|
|
|
|---|---|
|
När jag startar bilen (528-96) och den är riktigt kall, så går den upp på ordentligt höga varv under ca 2 sekunder. Lite drygt 2000rpm! Förutom de höga varven så låter den ganska illa under dessa 2 sekunder, knackar som fan. Det låter som en diesel om inte värre. Efter denna 2 sekunders uppvisning så lugnar den ner sig direkt, inte att den går bättre ju mer den får upp värmen, utan en halv sekund senare går den bara helt klockrent.. Stänger jag omedelbart av motorn då och startar igen så varvar den inte upp så där, trots att den knappast fått upp nån temperatur. Nån som vet vad som är galet? | |
|
Oljan har helt enkelt inte hunnit upp till toppen, det tar någon sekund. Inte mycket att göra åt direkt... Andra gången du startar så är oljan där redan... Mvh Robban |
|
J.B |
Inget galet med den så kallade rusningen av motorn du beskriver ,,en liten extra dusch med bensin ,,kallstarter brukar pyttsa i lite mer bränsle och då "rusar motorn upp lite i varv för att åter gå ner till normal tomgång.. Knacket är som Robban sa ,men hydraliska lyftare kan få det där knacket ,,irriterande men inte farligt! |
|
Vilken olja använder du? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan vara en bra ide att investera i ett oljebyte till en 0W-40 el. 5W-40 + nytt oljefilter om det var länge sen sist! Mvh |
|
|
Ehee... Pinfärsk olja är det allt. Det är mitt andra bekymmer! Den här bilen slukar olja, häller i en liter högst varannan vecka, eller lite oftare än varannan tankning ungefär mellan tummen och pekfingret. Kan dessa två fel ha med varandra att göra? Det läcker en aning runt oljetråget, det hänger alltid nån droppe där. Men jag har svårt att tro att det är där ALL olja försvinner. Oljan jag använder är CASTROL SLX, en 0-30w olja, inte longlifeversionen. Denna rekomenderade BMW. En liten teori jag själv har är att det kanske är bättre med en tjockare olja, en som går upp till 40w eller 50w med tanke på oljeförbrukningen/läckaget. Jag kör mycket långsträckor i ca 140km/h, är inte 0-30w oljan lite väl tunn då? Vill iallafall försöka detta innan jag ger mig på oljetrågspackningen. Köpte föresten en ny packning på BMW, det skulle inte vara några problem att byta själv enligt dem (har gjort det förr på andra bilar). Jo tjena!! Inte lite skit ivägen visade det sig när jag plockat bort hasplasten. Åkte till en annan verkstad som är bra på BMW, bara att hissa upp motorn och byta = 2500-4000kr. Som hittat för att byta en packning! Så därför undrar jag vad ni tror, kan den förbruka/läcka mindre olja om jag använder en tjockare? |
|
|
Du kan alltid testa en lite tjockare olja! Men med den förbrukningen låter det som ett större läckage.... SLX-0W30, men inte longlifeversionen....jag förstår inte vilken olja du menar eftersom SLX 0W30 är BMW-longlifeklassad! Hur långt har motorn gått? Hur länge sedan är det du servade bilen? (oljebyte) Mvh |
|
|
Jag plockade med mig ett info/reklamblad från Castrol sisst där det fanns bilder på de oljor de har. En bild på en vanlig SLX dunk, den jag köper nu, sedan en till bild med SLX dunk fast lite andra dekaler och bland annat BMW longlife märkning. Olika bildtexter till dessa så jag antog att det är olika oljor fasst de båda heter SLX 0W30. Vid närmare eftertanke är det nog just samma olja i olika dunkar, men varför i helsike har de inte samma bildtext då?... skitsamma, några 3000mil stannar den då rakt inte i min bil ändå. Motorn har gått 27000mil. Ska vara servad för 1800mil sedan hos BMW enligt boken (jag ägde den inte då), mest långkörarmil sedan service, Italien t.o.r och 30mils turer varje helg. Om det bara vore läckage borde det ju vara en stor pöl på parkeringen vilket det inte är. Eller kan det vara så att den tömmer ur sig så mycket när bilen är i fart att det blåser av direkt, för att sedan sluta läcka helt när jag stannat? Borde ändå rinna av från hasplasten vid parkering tycker man.... eller? De mjuka kuddar som sitter innanför plasten är dock snart sönderätna av olja.... Så... Om det ter sig så att motorn förbränner oljan (ganska troligt va) Då kostar det multum antar jag, vad är det vanligaste felet då? |
|
|
Du har inte sett nåt rökmoln bakom bilen då? =) Mvh |
|
|
Nej, ingen blårök iallafall. Självklart ryker det när bilen är kall, men bara vanlig gråvit "normalrök". En polare sa att jag kan ha bilen på tomgång en ganska lång stund när motorn är varm, för att sedan varva upp den riktigt ordentligt och kika efter blårök. Eftersom oljan inte förbränns i cylindrarna på tomgång så skulle det synas markant när man sedan varvar ur. Har dock inte testat än. Vad tror ni, är det än bra metod? |
|
|
Skruva ur tändstiften, så ser du på dem ganska snabbt om den bränner olja (åtminstone de kvantiteter som du nämner!). Mvh |
|
|
Jo, det kan jag ju alltid göra. Om det nu är så att den bränner olja, vad är troliga orsaker till detta? Något som går att ordna själv av en relativt händig men med ganska lite mekvana? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kul att se att 528oran utan rullar så långt :)) En 0W-30 kanske inte är den bästa oljan för en bil med dessa mil. Castrol TWS 10W-60 är en olja som castrol själva rekomenderar vid hög oljeförbrukning och om det är lite slammer i motorn. den kostar dock från 130 kr litern och uppåt, men tar bilen mindre olja så kan det kanske jämna ut sig i längden. Att varvet höjs till ca 1500 2000 vid start när tempen börjar sjunka är fullt normalt. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för tipset om TWSen Hasso, är detta också en helsyntetolja då? 10W- låter dock liite väl högt på vintern, men men. Jag skrev drygt 2000 varv, dvs mellan 2000-2500 varv. Jag förstår att ni försöker lugna mig med att det är normalt med höga varv i kylan, men denna låter tamejtusan inte normalt. Den lägger sig väldigt stadigt på det höga varvet, för att sedan snabbt sjunka. Men hör verkligen att nåt händer efter dessa två sekunder. Tickandet slutar blixtsnabbt, och därpå trillar även varvet ner till normala. Nu menade jag även att MOTORN är kall, alltså inte att det behöver vara vargavinter ute, den beter sig så här även vid 12 plusgrader om motorn varit av under natten. Har hört att det "kan" vara en givare som är paj, och att motorn då blir lurad att tro det är en annan temp, och helt enkelt spola in fel bränsleblandning vid start. Vad tror ni om det?? Det kanske är lika bra att nämna bilens sista två defekter med. Kopplingen är slut och gasen går rätt trögt. När jag släpper gasen så hänger den kvar lite på varv ändå, men det innbillar jag mig ha att göra med den tröga pedalen eller tvärt om. Pedalkänslan är dock jävligt skön när man vant sig. Kan dessa sammanlagt fyra defekter ha med varann att gör på nå vis? "oljetörst, höga startvarv, koppling, trög gas" (Vissa bilar ökar ju varvet något när man kopplar stillastående t.ex?? tänkte om en paj koppling kan spela några spratt) Tack för all hjälp. |
|
|
TWS är en helsyntetisk 10W60-racingolja. Precis som Hasso skriver, kan det ibland hjälpa med att använda en sådan olja om man har en "problemmotor". Men den oljan (eller någon annan olja heller för den delen) kan givetvis inte laga trasiga eller defekta motorer! 27000mil är ju en bit! Kan vara ventilstyrningarna/tätningarna som har blivit dåliga! (kan även vara slitna kolvringar = DYRT!) Men som sagt: Kolla hur stiften ser ut för att få en uppfattning om ifall den bränner oljan! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.