AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
557

Kamaxelbyte 323i -86

Hej!

Nu har jag köpt en vinterbil (?)
Min första E30! Ett problem dock, kamaxeln bör bytas. Har ngn gjort detta? Svårt? Ska man passa på att byta ngt annat? Bilen är en 323iA -86, hittat en ny kamaxel för 2.000:- (bildelsimporten) Tacksam för tips!

Mvh

//B
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! du bör åtminstone byta vipparmar...dom är med största säkerhet lika slitna som kamaxeln...för säkerhets skull,köp nytt oljerör oxå..

:0)
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hmm byta oljerör??? Varför då har jag aldrig hört att man behöver.Däremot så blåste jag ur mitt med tryckluft funkar fint..Annas så är det inte så svårt att byta kammen och lyftarna,kolla oxå så att vipparmsaxlarna är ok.Glöm inte att sätta dit nya topplocksbultar.Lycka till..

hjorten
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Lätt att byta kam? Det är EN HEL DEL skruvande kan jag försäkra.....Kolla på skrotar om det finns nån komplett topp. Kanske på BMWbörsen?
Förutom vippor bör du kolla skicket på ventilstyrningarna.
Glöm inte att köpa packningsats och att göra oljebyte efter.
Justera ventilerna när toppen är monterad. Inkörning ca 100 mil och sen justera igen.

Lycka till

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
var de en vinterbil? då behöver du inte lyfta toppen för att byta kam,går att dra ur kamm+vippaxlar framåt då slipper du packningsatsen + massa jobb!

11,83 201km/tim
Tack för svaren!

Hur kommer det sig att kamaxeln slits ut?? Har haft måååånga bilar, men aldrig detta problem..

Mvh

//B

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej! Att kammen slits ut kan ju bero på att den får dåligt med smörjning,det var det på min bil oljeröret var igensatt så jag rensade hålen och blåste ur det med tryckluft sen har allt funkat fint.

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.