AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.259

problem med mätare på e34

MartinR
har problem med mätarna på min 525 -89.
t.e.x tripmätaren, den lyser bakgrunden på
så att säga, men inga siffror syns. tempmätaren
lyser även den men själva visaren ger inget utslag
och soppa-mätare är likadan. är det så enkelt
att dessa tre går på en och samma säkring, så det
bara är o kika över den?
det är bara dessa tre som jag räknat upp som inte
är som dom ska, varv- och hastighetsmätare funkar
som dom ska.
för är ju lite skeptisk till att alla tre givarna gått sönder :)
hehe..
Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Har precis samma problem som du på min 525i -89, men mina hoppar oftast igång och jag stänger av bilen och startar den igen, dock ser jag ingen tripp mätare.

Med andra ord är jag också intresserad av att få reda på vad som går att göra åt det här problemet.
MartinR
okej, men är de ingen som har nån fundering på vad det kan vara?
Jo
2
Jokke L
525iXA Touring-93
Tjena! Hadde liknande problem fast värre. Alla mina mätare slutade att fungera samt checkcontrolldisplayen, kilometerräknaren och trippmätaren.
Kolla säkringarna 1, 17 och 20 i säkringsboxen i motorrummet till att börja med, är det ingen som är trasig så har nog kretskortet i instrumentet gott och rakat sig.
Ett nytt på BMW kostar 4.800:- så jag sökte på Bildelsbasen istället.
Hittade ett på en skrot och köpte det för förmånliga 625:-
Det kan vara kondensatorerna på SI-kortet i instrumentet som gett upp. Alla möjliga olika mätarfel kan uppstå. Ric: Funkar inte mätaren när bilen stått en längre stund? För att sedan om du åker en kort sväng, stänger av i ett par minuter, sen startar om och då funkar det? Precis så var min bil, mina kondningar verkade inte hålla sig laddade efter x antal timmar. Fick nya kondningar ditlödda för 100:- av en tv-reparatör, sen funkade instrumentet klockrent. Kolla Länk

____
Reach the door with a breath and a scream.
MartinR
okej. ska kika, tack för hjälpen!
Visa användare
194
Ric
Greenberg >>> Mja ibland händer det att mätarna hoppar igång av sig självt efter att man kört en bit men oftast brukar jag bara stänga av bilen och sätta på den igen så funkar det. Men oftast så hoppar faktiskt mätarna igång.
Visa användare
194
Ric
Fast nu åker jag ju då inget med bilen då toppen inte är som den ska.
MartinR
Ric:

kanske hittat en topp till dej!
kan ju kika efter mej på icq'n om
du inte fått tag på nån själv.
'en kompis kompis' skulle tydligen
ha en liggande som va nyrenoverad.
ska jag höra om han har den kvar?
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Min kilometerräknare har nu stannat på berömda 29996 mil. Hastighetsmätare, tripp, checkcontol och alla andra mätare och kontrollampor fungerar som det skall.

Är det bara fixa ett begagnat kpl. instrumenthus från skroten
eller räcker det med att byta kretskortet i instrumentet.
Tacksam för förslag

mvh Mackan

MartinR
va ut o startade bilen idag o skulle se om jag kunde göra nåt åt problemet. då fick den nån flip så hoppade alla mätarna igång :) såna fel som lagar sej själv älskar jag. hoppas bara att de inte återkommer. men risken är väl stor.
tjena!! ja har samma problem som er. verkar vara vanligt. alla mätare + ttripp dör för mig utan växelindikeringen (automatare). mina säkringar e hela. vet någon om man kan sätta i ett instrumenthus från en manuell i en automatare. de skiljer väl bara åp att den manuella inte har växelindikering?? eller är ja helt fel ute??

Mvh Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.