|
|
|
|---|---|
|
Hur snabb är M3 E36 till 200km/h? Har läst att E46 är mellan 16.8-18.3s beroende på vilket test. vad jag har läst om E36 (3.2) så har den hamnat på över 20sekunder i något test (tror det var 20.1). Något som förvånar mig är att 0-1000M skiljer det bara 0.5 sek 24.2 vs 24.7. Borde med andra ord inte skilja upp emot 3sek till 200 eller? Någon som har testat E36 vs E46, skiljer det mkt eller? Har mappat min 3.2, skulle vara intressant att se hur den står sig. Hoppas att tillfälle ges till sommaren.... | |
|
Jag och Gustav körde en del mot varandra när min M3 var ny. Han körde med sin mappade E36 M3 3.2. Jag var klart snabbare 5 ggr av 5 från stillastående. Att det inte skiljer mer på 1000 m kan ha flera olika förklaringar, dels så kan det ha varit en slö E46:a och en snabb E36:a och dels så kan väder och vind påverka rätt mycket. 0-100- och 0-200-tider från samma tester borde visa hur pass snabba resp. bil var. Sen kan det vara så att E36:an går lite bättre i vissa segment som inte syns i 0-200. |
|
|
johann: Var det stor skilnad? flera billängder till 200? Verkar inte vara något måndagsexemplar av din M3, verkar gå väldigt bra. Fast Gustavs M3 gick ju också fint så det borde vara rättvisa resultat. 0-100 har E46 klar fördel pga nya M-diffen som jag har fattat det. En anledning till att jag frågar är för att jag funderar på att ev. byta till en E46 till sommaren. Fast jag tror att jag är för prestanda kåt för en M3 E46. Verkar ju inte vara stor skillnad. Frågan är bara vad det finns för alternativ till M power för samma pengar. Undrar om ESS tuning kommer ut med något kompressorkit för rimliga pengar detta århundrade. Isf blir det nog en ljuvlig ///M sommar. |
|
|
BMWM_4ever, Vi körde ca 300-400 m med stillastående start och det var rätt stor skillnad. M-diffen hjälper givetvis till i starten. Köper du en E46 för att den skulle vara mycket snabbare rakt fram blir du nog lite besviken för så mycket snabbare är den inte. Den är dock mycket roligare att köra och bättre på så gott som allt. Tycker du skall fundera på en E39 M5 om du vill åka fort. Kompressormatning av S54 är nog ingen bra idé, tror det slutar i tårar. |
|
|
BMWM_forever: Funderar också på att mappa.. Vad kosta de? Gjorde de nån större skillnad på din bil?? ///M3 |
|
|
M3_lOVER: Jag fick 19 hästar mer på hjulen. Standard avgas. Kn-insatsfilter. |
|
|
Ska man åka rakt fram kanske det inte är någon större skillnad mellan modellerna men vad det gäller vissa saker som diff och DSC t.ex. är ju E46 överlägsen. Sedan när det gäller interiört, byggkvalitet och extrautrustning så skiljer det ju på en bil som i grunden byggdes 1993 och som utvecklades/förfinades 1996 mot en bil som utvecklades och släpptes som 01:or. Vad det gäller komfort är det hur stor skillnad som helst, men inte alls konstigt som sagt. |
|
|
Kan tänka mig att E46 är roligare att köra. Jag vill ha sportbilskänsla, så jag undviker nog M5 E39. Fast de verkar finnas till rätt kurs nuförtiden. har sett många Under 300k, alla kan ju inte vara i dåligt skick. M3 E46 med runt 500 hästar är ju helt klart mer lockande än någon annan bil för under miljonen (drömbil). Med undantag för kanske 911 Turbo med BPU. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.