AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
793

Nya skivor & belägg till M3:an, var köpa?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Bromsar, skivor & belägg till en M3 E36 3.0

Mina originalskivor (fram) & beläggen börjar bli dåliga.

Jag är inte ute efter racing prylar på 20.000:- !!

Bra saker, till bra priser, för gatbruk...
Finns det någon bra internetbutik som man kan handla bliigt från?
Eller något bra ställe i Stockholm...

Tack på förhand!
Klas
Du kan hitta Brembo-skivor på Ebay till väldigt bra priser. Finns i originaldimension till M3 E36 från ca 1200:-/paret fram och då är de borrade. Finns även belägg, t ex Axxis, men jag känner inte till kvaliteten på dessa.

Funderar själv på att beställa skivor därifrån så berätta gärna hur det har gått om du beställer.

Jens
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ebay??
Är inte det en amerikansk sida, för handel mellan privatpersoner?
Jo, det är en amerikansk sida och den har handel mellan privatpersoner, företag.

Gå in och sök under Motor->Part & Accessories, se till att klicka i "in titles and descriptions" och sök på t ex "brembo m3" så får du flera intressanta träffar. De flesta skickar grejer över hela världen men fraktkostnaden får ju köparen stå för. Man kan dock välja långsammare frakt och därigenom komma billigare undan.

Här är ett exempel på brembo-skivor för m3: Länk

Inte de allra billigaste men ändå bra mkt billigare än i Sverige.

Jens
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hmm...ballt, det kanske man skulle kolla upp.
Jag snackade med en amerikansk polare igår, om hur otroligt mycket billigare det är att handla bil & MC delar i USA nu...
Man kanske skulle ta semester.... :-)

Tack för tipset!
Klas
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Köp original! Appropå borrade skivor så finns ett bättre och hållbarare alternativ: Länk
Nicke_1; Brembos skivor kan fås borrade eller slitsade, det är upp till dig när du beställer.

Har du testat att låta Roland slitsa dina originalskivor och vad var resultatet? Antar att man helst ska ha nya skivor när man går till honom. Det är väl inte världens bästa idé att svarva de gamla...

Jens
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
MrMarsupilami> Jo jag har varit där och slitsat fram-skivorna. Tänkte först svarva de gamla skivorna och sedan slitsa dem, efter att de blivit skeva vid en körning i höstas på Nurburgring. Tyvärr var de på gränsen för minimidimentionen så det blev till att inhandla nya skivor på BMW i Solna och därefter lämna till Roland i Segeltorp för själva slitsningen. Duktig och seriös snubbe. Tycker att 250:-/paret var billigt! Har du skivor som är på gränsen GÅR det att svarva dem, bara man är mycket nogrann med att klossarna är allt för slitna. Jag skulle dock inte chansa...Jag var först skeptisk till slitsning, trodde inte att de skulle avleda värmen utan bara ta bort glaseringen på beläggen, men tydligen, enl. Roland, eliminerar slitsarna den "värmekudden" som bildas mellan beläggen och skivan med bättre kylning och bättre känsla i pedalen som följd.
Resultatet vågar jag uttala mig om ännu, har inte hårdkört något ännu. Han sa att det finns jeppar som slitsar med för få slitsar. Rolle ser till att beläggen alltdid täcker minst två slitsar, om jag förstår honom rätt kan beläggen aldrig hamna snett på skivan så att säga då (?!)

Det där med borrat är jag tveksam till (trots super dumper "Crossdrilled Cadmium Plated Sport Drilled Rotors"), de är ju de facto ändå borrade. De flesta borrade skivor jag sett har börjat spricka kirng borrhålen. Till och med fina/dyra Porschebromsar som sitter på GT3... Ska möjligen vara om du hittar skivor som är helgjutna med borrning från början - men de kostar väl en REJÄL slant?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.