AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.175

Instrument att testa korrekt fas med?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hej!
Finns det någon som säljer instrument som man kan använda för att kontroller att fasen är synkad i bilen? Om inte, hur testar man på bästa sett förutom att då lyssna sig fram?
Mvh. BlueBeemerBoy
Öronen!! dvs lämplig test skiva från t.ex. MDS eller liknande

MDS Calibrator 1 & 2 innehåller en hel del, såväl musik som rena test spår köp

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok, just det. Så det är det de är till...
Tack, ska handla den :)
Men det ska finnas ett instrument också. Ingen som vet?
Mvh.B
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Inhandla ett vanligt 1,5v batteri och testa dig fram.
lägg den du tror är plus mot batteriets plus och se om elementet rör sig utåt eller inåt.
Utåt så är det rätt, inåt så är det fel.
Uppreda proceduren på samtliga element i bilen som du vill kolla.

Min 528i Touring
Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jo det där har jag koll på :)
Vad jag vill kontrollera är att samtliga högtalare spelar i fas när hela "systemet är inkopplat.
När du väl har hittat + kabeln på samtliga högtalare med t.ex batterimetoden och kopplat dessa rätt mot huvudenhet och/eller externt slutsteg så bör allt bli rätt. Övriga signalkablar osv är oftast obalanserade och går inte att felpolarisera, fasvändning mellan in och utgång skall ju inte ske i t.ex externt slutsteg, skulle så vara fallet så blir det ju lika i alla kanalerna. Du menar kanske risken för motfas mellan direktdrivna högtalare från huvudenheten och från externt steg? Vissa steg har en omkopplare för fasläget, troligen mest användbar vid knepiga och udda högtalarmonteringar eller bandpasslådor. Annars är det inte svårt att använda hörseln för att avslöja felfasade högtalare.
Använd en skiva med en ren sinuston inspelad, alternativt ställ radion på en frekvens utan signal. Koppla från muting så att bruset hörs, dra på lite volym. Ställ fading så att bara framsystemet jobbar, balans i mittläge och lyssna mitt imellan högtalarna. Flytta huvudet lite i sidled, ljudet skall vara homogent utan nåt "hål" i mitten, då är fasen rätt. Ställ fading på bakhögtalarna och gör om samma sak, ställ slutligen fading i mittläge och dra över balansen på ena sidan och lyssna likadant mellan fram/bak. Om allt är homogent och jämnt så ligger alla högtalare i rätt fas.
Enda fastestare jag kommer på är en Phonic, lite overkill kanske kostar runt 5-6K och har en massa andra finesser dessutom. Finns på www.phonic.com Men det finns kanske enklare provare, frågan är om du behöver nån för bilbruk?

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Folke:
Ok. Anledningen till att jag ställde frågan var att jag läste nyligen att delningsfilter kan bidra till att fasen inte är i läge. Samma gäller vid placering av mellanreg + diskant i dörrsidan att de ska sitta tätt av samma anl.
Jag pratar fn om fasförskjutning och inte fasfel, ursäkta.
HAr ingen praktisk erfarenhet (vad jag vet) om just detta ämnet men jag försöker lära mig då jag lägger ner mkt tid på att få installationen rätt.
HAr ett problem till. Det är det här att det viner i högtalarna men det finns ju mkt info om här. Stänger jag ner volymen helt hörs ändå ett ganska kraftigt sus och ett speciellt ljud när jag byter låt. Ngn ide om vad det kan vara?
Har en Panasonic CQ-DFX983N huvudenhet. DLS MS6 2-vägs framsystem och ett 2x100 W RMS Autostudio steg som driver framsystemet så långt. Stereon driver originalinst. bak i nuläget.
Högtalarkablarna från steget till framsystemet går i resp. tröskel och lågnivån går i "mitten på bilen"...

Mvh. B
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är ju riktigt att delningsfilter innebär att fasen förskjuts. Mätutrustning för detta är nog svårt att få tag på. Egentligen behöver du mäta såväl grupplöptid som löptid för de olika elementen kring de olika delningsfrekvenserna (egentligen bör man mäta över hela registret, men det som orsakas av elementegenskaperna kan du ju ändå inte göra något åt). Sådan mätutrustning är ovanlig, det hittar man nog bara hos de som arbetar med högtalarutveckling. Jag minns i och för sig att jag för flera år sedan såg att Ingvar Öhman (som driver Ino Audio) sålde en sådan mätutrustning. Den var dock inte billig, och dessutom krävs det goda kunskaper för att använda den.
Enda rimliga möjligheten att göra detta är nog att kontakta någon som håller på med detta. Tror inte att särskilt många bilstereoinstallatörer kan lösa detta, möjligen Stoffe Pelc på Streetsound i Upplands-Väsby.
Man skall också komma i håg att det problem du beskriver här (fasförskjutningar) orsakas både av delningsfilter och placering av högtalarelementen i bilen. Detta är ett av skälen till att det finns apparater med tidskompensering.
Men problem med fasförskjutning är vanligen av akademisk karaktär för alla utom SASCA tävlanden , så låter det bra och du trivs med ljudet är det OK

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Gasar-Magnus:
Jo, nog är det avhängigt vilka krav man ställer. Det finns gott om hemhögtalare som inte heller är värst bra i detta avseende.

Om delningsfiltret är korrekt utformat skall det ta hänsyn till dessa effekter och kompensera för dem. Vad som är svårare för en konstruktör av ett högtalarkit till bil är att förutse hur elementen kommer att placeras. Den typ av fasfel som då introduceras kan vara betydande.
Vi prata ju här om en installation i en E36. Utnyttjas originaluttagen kanske diskanten på förarplats sitter 75 cm från förarens vänstra öra, medan midbasen kanske sitter 125 cm från örat. Vi har alltså en avståndsskillnad på 50 cm. Ofta ligger delningsfrekvensen mellan diskant och midbas kring 3000 Hz. Vi denna frekvens är våglängden ungefär 10 cm. Således orsakar avståndet mellan elementet ett fasfel på ungefär fem varv, eller 1800°. Det är betydligt mer än vad ett ordinärt filter orsakar.

Instrumentet jag menade är just bara avsett för kontroll av fasläget vid inkopplingen i installationen. Precis som Nockenwelle skriver så förekommer det ju fasskillnader (tidsskillnader) mellan elementen i en högtalarlåda (dörren t.ex) pga delningsfilter och mellan lyssnaren och de olika högtalarna i bilen pga avståndet. Och helt riktigt, vid vissa (högre) frekvenser så kan fasläget ändras flera "varv". Detta ligger i hela lyssnandets natur, även om man skulle mäta på detta så skulle t.ex mätmikrofonens läge påverka, inte mycket man kan göra åt det hela när ljudvågorna väl lämnat högtalaren. Intressant och komplicerat ämne, som perfektionist och ljudfreak kan man mycket väl fördjupa sig i detta, absolut inget fel i det.
Det kan ju ställas mot diskussionen som ibland förekommer angående div sätt att "få ut" ljudet i kupén från baslådor osv i skuffen. Jag tänker på div. rör och öppningar osv. Även adapterringar och liknande som möjliggör montering av t.ex 6x9" eller större i små originalhål, som skapar tunnlar och skarpa kanter framför elementen. Snacka om okontrollerade reflexer och faslägen. Som vanligt, huvudsaken bilägaren är nöjd, men det är en intressant diskussion eller hur?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.