AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.211

Ang tona framrutorna

Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Jag hade tänkt lämmna in bilen o tona rutorna rung om allt utom framrutan.
Vill ha riktigt mörkt på sidorna med.
Brukar det bli mycke problem med besiktning o så.
Finns det några tips att slinka undan med sin toning
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det brukar kunna bli "problem" ja.
Det går ju att lösa genom att plocka ur rutorna vid kontrollbesiktningen. Resultatet blir att man kör olagligt resten av året, det innebär dels en konstant risk att få böter och föreläggande om kontrollbesiktning, dels de risker ur trafiksäkerhetssynpunkt som medförde att lagen instiftades...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Dark Rider
skulle ja vara du skulle ja strunta i sidorna du kommer bli stoppad hela tiden.om du nu ska göra de ta nån ljus film istället =)
sen behöver du ju inte tona dom så mörka ifram, man får ju tona till en viss del..
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
here we go

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
To
76
Tomten
E46 328i -99 Estoril
Är det någon som vet exakt vilken tonings film man kan ha,
om man nu vill tona med samma toning runt om???

///Tomten
Dark Rider
har för mej att man ej får ha nån form av toning som inte är orginal på framsidorutorna!?men jesperado lär kunna svara på den frågan =)
Man kan biltema toning om man vill :), bara den e lägre än "??" procent i insyn..
Man får inte ha mer toning än original på sidoframrutorna...

/Johan

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är fritt fram att tona samtliga rutor på bilen så länge kraven för ljusgenomsläpp uppfylls. Kraven är minst 75% ljusgenomsläpp för vindrutan, och minst 70% ljusgenomsläpp för de främre sidorutorna.

En originalruta på en modern bil har ett ljusgenomsläpp på ca 75-85% på vindrutan och ca 70-75% på de främre sidorutorna. Marginalerna är alltså oftast så små att de inte ns uppfylls med en helt transparent film...

Jeppe

Tona som du vill, ta av toningen innan besikting..
sätt på efter..

stannas du av polisen så säger du att den gick igenom med påsittande toning..dom orkar inte kolla upp sånt..

dom låter dig åka efter du lovat att ta bort den hemma..

:)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tror faktiskt inte att polisen bryr sig ett dugg om vad du säger om din tidigare besiktning. Är rutorna ändrade på ett otillåtet sätt brukar det föranleda föreläggande om besiktning och i många fall böter. Just tonade rutor är dessutom en sak som polisen brukar se ganska allvarligt på...

Jeppe

pe
28
peterw
328i -98(e46)
Stämmer bra det!

Mina rutor är tonade runt om, och tror ni inte att en civil-snut på E4 i höjd med Linköping stoppade mig idag. Jag körde om en suspekt SAAB 9-3 som senare kom som en raket efter mig och viftade med spaden. Sablar tänkte jag nu gick det för fort. Men det första "snuten" sa till mig var -Du har inte kört för fort, det är din solfilm vi är intresserade av. Det blev böter på 300:- och ett föreläggande om ombesiktning. Det hjälpte inte att säga till herrarna snut att det inte är ngn solfilm, det är rutorna som är sådana. Bilen är registrerings-besiktigad sådan och passerar igenom sbp varje år utan problem. Då får du väl byta rutor då sa snuten till mig, för så får du inte åka omkring.
Jag kommer att meddela resultat efter att kollat med sbp när jag kommit hem. Böterna skall jag överklaga om sbp inte har ngt att anmärka på bilen.

Linköpings snutarna är kända för sin petighet.
Jag har ljus toning runt om och det blev nedslag på besiktningen,,, När det e dagsljus så ser man knappt att det e tonat!!!!!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hade en Bubbla roadster med lätt röktoning i glaset på sidorutorna, men detta anmärktes det aldrig på, varesig från sbp´s sida eller Polisen (blev stoppad ofta för koll av fordonet då det var av uppseendeväckande karaktär och kulör.) Men fick aldrig ngt påpekande på rutor. Dock så brukade sbp knöla om främre blinkersen att de var för små osv... men den var ju regbes med dessa och när det påtalades så var det grönt ljus.
Finns regler för storleken på blinkers? Dessa var 3cm breda och 1cm hög och satt undertill fram. syntes bra tyckte jag.
Visa användare
121
kryptonit
Z3 M Coupé -99
320i -86 (med 325-motor)
Jag hade tidigare kolsvart toning på sidorutorna och det rekommenderar jag inte. Blev stoppad av den första polisen som fick syn på mig. 300:- + ombesiktning blev resultatet.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hubbe325: Beroende på årsmodell finns olika krav. Bilar av årsmodell 1984 eller senare ska enligt lag ka E-märkta glas. Tidigare gäller endast reglerna om färg och geometrisk synbarhet.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.