|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
mange_h |
jag funderar på att köpa en bmw 520i och det är en 1989 som har gått ca 24000 mil det är en bil i fint skick. är 24000 mil mycket för en sådan. |
-Daniel- |
är den bara bra underhållen så går den säkert lika många mil till det sägs att topparna är lite svagare på gamla 12v motorn så det kan väl vara värt att kolla upp annars skulle jag rekomender en 24v motor från -91 och framåt |
|
Jag skulle försöka pruta till åtminstone 20 000:- jämnt. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Tycker nog att det är i saftigaste laget, för dom pengarna får du en 24 v 520 som är både nyare samt gått mindre. |
|
|
24 tycker jag också låter ltie för mycket. Själv skulle ajg inte ge mer än 15000 för en sådan bil, men som Kalle säger... pruta ner till 20 annars låt det bero. |
|
|
En kompis köpte sin för 12 000 kr men då hade den gått 27 000 mil och hade lite rost vid tanklocket.. men annars var den rätt fin.. plus att den var vit så 24000 låter lite mkt... jag hade nog inte gett mer än 15 000 kr flr en sådan bil.. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
mange_h har väl aldrig sagt att bilen kostar 24 000 kr? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik, Stämmer. Jag läste lite för fort. 24 000 mil är inga problem för en sådan bil, om den är välskött och servad som den skall! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
mange_h |
det är en rak 6a i den så får se hur jag gör |
|
Om du ska köpa en bil med en 6 cyl motor så rekomenderar jag att du tittar närmare på 525i... den har starkare motor och känns väldigt mkt mera bil för pengarna... sen så skiljer inte driften så mkt... I vissa fall så är 525 snålare än 520. 520 12v (M20) 129 hk 525 12v (M20) 170 hk 520 24v (M50) 150 hk 525 24v (M50) 192 hk Oavsett om man är ute efter en 5 serie med M20 eller M50 så är 525 det bättre valet. Det kommer även vara lättare att sälja 525 än att sälja 520. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Kolla försäkringspremierna först! 525i kan nog vara rätt mycket dyrare i försäkring. Annars är det ingen större skillnad i bränsleförbrukning eller kostnad för slitdelar etc. Kanske har 525:orna generellt varit hårdare körda än 520i, men det finns nog stora skillnader så det unika exemplaret måste bedömas separat. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Enligt min uppfattning så körs 520i hårdare än 525i, eftersom man måste gasa mera om det ska hända någonting. 525:orna drar mindre bränsle pga bättre vridmoment. Har själv provkört en 520i -89 M20 och äger en 525i -90 M20 och det är verkligen skillnad på dem! Nästan samma skillnad som 525 mot 540! | |
|
Hej! En 520i med lilla sexan(12v) är nog ett köp som man noga ska tänka över...Otroligt slö bil om man jämför med andra E34 modeller.Till om med 518i hänger med den sexan. Visst,om bilen är väldigt fräsch och med bra dokumentation och välservad+billig :) så kan den vagnen övervägas, annars så rekommenderar jag(som en del andra) den större 2,5 liters vagnen(525i-88->). Provkör de olika modellerna och bilda dig en egen uppfattning måste jag väl tillägga också :) Mvh Janne. |
|
|
Oppps....Till OCH med ska det naturligtvis stå :) Mvh Janne. |
|
|
själv ångrar jag att jag sålde min 525a lite, men samtidigt vet jag att jag inte hade ekonomin till att behålla bilen som student. känner mig lite missnöjd med 3serien (E30) och 1.8 liter känns så trist att bilen mer och mer börjar bli ett rent transportmedel. Sitter och kollar upp om hur mkt dyrare en 520 eller 518 hade varit i drift. Tror själv att en 518 är det mest ekonomiska valet medan 520i 24v hade varit den bästa balansen mellan ekonomi/körglädje. 525i är givetvis det roligaste valet i trion men försäkringen är väldigt dyr om man 1. bor i storstad 2. är under 25 och själv står som ägare 3. har en importbil jag hde folksam och helförsäkring gick på 1200 kr per månad medan halv gick på 550 kr per månad och trafik gick på 193 kr per månad. tror att det vore rätt så mkt billigare om man hade ägt en sv-såld 520i 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
[Qoute] En 520i med lilla sexan(12v) är nog ett köp som man noga ska tänka över...Otroligt slö bil om man jämför med andra E34 modeller.Till och med 518i hänger med den sexan [/Qoute] Woohoo :) ska vi rejsa! :D <----- |
|
| NEJ NEJ NEJ FÖR HELVETE KÖP INTE !!! SKITSVÅRT ATT FÅ MOTORDELAR FRÅN SKROTARNA TILL DENNA MOTOR. | |
|
Svårt att hitta grejer till en M20? (Att FÅ motordelar från skrotar tror jag är svårt oavsett bil.) |
|
| Ja precis! inga problem alls med delar till den motorn på skrotarna... När jag har varit på skrotarna och letat så har det "kryllat" av M20 (och M50), medan M60 brukar lysa med sin frånvaro... | |
| ja ja lyssna du på de två besserwissrarna som märker ord o försöker vara lustiga, men skyll dig själv. | |
|
Betty: Du måste haft en väldig otur när du har sökt delar på skrotarna, jag tror att M20 är en av de lättaste BMW-motorerna att hitta delar till, det är iallafall min erfarenhet. Om det är någon som vill prova så är det ju bara att söka på Bildelsbasen Länk där de flesta bilskrotar i landet är med. Men tänk då på att M20 finns i 520, 525, 320 och 325 och de flesta delarna är identiska mellan modellerna. Jag tror att det var 77-90 som motorn fanns, så motorn fanns alltså inte bara i E34 utan även i E28, E30, E21 och E12, varav iallafall de tre första inte är direkt ovanliga på skrotarna. Jag hittade iallafall en hel del sådana motorer när jag sökte... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.