|
|
|
|---|---|
|
jag snokade lite på forumet men jag hittade inte riktigt något om detta. vad får man för straff ifall snuten tar en när man är ute och åker och dom upptäcker att man har turbokonverterat den? blir det bara att man får åka och ombesiktiga bilen eller får man något hårdare straff? en kompis till mig har en kompis som åker trimmad saab. han åkte fast för snuten i en rutinkontroll(tror jag det var). dom började snoka på bilen som hökar och såg att han hade ett rakt tretums under bilen utan katalysator. han fick böta 18.000kr för att han inte hade katalysator. det var brott mot någon miljölag tydligen. finns det mer såna här saker man bör känna till? när jag turbokonverterar lär det bli på en bil som är så gammal att det inte finns några krav på katalysator i alla fall. skapligt jobbigt om man får såna bötessummor. | |
svintoleffe |
Du lär åka på böter det kan är jag ganska säker på plus en om besiktning. Tycker 18 laxar det var nog att ta i, tycker jag ialla fall. MVH Leffe |
| hade en kompis som åkte dit på att han hade sidepipe på sin Cossie! han blev stoppad av polisen och skulle få böta 600kr. men totalvägrade och försökte pruta på böterna "du får 300" mer tänker jag inte betala!,, slutade med att bötrerna blev dom dubbla!. | |
| du kan kolla i trafikjuristens bötesmall (finns på nätet kommer inte i håg adressen men vet att har du fel motor i bilen (typ 320 med 325 motor var det 1000kr i böter 2002) | |
| Länk | |
| Oftast blir det lite, eller inga böter med en karta som visar vägen till SBP där du ombeds att beställa tid för en reg besiktning. Att åka obes kostar facila 600 spänn, känns som det är värt det med tanke på hur sällan man blir stoppad :-) | |
|
Men inte kan väl alla kusarna försvinna om man sätter dit en metallkärnekat? Det lilla kan jag onekligen bjuda naturen på... Du kan ju tipsa din kompis om det schumi... Mvh Robban |
|
| jag var också helt säker på att det är som du säger Bäckis, men sen fick jag höra om 18.000kr böteslappen och blev lite skraj. killen som fick den böteslappen var tvungen att sälja bilen för att ha råd att betala böterna :( | |
| det jobbigaste med att åka turbo måste väl egentligen vara ifall man blir haffad av dom lokala snutarna en gång för då lär dom ju stoppa en varenda gång dom ser en sen. känns som att ifall man åker fast med turbo i en bil är det bara att sälja den och köpa en annan och flytta över grejerna. eller måla om bilen eller nått sånt. | |
|
De 18000 kronorna är inga böter, det är en miljöstraffavgift. Det är inte vanligt, men det har förekommit fall med avgifter i den storleksordningen, t.om. högre... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har åkt dit 2 gånger utan katt, inte en krona i böter bara ombesiktning. Billigaste lösningen är en fake katt, då sitter skiten där å skulle dom kolla avgasvärden så blir det i värsta fall ombesiktning. //Ticco www.ticco.com |
|
| Absolut bästa lösningen om man ska åka gata det är att ha en riktig 3" racekat och perfekt mappning, då ser det bra ut med huven stängd :-) | |
|
Synd bara att chassienummret står på torpeden. //Ticco www.ticco.com |
|
Bmw ludde |
Ticco: Fakekat ? |
| Fake- Kat= tomt skal, inget innehåll, men det ser ut som om den sitter där den skall. Inget polisen märker. Men SBP lär göra det... om man inte byter innan. | |
Bmw ludde |
Hur fixar man det då ? |
|
Man köper en tom katt, utan innehåll..alltså en som inte motar farlig avgaser..men man måste ha en hel till besiktningen... annars lär du få ombesiktiga.... ///M3 |
|
Bmw ludde |
Var köpar man det ?, kan man göra något liknande själv ? |
|
Du kan använda originalkattarna på bilen plocka ner dom o slå ut innehållet på dem bara. men då måste du sen köpa nya till bes å det e väl inte det billigaste =( 200km/h-50km/h på 1s |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.