|
|
|
|---|---|
|
Antar att det är Jesperado som vet mest om denna fråga... Det gäller en 525i -90. Det är så att jag har original avgassystem på min bil och det är snart dags för besiktning. Problemet är att jag har ett litet hål på röret mellan de 2 ljuddämparna så att det blir ett litet blåsljud där. Det hörs mest på tomgång. Jag har 2 frågor om detta: 1. Kan avgas värdena bli felaktiga/dåliga av detta? 2. Kan man få 2:a eller 1:a på hål på avgassystemet? | |
| När jag besiktigade min för ett par år sen så var det en bil inne som hade läck på röret..när besiktningskillen fick se det så fick bilägaren handrulla ut bilen direkt | |
| Ajdå... Undrar verkligen om de är så stränga fortfarande? Det beror väl på hur stort hålet är. Jag har egentligen bara en spricka. | |
| Det handlar inte om det..det är att besiktningsmännen inte ska inandas avgaser...och är systemet läck eller trasigt så blir det en 2a | |
|
Det möjligt att åtgärda med tex stålbandstejp eller reparationsbandage, finns på OK, Mekonomen mfl. Beroende på var hålet/sprickan är blir resultatet olika bra. Men är det mitt på röret, dvs inte i anslutning till dämpare eller skarv, kan du lyckas och komma igenom besiktningen. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Finns även pasta för svåra ställen heter "Gum Gum" om dom nu inte slutat sälja det | |
|
problemet ör dessutom att vid läckage på avagssystem kan/vill de inte göra avgaskontroll... dessutom kan du få konstiga avgasvärden om de gör det, tror det är hc:t som sticker upp i höjden... men är rätt osäker på det... Martin |
|
|
Lambda-värdet påverkas också, hade problem med det vid förra besikningen då det läckte vid grenrörspackningen litegrann. men efter lambdasensor har det mindre betydelse om det läcker. men andra värden kna fortfarande påverkas "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Jag gjorde så här: 1.Slipade rent runt hålet 2.la på GumGum 3.Tog en Cola burk eller Öl burk klippte av toppen och botten och satte runt röret. 4.Satte dit en slangklämma som passar röret runt burken. Det funkade i 2år :) lycka till |
|
| OK. Det kanske går att lösa med era tips... Enligt Novation kostar ett nytt avgassystem komplett efter katten inkl monteringssats 5600:- med rabatt. Tycker det är dyrt... | |
|
Plocka bort systemet där det är läck, och lägg en fin svetsfog där det är läck. är det stort hål någonstans så äre bara o ta en liten plåtbit och svetsa fast runt om. Om det är på en "rak" rörstump som det är läck, så kan du kapa av det o sen åka till biltema o köpa en skarvmuff o skarva ihop systemet med igen, o sen antingen dra fast den med avgasklammer eller svetsa fast den för bästa resultat. Avgas pasta mm. brukar vara svårt att få till bra. Det blåser ganska lätt upp igen. |
|
|
Ett litet avgasläckage kan passera som en "bra att veta" förutsatt att det inte bedöms kunna påverka avgasmätningen (nu pratar vi väldigt lite läckage). Annars bedöms ett avgasläckage med en tvåa och utsläppskontroll utförs normalt vid efterkontrollen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Tack ska ni ha grabbar! Jag var på OKQ8 igår och hissade upp bilen och passade även på att byta motorolja+filter. Då såg jag till min stora förvåning att läckaget var i en svetsmuff. Avgassystemet till 525i M20 ska tydligen svetsas ihop mellan de 2 ljuddämparna mha svetsmuffar. En av dessa muffar har släppt lite i kanten så det läcker lite där. Det är dock väldigt lite så jag tror den går igenom SBP ändå... Jag ska byta hela kittet med ljuddämparna efter katten så fort jag får råd. | |
|
Jag fick en "tvåa" på besiktningen på min f.d. 528i pga avgasläckage...Tyckte det lät lite väl "grovt" när jag körde in i hallen ;) Hålet var på "ovansidan" mellan främre o bakre dämparen..Upptäckte inte det utan jag förmodade att det var innehållet i ljuddämparna som blivit bortbrännt ;) Fixade sig med lite "ljuddämparbandage"... Mvh Janne. |
|
|
var på förbes. idag fick då förklarat för mig att pga. läckage i avgassystemet så skjöt HC i höjden, även lambda-värde får man problem med, påverkar mest före kat, men även efter katten. "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
HC kan väl inte gå upp, det är ju oförbränd bensin? per_j82: Men lägg på en svetssträng där då, måste ju vara billigare än å byta hela systemet... Mvh Robban |
|
|
de verkstäder jag pratat med säger att HC stiger om man har avgasläckage, dålig/a olja, tändstift osv. "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Beroende på var på avgassystemet läckaget sitter kan även HC halten påverkas. Läcker det så att lambdasonden mäter syre som egentligen inte kommer från en dålig förbränning ökar denna bränslemängden till motorn. Detta medför att motorn inte klarar av att förbränna all bensin, med hög HC-halt som följd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.