|
|
|
|---|---|
|
Tankevurpa så det skrek om det - hällde i 3 liter olja för mycket vid byte. 10,5 liter hällde jag i - körde 2 km hem och kollade. Det var underligt högt på mätstickan. :) Nu funderar jag på att köra 2 km till garage eftersom jag inte har några grejjor vid bilen. Vad säger ni? Kan man köra denna sträcka med 3 liter för mycket i systemet?? (med strut på huvudet) //elp | |
|
skulle inte chansa på de, du kan blåsa packningar in till växellådan bla.. Det kan bli dyrt innan det är färdigt. Jag hade nog hämtat verktyg o fixat de på plats. |
|
|
det går ju att pumpa ut olja via hålet till mätstickan, fast då behöver man en pump förståss :-| __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
eller så kan man göra en sug-hävert mha en slang som sticks ner i oljeråg via mätstickan eller oljepåfyllningshålet, sug sedan i slangen tills olja kommer och låt den rinna ner i ett liter-graderat kärl så ser du när de 3 litrarna kommit ut, avsluta häverten med att hålla upp änden på en högre punkt och låta ev. olja i slangen rinna tbx till oljetråget "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| Hmm... Det lutar nog åt att promenera och hämta grejjor! Hoppas polisen inte behöver rycka ut när jag sonar mina synder i det kommunala parkeringshuset. | |
|
Jag trodde först nån skojjade med mig. hur i fridens namn kan man hälla på utan att kolla i instruktionerna om man inte är säker. dessutom så häller man juh i hälften, sen kollar man stickan, och häller i resterande, så fruktansvärt bråttom kan man juh ändå inte ha. förlåt om jag låter elak lr nåt, men kunde inte låta bli, menar skulle man pajja nåt skulle man juh aldrig förlåta sig själv. kör INTE med bilen, du kan blåsa packningar osv i oljepump och vette fan allt som kan fara. det enda du behöver är juh en skiftnyckel och ett liter mått. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
jokko: Misstag har vi alla gjort. Så nu hjälps vi åt att lösa problemet istället. elp: Behövs ju inte så mycket mekande för att tömma ur lite olja. Om du vill tror jag det finns en pump för oljebyte på biltema. Japp här är den: Länk Om du inte vill söla under bilen. |
|
|
man slutar hälla på när kammarna är täckta... :) |
|
|
Om du undrar vad som kan hända så är det följande: Innan oljenivån når upp till vevaxeln är det i princip ofarligt. Kommer oljenivån högre så börjar vevaxeln "vispa" i oljan så den skvätter runt av bara det inne i blocket. Det kan göra att oljan far runt så våldsamt att t.ex packningar tar stryk. Någon lämnade tidigare ett råd, "plattan i mattan tills man förbrukat extraoljan" i en tidigare tråd , helt totalt galet. Det finns ju en säkerhetsmarginal, så länge du kör lungt, inget acc/broms/kurvtagning är oljeytan i plan och du kan ligga mycket högt på sticka. Om du ändå skulle slå i ytan är ett lågt motorvartal att föredra. Kom ihåg att övre stäcket skall klara 6000 rpm men acc ut ur en kurva med stora G-krafter så det finns en stor marginal om man kör "med huvudet" |
|
| Be nån shyrre polare bogsera hem dig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.