AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
996

Vilken bensin?

St
28
Steken
320 coupe-92
Jag funderar vad jag tankar min kompis bmw 320 coupe -92 med för bensin?

mvh/

Steken
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
jag tankar alltid min me 95 okt.

Men vissa säger ju att det blir mer ös me 98..

fast 95 e billigast :P

" bara o växla ner o njuta =) "
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Tanka 95:oktanigt.

98 oktan kan vara att föredra om man har mer kraftfull motor. En motor med hög kompression skall också ha en högre oktanblandning eftersom ju högre oktan betyder bättre egenskaper vid högt tryck.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Alltså, bensin med högt oktan tål trycket bättre

Har du råd att INTE köra Tyskt?
jag tankar inte ngt annat än 98..men gör verkligen de ngn större skillnad om ja skulle slänga i 95? kan ju inte röra sig om mycke kraft man får ut?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Du får inte mer med 95-oktanig. Tvärtom blir det, om än väldigt VÄLDIGT liten...

Sök på tidigare inlägg så hittar ni många fakta och åsikter i detta ämne. :)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
98 oktan är dyrare, men den drar nog mindre med 98 oktan än 95 oktan och dessutom blir det högre effekt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte så stor skillnad mellan 95 och 98 oktan, men rent teoretiskt skall en motor med knacksensor gå bättre med 98 oktan.

Olika motorer är olika känsliga för oktanskillnader, på en del märker man inte någon skillnad medan andra motorer reagerar märkbart på oktanskillnaderna.

Min motor går lite mjukare med 98 oktan, och jag har fått för mig att den drar lite mindre bensin när jag tankar 98 oktan i stället för 95 (tankar nästan alltid 98 oktan), men jag har inte märkt att den blir starkare med 98 oktan.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag håller med "Tom i Norr". Dom "drar mindre", dvs räcker längre med 98. Har kört Örebro-göteborg-örebro, en gång med 95 och en gång med 98. Körde med farthållare i 90 i stort sett hela tiden och åkte exakt samma sträck. 98 räckte 20 mil längre!! Beror väl mycket på att det var landsväg och inte stad, men ändå. Dom kronorna dyrare som 98 blev var det väl mer än intjänat i slutändan, eller hur?

I vilket fall tror jag det beror mycket på hur du kör, även om vissa motorer, som ni sagt tidigare, får högre effekt med 98.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.