|
|
|
|---|---|
| hejsan har hitta en m535! men felet är att det är en automat i den! så jag undrar hur svårt krångligt det är att byta till en manuel låda? tacksam för svar! //affe | |
| Det går nog att byta, men problemet lär väl bli bilprovningen?... | |
Paap Reeder |
Hej! Inga problem med bilprovningen. Jag har gjort det själv...fast tvärtom ...no problems. Tar väl ca tre dagar att göra´t. Jag har grejorna ...du gör jobbet. MVH /// Paap R |
|
från manuel till automat? varför vill man göra det? är automat bra eller, för den är ju slö som fan till 0-100! |
|
| Tre dar är väl optimistiskt, men har man gjort det förut så kan man nog göra det på mindre än tre dagar. Förutsatt att man har alla grejer och att allt man har är helt och fint. | |
Paap Reeder |
Hej! Jo jag byggde om från manuell till automat samt drevade om till 3,91. Den trivs jag med hur bra som helst. På "manuella tiden" fick jag alltid ett avbrott i "svarta strecken" på dryga metern mellan 1->2. Nu blir det bara ett streck. Varför skall man sitta och peta i en låda men en pinne bland kugghjulen ...??? Rena rama volvo PV- tekniken. F 1 gick ifrån detta redan på 60-talet. Jag är för mer moderna grejor. Jag sitter inte heller och manuellt petar bland tändkablarna för att få gnista till rätt stift det sköter min tändfördelare automatiskt. Ja .... det var ett litet middagstal till automatens ära (med litet skämt). MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder>>jag kan ju tänka mig ha automaten kvar! men inte kul om den blir så slö som det står i modellguiden! där är den ju hela 2s slöare! sedan hade jag tänkt att trimma den till ca 300hk i första steget! håller lådan för det? som sagt så går den på 9,5s eller nått! hur blir det om man byter bakaxel till 3,91? 0-100 alltså, ungefär tid! och vilken bil har du tagit den från? //affe |
|
Paap Reeder |
Hej! Att dreva om bakaxeln är det absolut "smartaste som finns". Toppfarten går ner från 230 till 210 ca men när fanken har man möjlighet att ligga i 210??? Däremot vill man kvickt ut ur rondellen. Har man stegat ner till 2:an mitt i rondellen så går man hur lätt som helst ifrån en supersportvolvo oaktad inner eller ytterfil. Har tyvärr inga siffror men tror själv att jag ligger runt 6,5 till 100:a. Det är bara att räkna på "mekanikens gyllene regel" d v s "det du vinner i kraft förlorar du i väg". Ändrar du slutvxlutväxlingen 30% ökar du motorns kraft med 30% (både vrid och effekt) ... lätt som en plätt. Sedan tillkommer den s k "körakaktären" där du i en sugsexa känner suget från början. Byta slutvxl gör du på 3 tim. Att trimma topp och inlopp tar 3 månader. MVH /// Paap R |
| Paap: Vad varvar din i 90km/h? | |
| Paap reeder, i vilken bil sitter den utväxlingen original, 3.91 alltså...? | |
|
vilken bakaxel ska man ha och från vilken bil? (min brors pontiac är det bytt bakaxel på fast den är så mycket drevad så det är inte kul att köra 110 med:p) fast det blir väl inte så farligt på bmw! och hur ofta är det man kör låånga sträckor igentligen! typ 1% av dom gånger man sätter sig i bilen och det kan man ju stå ut med!:) |
|
| Paap Reeder>> så har du nått trimm på den? annars så gjorde det nästan 3s enbart genom bytet? | |
| mm:) | |
Paap Reeder |
Hej! Jag tog innehållet från en M5 / E 34 och flyttade över till mitt bakväxelhus. Tog pinjong + drev. Vill minnas att vid 110 hade jag 1950 rpm nu ligger den på 2600. Har nog värden ute i bilen även för andra hastigheter om intresse finns. Visst hörs det mer än vid 3,07 men absolut inget problem på exvis en semesterresa. Till vardags helt OK! Förut hade jag sckrick+ fjädrar+ chip + box i läge 6. Nu kör jag med std+chip + box i läge 0. Mycket bättre bottenvrid. Märktes en klar förbättring. Tar mindre soppa och SANNA MINA ORD så är den kvickare ... i a f med mitt körsätt. Bottenvridet är viktigt!! Minns nu inte vad en manuell var listad till. 7,5 sek? Aut stod det väl 8,2 sek på. 8,5 sek minus 30% gör 6,0. Tror dock inte att jag fixar 6,0. Med manuell och 3,91 går den upp till 100 i a f som en M5 / E 34 sedan tar nog M5:ans vrid över mer och mer. MVH /// Paap R |
| var det 3.6l eller 3.8liters m5:an...? sen var det bara att sätta i grejerna och schimsa in dom eller beövdes det göra några fler modifieringar....? | |
Paap Reeder |
Hej! Vet inte vilken m5:a det var. Troligen den mindre av dem. Det som inte passade var givaren till hastmätaren. Minns inte om det var ett felmek eller om det inte passade. Så här är mina var: 100 - 2650 rpm 110 - 2800 rpm 120 - 3200 rpm 130 - 3500 rpm 140 - 3800 rpm 150 - 4000 rpm 160 - 4250 rpm 170 - 4500 rpm 180 - 4750 rpm 190 - ..sedan kom det en massa puttrande japaner ivägen. Före ombygget var varvet 1950 vid 110. Alla värden på 4:an med lockupén i. Min mätare visar 3-4 kmh "glädje" mellan 110-160. Ovanstående är "verklig fart". Lyssnade särskilt efter om jag tyckte det var ett störande motorvarv och svaret är - absolut inte. Nu kör jag med en Simonz slutdämpare och den tycker jag hörs precis lagom in till cockpit. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.