AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.089

Kallstartsproblem 520i/89

Får svårare och svårare att få igång min 520i-89 ju kallare det blir
Den startar så småningom men med risk för att köra slut på batteriet. Startat utan problem när den är varm
Har bytt följande utan resultat: Kallstartsgivare , vevaxelgivare , styrbox , mängdblandare , fördelare , fördelarlock , batteri.
Någon som har något bra tips ?

Bästa Hälsningar , Rickard
rsarits
Kallstartsventilen utbytt?, får den ström?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kolla så att motorn får tillräckligt med bränsle. Kolla så att du inte har några bränsle läckage och byt bränslefiltret om det inte är gjort nyligen.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Testa om det är fel på tomgångsmotorn.

Gör så att du tar loss den och öppna den ungefär till hälften.
Sätt INTE tillbaka styrkabeln till den och försök sedan att starta.

Lycka till!

/´Håkan
*Motorn har ingen separat kallstartsventil. Bara en kallstartsgivare som är bytt.
* Bränsletrycket är uppmätt och är som det ska. *Tomgångsmotorn vet jag inte vad det är för något. Kan du vidareutveckla ? Vad har den för funktion och hur påverkar den starten ? Motorn går annars perfekt när den väl är igång. Varm som kall och även på tomgång.

Hälsningar , Rickard
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Tomgångsmotorn sitter parallellt med motorn mitt i mellan luftmängdmätaren och gasspjället.Den är svart och ca 4 cm i diameter och ca 10 cm lång med en kontakt i ändan som är mot kylet.

Dess funktion är att shunta luft förbi gasspjället och därmed styra tomgångsvarvet. Detta för att motorn skall få luft eftersom gasspjället hela tiden är stängt på tomgång.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.