AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
912

Dubbdäcksavgift, trots lag om vinterdäck?

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nu har det ju brunnit helt i huvudena på våra politiker.

Ngt snille har kommit på idén att för att nå miljökraven så skall stockholmarna köra dubbfritt, då dubbarna river upp vägbanan och frigör oönskade ämnen.
Allt det låter ju vettigt men om man tittar lite noggrannare på det hela:
-Varför just stockholmarna, räcker det inte med alla jävla straffskatter vi har trots högre skattekraft: Trängselavgifter,fastighetsskatt, högst landstingsskatt m.m.
-Infördes inte en lag som sa att alla MÅSTE ha vinterdäck för ngt år sedan? Hyggligt mot dem som just köpt dubbdäck, de kompenseras ju med 250kr, nämen tack!
-Det spenderas en massa pengar på att förbättra trafiksäkerheten, men stockholmarna finns det tydligen så gott om så de kan köra på de däck som år efter år får sämst i test...
-Vaför just Stockholm, när Malmö och Göteborg har samma problem.
-Just södra delarna av Sverige är ju de som behöver dubbarna, i Norrland har de ju snö mestadels på vägbanan, och där funkar de dubbfria däcken.

I Stockholm bor c:a 20% av Sveriges befolkning, vi betalar 33% av Sveriges skatteinkomster. Nu får det fan vara nog!
Störtlöjligt förslag!
Ska man ha två uppsättningar vinterdäck om man vill köra med dubbat? En uppsättning friktionsdäck för att köra i Stockholm med och en dubbad uppsättning att köra i övriga landet med?
Då lär man iofs få upp värsta färdigheterna på att skifta däck, och om man blir arbetslös kan man söka sig till något F1 stall :)

/Wille
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Precis som med vägtullarna lyckas man nu hitta ytterligare en välformulerad (fejkad) anledning till att få in skattepengar. Det är sanslöst. Har t.o.m börja skratta åt alla såna här saker. Beror det på min uppgivenhet må tro!? :)
Har ni provat en bil med moderna dubbfria däck? Om inte gör det och bli glatt överraskade! Själv har jag inte använt dubbdäck på ca 15 år. Visst skulle det vara skönt att slippa alla spår i vägbanan?
Iofs har BMW och de flesta bilar med motorn fram och drivningen bak sämre framkomlighet men man kan ju göra som jag gjorde med mina 1800Ti o 1600Ti: köpte en extra säck björkved (= 45 kg) när första snön kom och bättrade på viktfördelningen.
Det är meningen att vi ska gå! Busskortet höjs, biltullar, vägskatt, dubbelskatten på bensinen och nu avgifter för dubbdäck. Undrar vad nästa briljanta idé blir?

___
Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dubbfritt duger på slask, snö och ren asfalt men dubbdäcket är överlägset på is och blixthalka. Dvs när man behöver ett vinterdäck som mest...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Dubbat är även överlägset på barmark, då däcken inte behöver sajpas lika hårt för att få grepp på is, samt att ngt hårdare gummiblandning kan användas. Dubbfria däck "kollapsar" i sidstabilitet och vid inbromsningar då de inte har tillräckligt styva "klackar". Men visst det finns de som är ok, men många skräckexempel, tex: Brigestone blizzak i årets test, de klassades som odugliga på barmark vilket gjorde att dess övriga testresultat inte spelade ngn roll då däcket var livsfarligt när det är torrt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hur skall bevakningen skötas? skall man installera rasselindikatorer vid fartkamerorna så de fotar när de hör dubbrasslet mot asfalten?
Eller skall polisen sköta detta, då blir det inga problem. 25kr i avgift den dagen man blir stoppad, med tanke på hur sällan de stoppar en så klarar man sig väl en 5år på en 50lapp....
Ja
760
JanF
530i-93
Varför kan man inte göra tvärs om istället, TOTALFÖRBJUD salthelvetet och se till att alla kör på bra däck istället.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
JanF!
Varför inte förbjuda alla värdelösa förare istället? =)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En fullastad långtradare sliter lika mycket väg som 60.000 personbilar så det är inte dubben som gör rodelbanorna på vägarna :)) enligt någon vägverksdirre i TV.

///MVH Hasso
Länk
Vägverket är inte så dåliga själv, eller möjligen de entreprenörer som de låter muta sig in för underhållet. Ok fult sagt men det kan f-n i mig inte ligga till på nåt annat sätt med tanke på resultatet. Körde 21 i förrgår kväll, (tungt lastad för att Hassowich skulle få nåt att frossa över) på sträckan Klippan-Kristianstad. Ett lagom regn gjorde givetvis vägbanan blöt, inga problem normalt med rätt dränering osv. Men med detta förb... experimenterande med vajerräcken och supersmala 2-1 vägar och allt vad verket kallar det har nämnda verk låtit fräsa bort gamla vitmarkeringar osv i asfalten. Med följd att det i stället blivit ett perfekt dike på c:a 10x300 mm som vattnet ligger kvar i. Planar det när två hjul löper i vattnet? Gissa! Finns det plats att välja annat spår när du har en halvmeter till vajerräcket? Rätt gissat igen.
Att komma från Tyskland via Danmark till Sverige och se skillnaden på vägstandard är som att komma till ett u-land. I synnerhet sett dettaa jäkla experimenterande med olika sätt att markera och leda trafiken vid alla vägbyggen är helt under all kritik. Åt till Germany och kolla. Ordnung!
Snälla verket, hoppas nån läser här: Åk till t.ex Danmark och kolla hur man lägger asfalt. Det GÅR att få det slätt och med rätt lutning för dränering osv.
Har nämts förr men tål att hållas vid liv: Kolla på E22 från Bromölla och nån mil västerut. Här var danska kollegor till Skanska och Percy & Co inhyrda för många år sen för bättring av ytbeläggningen. Jag passerade på morgonen västerut, såg ut som ett stort tivoli med gasbrännare, asfaltfräsare och allt annat. Vilket flyt, vilka proffs! På kvällen körde jag motsatt riktning, allt var klart, asfalterat, målat, färdigt! Inte ens några småhögar med asfaltspill som brukligt fanns vid vägkanterna. Fortfarande och än i denna dag kan man märka skillnaden på den aktuella sträckan jämfört med före och efter. Proffs, skillnad, heja Danmark!

FP
Alter Schwede
FOLKE!!!,,Du anar inte hur glad jag blev av att läsa ditt inlägg,,,skönt att läsa att andra tänker likadant!!
Instämmer helt och hållet om kvalitetsskiftet och skillnaden på vägbeläggningen D-DK-S,,

F-n,,har aldrig råkat ut för asfaltskarvar som inte känns förödande för framvagnen (på ny väg),,här hemma,,I D är skarvarna på vägarbetssträckor jämnare än de på ny väg här,,,Snacka om att standarden går åt totalfel håll här hemma

Dubbavgift?,,undrar vad nästa täckmantel blir??

..Nicht so schnell..Annabelle
Väl talat folke!

Känns som att Vägverket och deras underhuggare inte kommer nånstans. Ser dom här jämt å ständigt ute på vägarna å fixar å donar men märker då f-n ingen skillnad.

En annan sak som ni där nere kanske märker av mer här uppe i Norrbotten. Nu på höstkanten när allt slask kommer fram så har ja märkt att dom snälla vita pinnarna med reflexer på som så snällt hjälper till att veta vars man är på vägen när mörkt å blött ute börjar bli så skitiga att dom inte reflekterar, inte ens med helyset på. Borde dom inte fixa det? Kanske är mycket å begära men. För att förverkliga Nollvisionen tycker jag de är ganska viktigt. Och utöver det så har dom lyckats med att fräsa bort de vita strecken pga alla vajer-räcken dom håller på. Får man möte när de är mörkt och blött ute är de fullkomligt omöjligt att veta vars f-n man är på vägen.

Det kanske ni som pendlar Luleå-Piteå har märkt? Om de nu är nån som gör det.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Här nere i Härnösand så vart dom nyss och tvättade Vita reflexstolparna på E4:an.. så det verkar som det sköts på vissa ställen iaf.. fast de har ju tagits bort på andra och där sitter man med hjärtat i halsgropen ibland trots att man vet åt vilket håll vägen går.. men det är ju inte så lätt i en vänster kurva på väg norr ut! Fullt lyse i ögonen och man ser inga markeringar!! fy f*n

Sen all skatt som "våra" politiker håller på med börjar bli lite väl... okej om inte detta är ett politiskt forum.. men det är sjukt.... Jag som nyss har börjat betala min egen el i min egen Villa kan inte fatta hur man kan Lägga MOMS på på SKATTEN.. Hur hel**te funkar det?!?

Och inför dom straffskatt på dubb med så kan väl inte en anna åka till sthlm igen då.. Man slutar då aldrig att förundras.. men detta är inte det minsta underhållande längre...

__
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
The prophet: Inte för att göra dig ledsen, men du har även tidigare betalt moms på skatt, bensinen har samma kluriga uträkning. Först ett literpris, sedan alla miljöskatter, avgifter, punktskatt m.m. Åsså moms på hela skiten. Där är det värre, priset skulle var c:a 1-2kr lägre om momsen bara räknades på bensinpriset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.