AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.673

hur få loss fastrostade bromsok?

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag ska ta bort mina bromsok och bromsskivor från min e30 318is för att kunna komma åt handbromsbackarna.

jag försökte i typ två timmar i helgen att få bort bromsoken. som jag förstått det hela så sitter oken med två skruvar. jag har försökt lossa dessa skruvar genom att dränka dom i rostätare och 5-56. jag har satt dit hylsnyckel och slagit med tung hammare på skaftet till hylsnyckeln men det finns inte en chans i helvete att få skruvarna att släppa. om jag skulle slå hårdare kommer jag att dra sönder huvudena på bultarna.

så som det ser ut nu har jag en bil i mycket bra skick. allt är tipp topp förutom att handbromsen inte tar. det är backarna som är slut. om inte jag får loss bultarna till bromsoken får jag sitta och åka runt med körförbud på bilen resten av dess liv. känns så värdelöst att det inte ska gå att besiktiga en bil i mycket bra skick bara för att två * två bultar inte går att få bort.

jag är mycket tacksam för tips som kan göra att jag får loss bultarna. min farsa höll på och snakade om att jag skulle hälla coca-cola på dom för det ska tydligen va den bästa rostlösare som finns. någon som testat det?

jag har även slagit på bultarna med hammare för att försöka få dom att skaka loss.

tips tack!
kn
310
knudi
535i -92
testa värm litegrann runt i kring bultar och ok med värmepistol eller nåt ett tag så kanske det lättar lite.

200km/h-50km/h på 1s
sc
637
schumi
e30 318is -90
ok det ska jag prova. farsan har en värmepistol så den kan jag låna.

en fråga bara. varför skulle det kunna hjälpa?
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
För att metall expanderar av värme.... lite,lite men ändå något. Värme är ett beprövat knep..

Två bilar är fler än en..
Jag antar att du förmodligen inte rundat insex-fattningen...än...Mitt tips är att köra en sväng med bilen o bromsa HÅRT så skivor o ok blir rejält varma,kör några km med kraftig broms o 2:ans växel så bör du ha fått upp värmen ordentligt både i skivor o ok...sen e de bara o lossa bultarna...Är de lite rundade redan bör man va försiktig o kanske använda sig av torx a la Bosse bildoktorn.det funkade för mig i alla fall....I annat fall får man banka på ännu mer....våld löser det mesta:-(

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Hade precis samma problem som dig schumi. Skulle hjälpa min storebror att byta skivor på hans 318iS -94 och vi slog, drog, bankade osv men ingenting hände, skruvarna till oken ville tydligen sitta där ett tag till. Vi hade en (gasol)brännare?, någonslagsbrännare iaf men vi vågade inte oss på att använda den utan brandsläckare.

Mitt tips är att fixa någonslags brännare (värmepistol blir nog inte tillräckligt varmt) och en brandsläckare, eller brandförsäkring om man föredrar det :). Sedan ska det nog gå att få loss skruvarna med lite värme. Testa med CocaCola också det fräter på tänder liksom rost :) Lycka till...

Mvh,
Erik - BMW CS #05162
Min bil: Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
värm med gassvets eller dyl. Jag vet inte hur det ser ut på din bil, men i värsta fall får du dra av skallarna på skruvarna, ta bort oket, och sedan borra så ur skruvarna. var noga med att du hamnar så nära cantrum som möjligt om du borrar ur dem, efter att du borrat så nära gängan du vågar så tar du en nålfil och filar sista biten tills du kan pilla ut gängan med en liten kniv eller mejsel. det är jobbigt men det går.
sc
637
schumi
e30 318is -90
MetallicaMats.. jag visste att metall utvidgar sig vid värme men jag tänkte att lika mycket som oken utvidgar sig lär väl bultarna utvidga sig. men jag ska prova.

någon gassvets eller liknande har jag tyvärr inte. jag kan ju prova att sitta och värma med lödtång men det kanske är alldeles för svagt?

Dawwe.. jag kan prova att åka ut och bromsa men om man sitter och bromsar hårt i två km på tvåans växel lär väl beläggen fram slitas ut helt. bromsverkan fram är ju så jäkla mycket kraftigare än bak. men jag ska testa att bromsa lite.

jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva borra ut dom för det kommer att bli groteskt svårt isåfall. man måste då borra innifrån hjulhusen och det går helt enkelt knappt att få in en borrmaskin där.
Man KAN ju hissa upp bilen bak oxå på STADIGA pallbockar o sitta o spinna hjulen i luften o broms kraftigt oxå....om man vill....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Lödkolven kan du glömma på en gång, däremot kan det räcka med en värmepistol, se upp bara så du inte smälter packningar, damasker och oringar i oket.
Det bästa är nog att gå på med en gasollåga eftersom den värmer snabbare så att värmen inte hinner sprida sig till dom delar du inte vill värma.
Si
765
Simon01
120dM -08
lämna in bilen till en verkstad annars, så slipper du allt slit. Det kan nog vara värt några kronor att slippa krångla med det själv om man är lite ovan.
sc
637
schumi
e30 318is -90
Dawwe.. det var ett bra förslag. det ska jag testa.

ok glömmer lödkolven. ska kolla ifall jag inte känner någon som har en gasolbrännare av nått slag.

jag är för snål för att lämna in bilen på verkstad. tycker att dom tar så förbannat mycket i arbetskostnad. för mig blir det säkert mycket billigare ifall jag går och köper en gasolbrännare och gör det själv än om jag lämnar in den. då har man ju en gasolbrännare sen också när reparationen är klar :)
Pröva med en trycklufts dragare, det brukar lösa det mesta.
sc
637
schumi
e30 318is -90
tryckluftdragare har jag tyvärr inte någon heller.

jag kollade lite i biltemas katalog och dom har gasolbrännare för runt 150kr. det var billigt. ska nog köpa en sån och testa med.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog bättre/säkrare att köpa en gaspenna för att få en riktad värme!

Med gasolbrännare är det nog stor risk för att du eldar upp diverse gummidetaljer.....

Vet att biltema har en gaspenna för ca 30-50kr som du fyller med vanlig tändargas (säljs också hos biltema). Den ger en riktad och varm låga som du kan styra lättare!
Då kan du värma godset runt skruven för att det skall släppa greppet, utan att samtidigt värma skruven (som kan vidga sig om du värmer den och låsa sig ännu värre).

Men i ditt fall hade jag nog åkt till någon liten verkstad och påtalat ditt problem, samt frågat dem om vad man kan göra åt det (spela lite ovetande!). Då kanske du kan få hjälp med att lossa skruvarna för en billig peng!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
använd endast 6-kantiga hylsor och inte 12-kantiga. du minimerar då risken för runddragning av bultarna!

Mvh, Steaman

sc
637
schumi
e30 318is -90
sexkantiga hylsor har jag aldrig ens sett? alla mina är tyvärr tolv.

en sån där gaspenna från biltema verkar va en mycket bra idé.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Köp en krafthylsa, det är en billig investering för att slippa runddra bultar. Krafthylsor är 6-kantiga, men det finns även vanliga hylsor som är 6-kantiga.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Köp en krafthylsa, det är en billig investering för att slippa runddra bultar. Krafthylsor är 6-kantiga, men det finns även vanliga hylsor som är 6-kantiga.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag tror inte att en gaspenna räcker, det är för mycket metall där som ska värmas upp. Prova om du vill, men jag hade provat med Länk

Värm upp med hög effekt, men var noga så att du inte riktar lågan mot några damasker eller annat av gummi, som t.ex bromsslangen. Eventuellt kan du spruta 5-56 eller liknande mot gängan när det är varmt, men akta händerna för det börjar koka ochskvätter lätt och kokande olja är inte jättekul att få på sig...

Biltema har förresten gott om både vanliga sexkanthylsor och krafthylsor till bra priser.
Si
765
Simon01
120dM -08
köp inga billiga hylsor bara, de spricker lätt. Köper du typ bacho så har du livstids garanti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.