AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.009

Köpa bil privat ? om det finns lån på bilen...

Hejsan!

Jag planerar att köpa en bil privat, hur funkar det om ägaren har belånat bilen ?
Ska han lösa in lånet innan jag kan köpa bilen ?
Hur kollar man om bilen är belånad eller ej ?
Om jag köper bilen och det finns lån på den, vad händer då ? kommer jag att få lånet.... vill man JU INTE HA !

Någon som vet hur detta fungerar ?

Mvh
Jesper

kn
310
knudi
535i -92
Du kan aldrig bli skyldig att betala ett lån som han har på sin bil om den inte är leasad eller köpt på en bilaffär typ med bilen som säkerhet. hans privata lån blir inte du skyldig för. men däremot om det skulle finnas obetalda skatteskulder kan du bli skyldig att betala.

200km/h-50km/h på 1s
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Jag har för mig att det står på reg.beviset om bilen är belånad.

Kreditköp med återtaganderätt tror jag att texten lyder.

Bilregistret kan säkert annars svar på det.

=) Hans Olof
BMWCS Nord #5381

Jag bekräftar de Hoppe skriver.
Det står i reg beviset om bilen är belånad med bilen som säkerhet.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Inte om man har lånat genom BMW Finans...

/Johan

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Innan jag köpte 530dA kollade jag på en svensksåld 330dA. Killen hade finasierat bilköpet via BMW Finans och i reg.beviset stod det kreditköp med återtaganderätt. Han var ende ägaren.

=) Hans Olof
BMWCS Nord #5381

Lån tagna före 2000 finns inte registrerade hos bilregistret om inte kreditgivaren har efteranmält detta och fått det registrerat.
De lån som då finns tagna med bilen som säkerhet är du,om inte låntagaren vill/kan betala,betalningsskyldig till.
Enda sättet att få reda på detta,om inte säljaren upplyser dig om lånet,är att ringa till tänkbara kreditgivare,man vet ju ej om det finns en gammal skuld från föregående ägare som nuvarande åkt på så en kreditupplysning är inte heller helt hundra.
Fick reda på detta då jag köpte 328an,när jag gick igenom pappren på bilen så säger säljaren att detta är restskulden jag har på bilen,jag hade innan kollat om det fanns någon skuld via bilregistret och blev förvånad när jag såg pappret då det inte fanns någon anmärkning där om skuld.
Kreditgivaren sade när vi löste restskulden(som var skriven med bilen som säkerhet,både chnr. och regnr. stod med)att om inte han upplyst mig om skulden och jag köpt bilen och han därefter slutat betala så skulle jag bli betalningsskyldig.
Jag frågade då hur man skall bete sig för att få reda på om det finns en skuld på en bil man skall köpa privat,svaret jag fick var att du får väl ringa runt och kolla eller låta bli att köpa om du inte är säker.
Efter år 2000 så skall alla lån som är direkt knutna till bilen vara registrerade hos bilregistret,om det fungerar fullt ut är jag ej säker på.

Henrik
Tack för alla svar!
Bilen jag tänker köpa är köpt i butik 2000 har haft 1 ägare, så då borde ju allt vara reggat i bilregistret.
Kan man få reg beviset faxat till sig eller nått innan man köper bilen ?

Mvh
Jesper
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Eller så kan du följa med säljaren till banken och se till att lånen löses. Detta skall också skivas i ditt kvitto. "Säljaren svarar för att befintliga lån löses." Eller " Säljaren intygar på heder och samvete att det inte föreligger lån med bilen som pant" Detta kan skydda dig i eventuell tvist. Dock blir du betalningsskyldig mot kreditgivaren om din säljare inte har några pengar kvar från när du köpte bilen av honom.
0771141516,kan även ta fram,om bilen är importerad,vilken station som reggade bilen så du kan beställa briefet därifrån via fax(och bes.protokoll)

Henrik
Har haft 2 nya bilar som finansieras genom BMW Finans. Och det har aldrig stått nåt på reg beviset om kreditköp och återtagande rätt. Däremot gör det det på min andra bil genom Ford Finans.

Om du köper en bil som du vet har skuld på sig så kan du ju ge säljaren pengarna som blir över tex bilens pris 200000:-, lån kvar på 150000:-. Då kan du ju tex ge honom 50000:- sen fixa det med lånet själv.

Men ska du köpa en bil hos en handlare är risken väldigt liten att bilen har nån skuld på sig...

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.