och från jord.
Eller att bara använda en uppsättning kablar från stereon (markerade eller omarkerade) och ansluta dom andra fyra ingångarna i adaptern till jord. Men då belastar man stereons utgångar osymetriskt, utnytjar bara halva signalen och ökar risken för störningar.

Men jag skulle inte riskera några snekopplingar baserade på mina funderingar innan Folke har sagt sitt i frågan..
manualen

Länk

oj, tredje inlägget i rad på samma tråd..
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Alla som vill ha en Ven4, kontakta era bilstereo återförsäljare, så kan vi snart skicka ivägen en order.

Mvh Jonas.N
/////Alpine & Macrom
Er
15
Erik P.
BMW 328ci -99
Beställningen är på gång!
Tackar för visat intresse.
Hälsningar Erik P.

Dessa adaptrar kan säkert göra önskat jobb. Men troligen menar VEN-folket bryggad högtalarutgång när de skriver "differential balanced", vilket alltså INTE är samma som äkta balanserad signalöverföring, som har förekommit i proffs och studiosammanhang under många årtionden. Iaf tolkar jag det så när man tittar i manualen ovan. Spelar kanske mindre roll eftersom ingen av dessa kan kopplas in på ett steg som inte har en jordisolerad ingång.
Det är lätt att kolla om t.ex huvudenheten på E46 har äkta balanserad signalutgång: Lyssna med en högohmig hörlur eller enkel batteridriven signalföljare (typ 25 kronors datorhögtalare med inbyggt batteri) mellan jord och valfri utgång, låg eller högnivå. Det blir troligen ljud, alltså inte balanserad (flytande från jord).
Således borde vilken hög/lågnivåadapter som helst med audiotrafo göra jobbet, eller låg/låg d:o om man bara vill omvandla från balanserad till vanlig obalanserad RCA i önskad riktning. På VEN finns även nivåjustering vilket ju är en klar fördel, men det finns säkert på flera fabrikat.
Helt riktigt att jordsidan på samtliga RCA-kontakter oftast är hopkopplade efter som signalen är just obalanserad, en balanserad kontakt är minst trepolig till skillnad från RCA-pluggar.

FP
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Phiber: blev det bra?

Mvh Jonas.N
/////Alpine & Macrom
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.