|
|
|
|---|---|
|
Har köpt mig en 535 med problem! Jag har tänkt att laga den själv med behöver hjälp då mina erfarenheter på området är minimala. I början var det bara problem med att få i backen! Efter några timmars körning uppkom ett rasslande/surande ljud från lådan och att den läckte olja. Dagen efter hissade jag bilen och konstaterade att det undre röret till kylaren va löst. Jag drog åt och prov startade och kunde inte se någon läcka längre. Ljudet försvann inte men inget oljeläckage kunde ses. Dock hade jag inte kört bilen några längre sträckor förens idag. Nu läcker det igen och det ganska mycket, troligen först då lådan blivigt varm. Det ser ut att komma från momentomvandlarens galler. I hastigheter kring 115km/h hugger lådan som om den hoppar mellan 3 och 4 snabbt. Måste också erkänna att det nu är något för mycket olja i lådan. Har ni några idéer! Vad är det för modellbetäckning på min låda? Vilken olja ska sedan fyllas? Det låg en halvfull Castrol Dextron III i bakluckan. | |
|
Det kan väl inte vara för mycket olja när det läcker? Överfyllning kan väl inte skada eller? Men är det inte såna där plastkulor i den automaten också, som slits och ska bytas? Som ett sista halmstrå skulle jag väl göra ett totaloljebyte på den inkl. nytt filter o hålla tummarna... Mvh Robban |
|
|
Lyfte idag ner lådan och konstaterade följande Oljetråget satt förskjutet i förhållande till motor blocket. Detta har gjort att A-lådan har setat snett. Det bronslager som sitter mellan konverter och låda hade skurit. Det är troligen det som orsakat oljeläckan och oljudet. Saker som måste bytas: Lager, Lagerhus, Konverter, Olja, och Filter. Lådan heter 4hp22! I denna låda finns väl inte de berömda kulorna? |
|
|
Var i dag iväg och inhandlade en begangnad låda. Den nya har 8 stift i kontakten medans den gammla har 7. Vet någon vad som mer skiljer dom åt och varför? Planen är ett antingen flytta konverter och oljepump till min gamla, eller bygga om lådan till en 7 stiftare om nu det går! Vilken olja rekomenderar ni? Shell har en olja som heter Dextron TA, IID 79:- Har ingen instruktinsbok till bilen! |
|
|
Har nu monterat den nya lådan med 8 stift. Detta var inte så lyckat! Nu växlar den helskumt. Kanske är den begagnade lådan också kass! Var också varigt hos på KG Knutson och hört mig för. Men får vänta på svar. Någon måste ju veta vad som skiljer 7 stiftaren från 8. Jag skulle vila ha ett kopplingsschema. Lådornas nr är 1043010 689 gamla 7stift 1043010 644 nya 8 stift |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.