|
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Jag har fått en del tips på mina Webasto-funderingar men hittar inte svar på en fråga någonstans och kompetensen verkar ju finna här så därför: Värmaren startar ju upp för att stänga brännardelen efter ett par minuter. Jag fick rådet att byta batteri MEN jag tycker att min upptäckt om vattenflöde behöver förklaras först. Alltså, om man öppnar luftskruven på vattenledningen vid värmaren kommer det inget, eller ytterst lite, vatten när Webaston är igång, brännare eller ej, dvs cirkpumpen går men flödet är nästan 0. Då kommer förmodligen brännaren att stängas av precis som den gör för att inte överhetta. Hur fylla på vatten här alt, lufta ?? Jag har provat att lufta det ordinarie kylsystemet och med motorn igång, högläge och 2000 rpm, så kommer det fram vatten även i Webasto-luftningen. Kan någon vänlig själ ge mig en ledtråd eftersom det känns "nära" att få det att lira..., känns ialla fall onödigt att lämna bort den än så länge för en massa sköna pengar. /Mvh Per | |
| Du kan även ringa KGK som har agenturen på Webasto dom har en teknisk avd.som svarar på frågor.. | |
|
SuperBump!! :) Per Sällström: fick du ordning på din webasto? har liknande problem med min som stänger av sig efter någon minut. //m Freude ist BMW |
|
| Kan betyda att den inte tänder. Då ska den stänga av efter en stund. | |
|
Ok, jag hade en felkod på inpa," overheated" Så jag har luftat hela kylsystemet idag. Ska låta allt kallna nu och testa den igen. Freude ist BMW |
|
| Kan betyda att den inte tänder. Då ska den stänga av efter en stund. | |
|
Måste erkänna att jag också emotser ett svar! Har också overheated när man kikar i inpa. Sitter det någon separat tempgivare i webaston eller är allt "inbyggt" i brännarenheten? //David |
|
|
Var ute igår och skulle testa men den gick inte igång nu..... Jag misstänker att mitt batteri inte e riktigt friskt. Förra gången så hade jag laddare inkopplad när jag körde värmaren. Så nu blir det till att fixa nytt batteri. Återkommer med uppföljning. nybbe_gefle: tror det sitter en givare och jag misstänker att den larmar overheated när kylvätska saknas =luft i systemet. Det sitter en luftskruv till Webaston under vänster kupefilter som jag fipplade med igår när jag samtidigt luftade resterande. //m Freude ist BMW |
|
|
Vet inte om det är nån luftficka, får kika på det. Min värmare gick från att fungera klockrent ena dan till att vara stendöd nästa. Ska försöka ta mej tid att montera ur värmaren nästa vecka för felsökning. Den har ju bara varit trasig i 16 månader....... :-) //David |
|
|
Lite uppföljning: har luftat hela systemet både på expansionsskärlet och luftnippeln till webaston. Testkört och efter att jag kopplat bort batteriet (för att nolla webaston) och kopplat på en laddare så att den får bra med ström så går webaston igång och kör i någon minut och stänger sedan av sig själv. För att få igång den igen måste jag koppla bort batteriet igen och så kan man hålla på i all evighet känns det som. Så ingen framgång än så länge. Någon som har en ide? Nästa steg blir väll att montera bort den. //m Freude ist BMW |
|
|
Uppdatering: kopplade upp den mot inpa och har nu felkoden "glow plug flame detector" är det glödstifftet som måste bytas tro?...... Freude ist BMW |
|
| Den tycks inte tända vilket jag misstänkte i någon annan tråd. Det är nog inte så mycket annat som kan strula om den i alla fall startar. Ja det skulle vara att det inte kommer in bränsle då men det brukar ju lämnas på lukten om det fungerar. | |
|
Då var värmaren ur bilen. Kan bara konstatera att brännaren är slut och att cirkulationspumpen inte snurrar. Få se hur man gör, köpa reservdelar och laga eller köpa bättre begagnad värmare. Delarna är ju svindyra. //David |
|
|
Var det knöligt att montera bort den? Har hört att vissa har gjort rent och fått igång den, men din kanske har passerat det stadiet? :) Freude ist BMW |
|
|
Njae, lite skruvande, svärande och bändande så var den loss. Men inget avanverat egentligen, två skruvar och sedan skjuta den sidledes mot bilens mitt så är den lös. Ja min gjorde jag bedömningen att den är bortom all räddning. Brännare är helt sönderbränd. //David |
|
|
Går att skicka till Tyskland för renovering. Betydligt billigare än köpa ny. Kolla E-bay de motor. |
|
|
Jo men det går ju att köpa bättre begegnad på ebay också för rimliga pengar! //David |
|
|
Har nu monterat i en bättre begagnad värmare från en 525d -02 men får det inte att lira riktigt. Jag kan utan problem köra värmaren via inpa men inte från bilen eller fjärrkontroll. Får ingen felkod från värmaren. Måste bilen och värmaren kodas ihop på något sätt? Har ryckt ur säkring 47 men det blir ingen skillnad. Nu ska jag testa att göra bilen strömlös för att se om det hjälper. Fler förslag eller infallsvinklar?? //David |
|
| Du kan aktivera aux heating med bmw skanner 1.4.0,så får du den i meny på navigasjonen. | |
|
Jorå den finns i OBC så det är inte där problemet ligger. Kan även köra värmaren via inpa. Till en början så när jag slog på värmaren i OBC så blinkade bara bocken och fläktsymbolen till en kort sekund men efter ett tag och mha en ryckt säkring 47 så förblir aux heat ibockad men värmaren går likt fan inte igång. När jag tvångskörde värmaren via inpa så slog den dock ifrån och sa: " Low voltage cut off". Frågan är om det är roten till mina problem dock. Kan fortfarande heller inte slå på värmaren via fjärrkontrollen. //David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.